Gamers klagen Ubisoft aan voor onspeelbaar maken van The Crew
Nieuws

Gamers klagen Ubisoft aan voor onspeelbaar maken van The Crew

De game is sinds april dit jaar onspeelbaar

Een tweetal gamers uit Californië hebben besloten Ubisoft aan te klagen voor het offline halen en onspeelbaar maken van racegame The Crew.

Sinds december vorig jaar kan het in 2014 verschenen The Crew niet meer digitaal gekocht worden, en sinds april dit jaar kan de game niet meer gespeeld worden - ook niet door mensen die het spel fysiek of digitaal hebben gekocht.

Twee spelers van de game klagen Ubisoft nu aan, omdat het bedrijf de wetten in Californië die consumenten beschermen tegen dit soort situaties zou schenden. Het tweetal claimt (via Polygon) dat Ubisoft consumenten heeft misleid door te suggereren dat ze een game kopen, terwijl ze "alleen maar een gelimiteerd beschikbare licentie om toegang te krijgen tot een game" hebben gehuurd. In de beschrijving van de aanklacht wordt daarbij gemeld dat zowel de disk als de download van de game in feite niets meer dan een sleutel is om een server op afstand te bezoeken.

De situatie werd ook met een flipperkast vergeleken. "Stel je eens voor dat je een flipperkast koopt. Jaren later ben je van plan om er op te spelen, maar kom je er achter dat de flippers en bal missen, en de monitor die je highscore toont verdwenen is. Blijkt het dat de maker van de flipperkast in je huis is geweest, de inhoud van de machine eruit heeft gesloopt en er voor heeft gezorgd dat je er niet meer op kunt spelen."

De aanklagers willen dat de rechtszaak groots wordt opgepakt, zodat zij en alle eigenaren van The Crew compensatie ontvangen van Ubisoft. Ivory Tower, de ontwikkelaar van de game, gaf eerder dit jaar overigens al toe fout te zitten met het onspeelbaar maken van The Crew, en liet weten te werken aan mogelijkheden om offline modi aan vervolgen The Crew 2 en The Crew Motorfest toe te voegen.

De situatie rondom The Crew - en andere games die voorgoed onspeelbaar zijn gemaakt - heeft er wel voor gezorgd dat er steeds meer bewustzijn rondom deze problemen komt. Zo werd eerder dit jaar de 'Stop Killing Games'-campagne opgericht en ondertekend door honderdduizenden Europeanen om er voor te zorgen dat er wetten komen die uitgevers tegenhouden om spellen voorgoed onspeelbaar te maken. Ook werd er afgelopen september een wet in Californië goedgekeurd waardoor er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" mogen worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error