SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires
Nieuws

SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires

Tegenwoordig wemelt het in webshops van fraai apparatuur voor gamers — maar dat is lang niet altijd zo geweest. Van muizen met balletjes tot krom gedrukte kantoortoetsenborden: twee decennia geleden zag het bureau van de gemiddelde gamer er behoorlijk anders uit.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

SteelSeries’ geschiedenis als gamesmerk begint bij de Deense ondernemer Jacob Wolff-Petersen, die begin dit millennium worstelde met zijn schietwerk in Counter-Strike. Rond die tijd richtten we hoofdzakelijk via een muis met een balletje op een vaak viezige muismat, met alle gebrekkige nauwkeurigheid van dien. Elke vetvlek kon funest zijn voor je volgende schot. Jacob dacht: dat kan preciezer.

Watch on YouTube

Dat bleek inderdaad te kunnen. Onder de Icemat-noemer betrad anno 2001 de eerste gaming muismat de markt. Met een strak, glazen oppervlak leverde de Icemat precisie die op de stoffen alternatieven onhaalbaar was. Het duurde niet lang voordat die belofte aansloeg onder de shooterfanaten van toen, waarmee Icemat uitgroeide tot een op zichzelf staand merk. Bijgestaan door een metalen zusteronderneming, de SteelPad-lijn, was ‘s werelds eerste merk voor gamers geboren.

Om de relatie met gamers verder te versterken, zette de Deense onderneming ook in op de destijds relatief onbekende e-sports-sector. Rond 2002 was het ‘SteelSeries van toen’ — de naamsverandering volgde later pas — het eerste merk om niet alleen professionele gamers, maar ook gametoernooien te sponsoren. Die relatie is altijd in stand gebleven; ook nu nog zweren veel elektronische atleten bij muizen en toetsenborden uit Denemarken. Over de jaren heen wonnen pro’s meer prijzengeld met SteelSeries-apparatuur dan met andere merken.

Innovatie en annexatie

Onder de Icemat-banier werd in de jaren daarop gediversifieerd. Anno 2004 spitste de fabrikant zich ook toe op de oren van gamers. De Icemat Siberia-koptelefoon werd de eerste headset specifiek op gaming gericht. De nog altijd herkenbare koptelefoon bood gamers de primeur van een handige, oprolbare microfoon, maar maakte vooral lange speelsessies aanzienlijk comfortabeler. Glazen muismatten verloren langzaamaan hun meerwaarde, maar SteelSeries’ vroegere beloftes in gaming audio leven nog altijd voort.

Watch on YouTube

Met een groeiend aanbod in apparatuur werd het besluit genomen de muismatnoemers in de ban te doen. Icemat en SteelPad werden samen SteelSeries, welke niet veel later ook fuseerde met de Amerikaanse bedrijfstak Ideazon. Oude rotten zullen die naam misschien herkennen van hun iconische, ietwat omslachtige Zboard-toetsenborden, maar onder SteelSeries vonden de letterplanken een andere draai.

SteelSeries zag minder heil in absurde of opvouwbare vormen: de gamer was onderhand wel toe aan meer betrouwbaarheid en precisie. Om in die eis te voorzien, ontstond anno 2006 het SteelSeries 7G Professional Gaming Keyboard. ‘s Werelds eerste gaming toetsenbord met mechanische schakelaars was een feit. Dat deze switches nauwkeuriger en duurzamer zijn, is inmiddels een vuistregel, maar dat gegeven is mede begonnen bij toetsenborden als deze.

Watch on YouTube

Nog altijd trouw aan de gamer

Die zoektocht naar meer precisie en comfort is voor SteelSeries nooit in het verleden blijven hangen. Twee jaar terug introduceerde de Deense fabrikant een nóg betere schakelaar voor gamers: de OmniPoint-switch. Dit schakelsysteem stapt van fysieke klikkertjes over op actuering over magnetisme. Hiermee kunnen toetsenborden als de SteelSeries Apex Pro zich geheel aan laten passen in waar het ‘contactpunt’ precies ligt.

Sinds 2001 bracht SteelSeries menig moois op de markt. Twintig jaar later en legio primeurs rijker is het Deense merk altijd trouw gebleven aan die ooit zo ondervertegenwoordigde doelgroep. Of het nu om audiokwaliteit draait in de Arctis-koptelefoons, of vederlichte flickshots met bijvoorbeeld de Aerox-muis: SteelSeries doet het allemaal om gamers van meer gemak en kwaliteit te voorzien.

Misschien hebben glazen muismatten geen bestaansrecht meer, maar de belofte van gamerglorie staat twee decennia later nog steeds fier overeind.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!