SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires
Gamer.nl
Nieuws

SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires

Tegenwoordig wemelt het in webshops van fraai apparatuur voor gamers — maar dat is lang niet altijd zo geweest. Van muizen met balletjes tot krom gedrukte kantoortoetsenborden: twee decennia geleden zag het bureau van de gemiddelde gamer er behoorlijk anders uit.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

SteelSeries’ geschiedenis als gamesmerk begint bij de Deense ondernemer Jacob Wolff-Petersen, die begin dit millennium worstelde met zijn schietwerk in Counter-Strike. Rond die tijd richtten we hoofdzakelijk via een muis met een balletje op een vaak viezige muismat, met alle gebrekkige nauwkeurigheid van dien. Elke vetvlek kon funest zijn voor je volgende schot. Jacob dacht: dat kan preciezer.

Watch on YouTube

Dat bleek inderdaad te kunnen. Onder de Icemat-noemer betrad anno 2001 de eerste gaming muismat de markt. Met een strak, glazen oppervlak leverde de Icemat precisie die op de stoffen alternatieven onhaalbaar was. Het duurde niet lang voordat die belofte aansloeg onder de shooterfanaten van toen, waarmee Icemat uitgroeide tot een op zichzelf staand merk. Bijgestaan door een metalen zusteronderneming, de SteelPad-lijn, was ‘s werelds eerste merk voor gamers geboren.

Om de relatie met gamers verder te versterken, zette de Deense onderneming ook in op de destijds relatief onbekende e-sports-sector. Rond 2002 was het ‘SteelSeries van toen’ — de naamsverandering volgde later pas — het eerste merk om niet alleen professionele gamers, maar ook gametoernooien te sponsoren. Die relatie is altijd in stand gebleven; ook nu nog zweren veel elektronische atleten bij muizen en toetsenborden uit Denemarken. Over de jaren heen wonnen pro’s meer prijzengeld met SteelSeries-apparatuur dan met andere merken.

Innovatie en annexatie

Onder de Icemat-banier werd in de jaren daarop gediversifieerd. Anno 2004 spitste de fabrikant zich ook toe op de oren van gamers. De Icemat Siberia-koptelefoon werd de eerste headset specifiek op gaming gericht. De nog altijd herkenbare koptelefoon bood gamers de primeur van een handige, oprolbare microfoon, maar maakte vooral lange speelsessies aanzienlijk comfortabeler. Glazen muismatten verloren langzaamaan hun meerwaarde, maar SteelSeries’ vroegere beloftes in gaming audio leven nog altijd voort.

Watch on YouTube

Met een groeiend aanbod in apparatuur werd het besluit genomen de muismatnoemers in de ban te doen. Icemat en SteelPad werden samen SteelSeries, welke niet veel later ook fuseerde met de Amerikaanse bedrijfstak Ideazon. Oude rotten zullen die naam misschien herkennen van hun iconische, ietwat omslachtige Zboard-toetsenborden, maar onder SteelSeries vonden de letterplanken een andere draai.

SteelSeries zag minder heil in absurde of opvouwbare vormen: de gamer was onderhand wel toe aan meer betrouwbaarheid en precisie. Om in die eis te voorzien, ontstond anno 2006 het SteelSeries 7G Professional Gaming Keyboard. ‘s Werelds eerste gaming toetsenbord met mechanische schakelaars was een feit. Dat deze switches nauwkeuriger en duurzamer zijn, is inmiddels een vuistregel, maar dat gegeven is mede begonnen bij toetsenborden als deze.

Watch on YouTube

Nog altijd trouw aan de gamer

Die zoektocht naar meer precisie en comfort is voor SteelSeries nooit in het verleden blijven hangen. Twee jaar terug introduceerde de Deense fabrikant een nóg betere schakelaar voor gamers: de OmniPoint-switch. Dit schakelsysteem stapt van fysieke klikkertjes over op actuering over magnetisme. Hiermee kunnen toetsenborden als de SteelSeries Apex Pro zich geheel aan laten passen in waar het ‘contactpunt’ precies ligt.

Sinds 2001 bracht SteelSeries menig moois op de markt. Twintig jaar later en legio primeurs rijker is het Deense merk altijd trouw gebleven aan die ooit zo ondervertegenwoordigde doelgroep. Of het nu om audiokwaliteit draait in de Arctis-koptelefoons, of vederlichte flickshots met bijvoorbeeld de Aerox-muis: SteelSeries doet het allemaal om gamers van meer gemak en kwaliteit te voorzien.

Misschien hebben glazen muismatten geen bestaansrecht meer, maar de belofte van gamerglorie staat twee decennia later nog steeds fier overeind.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!