HTC Vive Cosmos-specs en een nieuwe Raspberry Pi
Nieuws

HTC Vive Cosmos-specs en een nieuwe Raspberry Pi

Hoewel het eventjes stil was rondom virtual reality, is de hype dit jaar weer helemaal terug. Naast Oculus en Valve komt nu ook HTC met specificaties van hun nieuwe Vive Cosmos. Daarnaast heeft Raspberry Pi een vierde generatie gelanceerd en komt Mad Catz met een bijzondere muis.

Raspberry Pi 4 kan twee 4K-schermen aansturen

Raspberry Pi heeft afgelopen maandag de vierde generatie van de populaire programmeerbare mini-computer gelanceerd. Het nieuwe model heeft een quadcore-processor dat over drie keer meer rekenkracht beschikt dan zijn voorganger. Zonder extra koeling zou de chip een kloksnelheid van 1.5 GHz aan kunnen houden. Er zijn gelijk drie verschillende varianten beschikbaar: eentje met 1 GB LPDDR4 RAM, eentje met 2 GB LPDDR4 RAM en eentje met 4 GB LPDDR4 RAM.

©GMRimport

De aansluitingen zijn ook uitgebreid en bestaan nu uit twee USB 2.0-poorten, twee USB 3.0-poorten, gigabit ethernet en twee keer micro-HDMI. De twee HDMI-poorten zijn beide goed voor een 4K-resolutie met een verversingsfrequentie van 60 Hz. Voor draadloze connectiviteit is er Bluetooth 5.0 en wifi-ac.

De Raspberry Pi 4 is per direct te bestellen vanaf 40 euro voor het 1 GB-model. Het 2 GB-model kost 50 euro en het 4 GB-model moet 60 euro opleveren.

Mad Catz komt met limited edition R.A.T. 8+ 1000 optische gaming muis

Ondanks dat Mad Catz twee jaar geleden door een faillissement bijna ten onder ging, komt de fabrikant van randapparatuur binnenkort met een limited edition muis om hun dertigste verjaardag te vieren. Het gaat om een aangepaste variant van de high-end R.A.T. 8+-muis. Intern blijft de muis identiek aan de standaard versie, enkel de buitenkant krijgt een nieuwe kleurstelling. Een combinatie van zwart mat chrome en gouden details geven de muis een indrukwekkend en stijlvol uiterlijk.

Watch on YouTube

Zoals we gewend zijn van Mad Catz-muizen is ook deze variant naar wens aan te passen. Niet alleen de snelheid van de sensor kan met een druk op de knop worden veranderd, ook de buitenkant kun je met de meegeleverde accessoires een ander vorm geven. De drie RGB led-zones mogen natuurlijk ook niet ontbreken en kunnen via de software naar smaak worden aangepast.

De optische sensor is een Pixart PWM 3389 en staat bekend om zijn precisie, betrouwbaarheid en reactiesnelheid. De maximale gevoeligheid van 16.000 dpi zal waarschijnlijk niemand gebruiken, maar is wel leuk om te hebben. De knoppen komen van OMRON en houden het minimaal 50 miljoen keer klikken vol.

Wanneer de R.A.T. 8+ 1000 te koop is en wat hij gaat kosten is niet bekend. Gezien de originele R.A.T. 8+ al 100 euro kost in Nederland, zal deze limited edition waarschijnlijk niet goedkoop worden.

Meer specificaties HTC Vive Cosmos bekend

De opkomende vr-headset van HTC, de Vive Cosmos, werd tijdens CES al gepresenteerd, maar de meeste specificaties ontbraken nog. De afgelopen dagen heeft het bedrijf echter steeds meer informatie bekendgemaakt.

Om te beginnen krijgt de Vive Cosmos twee LCD-schermen met elk een resolutie van 1440x1700 pixels. Dat is een fractie meer dan bijvoorbeeld de 1440x1600-panelen in de Valve Index, maar door een speciale indeling van de subpixels zou het screendoor-effect geminimaliseerd moeten zijn. De verversingsfrequentie is met 90 Hz hoger dan dat van de Oculus Rift S (80 Hz), maar lager dan dat van de Valve Index (120 Hz). Over de beeldhoek is nog niks bekend.

©GMRimport

De Vive Cosmos heeft zes camerasensoren waardoor je over een groter oppervlak zou moeten kunnen bewegen dan met de huidige Vive-headset. Daarnaast is de tracking verbeterd met betere response-tijden. Als laatste kan de faceplate (het schuim dat op je gezicht drukt) gewassen en vervangen worden zodat je jouw zweet niet hoeft te delen met familie en vrienden.

In het derde kwartaal van dit jaar moet de headset in de winkels liggen voor een nog onbekende prijs.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!