SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires
Nieuws

SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires

Tegenwoordig wemelt het in webshops van fraai apparatuur voor gamers — maar dat is lang niet altijd zo geweest. Van muizen met balletjes tot krom gedrukte kantoortoetsenborden: twee decennia geleden zag het bureau van de gemiddelde gamer er behoorlijk anders uit.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

SteelSeries’ geschiedenis als gamesmerk begint bij de Deense ondernemer Jacob Wolff-Petersen, die begin dit millennium worstelde met zijn schietwerk in Counter-Strike. Rond die tijd richtten we hoofdzakelijk via een muis met een balletje op een vaak viezige muismat, met alle gebrekkige nauwkeurigheid van dien. Elke vetvlek kon funest zijn voor je volgende schot. Jacob dacht: dat kan preciezer.

Watch on YouTube

Dat bleek inderdaad te kunnen. Onder de Icemat-noemer betrad anno 2001 de eerste gaming muismat de markt. Met een strak, glazen oppervlak leverde de Icemat precisie die op de stoffen alternatieven onhaalbaar was. Het duurde niet lang voordat die belofte aansloeg onder de shooterfanaten van toen, waarmee Icemat uitgroeide tot een op zichzelf staand merk. Bijgestaan door een metalen zusteronderneming, de SteelPad-lijn, was ‘s werelds eerste merk voor gamers geboren.

Om de relatie met gamers verder te versterken, zette de Deense onderneming ook in op de destijds relatief onbekende e-sports-sector. Rond 2002 was het ‘SteelSeries van toen’ — de naamsverandering volgde later pas — het eerste merk om niet alleen professionele gamers, maar ook gametoernooien te sponsoren. Die relatie is altijd in stand gebleven; ook nu nog zweren veel elektronische atleten bij muizen en toetsenborden uit Denemarken. Over de jaren heen wonnen pro’s meer prijzengeld met SteelSeries-apparatuur dan met andere merken.

Innovatie en annexatie

Onder de Icemat-banier werd in de jaren daarop gediversifieerd. Anno 2004 spitste de fabrikant zich ook toe op de oren van gamers. De Icemat Siberia-koptelefoon werd de eerste headset specifiek op gaming gericht. De nog altijd herkenbare koptelefoon bood gamers de primeur van een handige, oprolbare microfoon, maar maakte vooral lange speelsessies aanzienlijk comfortabeler. Glazen muismatten verloren langzaamaan hun meerwaarde, maar SteelSeries’ vroegere beloftes in gaming audio leven nog altijd voort.

Watch on YouTube

Met een groeiend aanbod in apparatuur werd het besluit genomen de muismatnoemers in de ban te doen. Icemat en SteelPad werden samen SteelSeries, welke niet veel later ook fuseerde met de Amerikaanse bedrijfstak Ideazon. Oude rotten zullen die naam misschien herkennen van hun iconische, ietwat omslachtige Zboard-toetsenborden, maar onder SteelSeries vonden de letterplanken een andere draai.

SteelSeries zag minder heil in absurde of opvouwbare vormen: de gamer was onderhand wel toe aan meer betrouwbaarheid en precisie. Om in die eis te voorzien, ontstond anno 2006 het SteelSeries 7G Professional Gaming Keyboard. ‘s Werelds eerste gaming toetsenbord met mechanische schakelaars was een feit. Dat deze switches nauwkeuriger en duurzamer zijn, is inmiddels een vuistregel, maar dat gegeven is mede begonnen bij toetsenborden als deze.

Watch on YouTube

Nog altijd trouw aan de gamer

Die zoektocht naar meer precisie en comfort is voor SteelSeries nooit in het verleden blijven hangen. Twee jaar terug introduceerde de Deense fabrikant een nóg betere schakelaar voor gamers: de OmniPoint-switch. Dit schakelsysteem stapt van fysieke klikkertjes over op actuering over magnetisme. Hiermee kunnen toetsenborden als de SteelSeries Apex Pro zich geheel aan laten passen in waar het ‘contactpunt’ precies ligt.

Sinds 2001 bracht SteelSeries menig moois op de markt. Twintig jaar later en legio primeurs rijker is het Deense merk altijd trouw gebleven aan die ooit zo ondervertegenwoordigde doelgroep. Of het nu om audiokwaliteit draait in de Arctis-koptelefoons, of vederlichte flickshots met bijvoorbeeld de Aerox-muis: SteelSeries doet het allemaal om gamers van meer gemak en kwaliteit te voorzien.

Misschien hebben glazen muismatten geen bestaansrecht meer, maar de belofte van gamerglorie staat twee decennia later nog steeds fier overeind.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!