Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda
Nieuws

Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda

Verwachtingsmanagement

Creative director Mac Walters vindt het nog altijd jammer dat Mass Effect: Andromeda geen vervolg heeft gekregen.

Dat zegt hij in een interview met Eurogamer, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de geschiedenis van de serie en de ontwikkeling van Mass Effect: Andromeda, een game uit 2017 die niet positief werd ontvangen. Zo bevestigt Walters een gerucht dat Andromeda oorspronkelijk een procedureel gegenereerd universum zou bevatten.

Walters werkte eerst als schrijver aan de Mass Effect-trilogie en Anthem bij BioWare Edmonton, maar werd halverwege de ontwikkeling overgezet naar BioWare Montreal en Mass Effect: Andromeda toen director Casey Hudson het bedrijf verliet. Op dat moment was de game net bezig met de overgang naar een meer lineaire game.

"Uiteindelijk paste het procedurele universum niet bij de manier waarop wij verhalen vertellen", zegt Walters. "We maken veel grote set-pieces en dat soort dingen, dat is moeilijk te vertalen naar een procedureel gegenereerde wereld."

Volgens Walters zat de gamesindustrie in een 'rare fase': "Veel mensen zeiden dat kwantiteit kwaliteit was, dus wij hadden onszelf intern een beetje overtuigd dat de game misschien niet zo gepolijst was als Mass Effect 3, maar dat dat oké was: het is groter en er is meer van, er is meer te doen. Toen kwam er een moment waarop mensen zeiden: 'Nee, dat is niet oké.'"

Daar kon Walters wel mee leven, maar hij vindt het jammer dat er daarna geen tweede deel van Andromeda is gekomen. Het is volgens hem oneerlijk dat de game werd vergeleken met Mass Effect 3, omdat die game door een ervaren studio werd gemaakt, na de eerdere twee delen. Andromeda kwam van een relatief nieuwe studio, die voorheen vooral ondersteunde bij de Mass Effect-games.

"Er waren veel dingen die we opnieuw moesten leren en uitvogelen", zegt hij. "En als je dat doet, is het heel uitdagend om net zo gepolijst te zijn als een derde versie was, en dat hebben we niet gehaald. We hadden, achteraf gezien, kleiner moeten inzetten en ons meer moeten richten op kwaliteit. Ik wou dat we een tweede hadden kunnen maken, want dan zou je echt die vooruitgang hebben gezien, net zoals tussen ME1 en ME2 uit de originele trilogie."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!