Behandeling third-party controllermakers levert Sony boete van 13,5 miljoen euro op
Nieuws

Behandeling third-party controllermakers levert Sony boete van 13,5 miljoen euro op

Bedrijf schond concurrentiewetten in Frankrijk

Sony heeft eind vorig jaar in Frankrijk een boete van 13,5 miljoen euro ontvangen. Dit omdat het bedrijf de wetten rondom concurrentie in het land schond door andere bedrijven die PlayStation 4-controllers maakten of wilde maken in de weg te zitten.

Autorité de la Concurrence heeft de boete afgelopen december aangekondigd (via CPI). Het zou gaan om twee verschillende zaken die third-party controllermakers in de weg zaten.

Allereerst zou Sony in 2015 technische stappen hebben genomen om namaakcontrollers op het systeem te weren, wat onbedoeld ook als gevolg had dat sommige third-party-controllers niet goed meer functioneerden op PlayStation 4. Third-party-controllers zouden tijdens systeemupdates daardoor regelmatig uitvallen.

Daarnaast zouden rivaliserende bedrijven geen licentie van PlayStation hebben verkregen om hun eigen controllers uit te brengen. Bedrijven zouden zich in hebben kunnen schrijven via een specifiek samenwerkingsprogramma, maar Sony zou de criteria om hier lid van te worden niet helder naar verschillende bedrijven hebben gecommuniceerd.

Als resultaat van bovenstaande zaken zou het imago van third-party bedrijven die controllers voor de console maakten schade hebben opgelopen en zou dit hun uitbreiding in de markt in de weg hebben gezeten. Daarom moet Sony de boete betalen. Het bedrijf heeft op moment van schrijven nog niet publiekelijk gereageerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error