World of Warcraft-ontwikkelaar sluit zich aan bij vakbond
Steeds meer mensen uit de game-industrie nemen de stap
Het ontwikkelteam binnen Blizzard dat verantwoordelijk is voor World of Warcraft heeft zich bij een vakbond aangesloten.
Binnen het team is er door meer dan vijfhonderd leden van het team positief gestemd voor het aansluiten bij een vakbond, en daarom zijn ze nu aangesloten bij de Communications Workers of America. Blizzard heeft de vakbond erkend. Het is daarmee het grootste team binnen Microsoft dat aangesloten is bij een vakbond. Een tweede groep bestaande uit Activision Blizzard-testers uit Texas heeft daarnaast een losstaande vakbond genaamd Texas Blizzard QA United opgericht.
Afgelopen week richtten werknemers van Bethesda Game Studios Dallas, Rockville en Austin tevens een vakbond op. Het aansluiten bij vakbonden is zeker in de Verenigde Staten een relatief gebruikelijk proces, maar was tot voor kort ongehoord binnen de game-industrie.
Steeds meer werknemers van gamebedrijven richten echter vakbonden op, zeker met de vele ontslagen in het achterhoofd - ook bij Blizzard- en Bethesda-eigenaar Microsoft. Een vakbond kan helpen bij het opkomen van de rechten van werknemers en zorgen voor meer baanzekerheid.
Samuel Cooper, de senior producer van World of Warcraft, aan IGN: "Dit is geen aanval op het leiderschap achter World of Warcraft of omdat we ze haten. We willen simpelweg er voor zorgen dat we gehoord worden en niet als cijfers op een spreadsheet eindigen. Als je maar hoog genoeg gaat, hebben deze mensen ons nooit ontmoet, en betekenen onze namen niets."