Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda
Nieuws

Creative director wilde een vervolg op Mass Effect: Andromeda

Verwachtingsmanagement

Creative director Mac Walters vindt het nog altijd jammer dat Mass Effect: Andromeda geen vervolg heeft gekregen.

Dat zegt hij in een interview met Eurogamer, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de geschiedenis van de serie en de ontwikkeling van Mass Effect: Andromeda, een game uit 2017 die niet positief werd ontvangen. Zo bevestigt Walters een gerucht dat Andromeda oorspronkelijk een procedureel gegenereerd universum zou bevatten.

Walters werkte eerst als schrijver aan de Mass Effect-trilogie en Anthem bij BioWare Edmonton, maar werd halverwege de ontwikkeling overgezet naar BioWare Montreal en Mass Effect: Andromeda toen director Casey Hudson het bedrijf verliet. Op dat moment was de game net bezig met de overgang naar een meer lineaire game.

"Uiteindelijk paste het procedurele universum niet bij de manier waarop wij verhalen vertellen", zegt Walters. "We maken veel grote set-pieces en dat soort dingen, dat is moeilijk te vertalen naar een procedureel gegenereerde wereld."

Volgens Walters zat de gamesindustrie in een 'rare fase': "Veel mensen zeiden dat kwantiteit kwaliteit was, dus wij hadden onszelf intern een beetje overtuigd dat de game misschien niet zo gepolijst was als Mass Effect 3, maar dat dat oké was: het is groter en er is meer van, er is meer te doen. Toen kwam er een moment waarop mensen zeiden: 'Nee, dat is niet oké.'"

Daar kon Walters wel mee leven, maar hij vindt het jammer dat er daarna geen tweede deel van Andromeda is gekomen. Het is volgens hem oneerlijk dat de game werd vergeleken met Mass Effect 3, omdat die game door een ervaren studio werd gemaakt, na de eerdere twee delen. Andromeda kwam van een relatief nieuwe studio, die voorheen vooral ondersteunde bij de Mass Effect-games.

"Er waren veel dingen die we opnieuw moesten leren en uitvogelen", zegt hij. "En als je dat doet, is het heel uitdagend om net zo gepolijst te zijn als een derde versie was, en dat hebben we niet gehaald. We hadden, achteraf gezien, kleiner moeten inzetten en ons meer moeten richten op kwaliteit. Ik wou dat we een tweede hadden kunnen maken, want dan zou je echt die vooruitgang hebben gezien, net zoals tussen ME1 en ME2 uit de originele trilogie."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Series-consoles ondersteunen straks externe hdd's groter dan 16TB
Nieuws

Xbox Series-consoles ondersteunen straks externe hdd's groter dan 16TB

Nu al beschikbaar via Xbox Insider-programma

Microsoft gaat er voor zorgen dat Xbox Series X en S-consoles straks externe hdd's van meer dan 16TB aan opslagruimte kunnen gebruiken.

De functie is nu al beschikbaar voor mensen die previews van toekomstige Xbox-features kunnen testen via het Xbox Insider-programma, maar een release van de update moet op een later, nog onbekend moment voor alle eigenaren volgen.

Externe hdd's die met USB worden aangesloten kunnen overigens geen games afspelen op Xbox Series-consoles, want daar zijn ssd-schijven voor nodig. Hdd's kunnen echter wel gebruikt worden om bijvoorbeeld een back-up van games op te slaan, zodat ze op de console geïnstalleerd kunnen worden zonder dat ze gedownload hoeven te worden. Games van eerdere Xbox-generaties kunnen wel direct van een hdd-schijf afgespeeld worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astro Bot is winnaar tijdens de New York Game Awards
Nieuws

Astro Bot is winnaar tijdens de New York Game Awards

Ook UFO 50, Metaphor: ReFantazio en Elden Ring: Shadow of the Erdtree vielen in de prijzen

De New York Game Awards zijn deze week uitgereikt, en Astro Bot heeft de award voor game van het jaar gewonnen.

Het is de veertiende keer dat de New York Game Awards werden gehouden. Naast de award voor game van het jaar won Astro Bot ook de awards voor beste muziek en beste game voor kinderen. Astro Bot heeft sowieso veel prijzen in de wacht gesleept. Zo won de game ook de award voor beste game van het jaar tijdens The Game Awards.

Verder won UFO 50 de award voor beste indiegame, kreeg Elden Ring-uitbreiding Shadow of the Erdtree de awards voor beste gamewereld en beste dlc en werd Metaphor: ReFantazio beloond voor beste schrijfwerk in een game. Troy Baker ontving een award voor beste acteerwerk in een game voor zijn rol als Indiana Jones.

Andere awardwinnaars zijn Silent Hill 2 (beste remake), Batman: Arkham Shadow (beste vr-game), Zenless Zone Zero (beste mobiele game), Mouthwashing (beste verborgen parel), Simone De Rochefort en Clayton Ashley (beste journalistiek) en Remedy's Sam Lake (de 'Legend'-award).

Afgelopen weekend werd er een nieuw speedrunlevel uit Astro Bot gespeeld tijdens het PlayStation Tournament. Op moment van schrijven is nog niet bekend of en wanneer dit level aan de game wordt toegevoegd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!