SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires
Nieuws

SteelSeries viert twintig jaar aan game-accessoires

Tegenwoordig wemelt het in webshops van fraai apparatuur voor gamers — maar dat is lang niet altijd zo geweest. Van muizen met balletjes tot krom gedrukte kantoortoetsenborden: twee decennia geleden zag het bureau van de gemiddelde gamer er behoorlijk anders uit.

Dit artikel is een partnerbijdrage van SteelSeries. Wat dat precies betekent, is na te lezen op onze partnercontent-pagina.

SteelSeries’ geschiedenis als gamesmerk begint bij de Deense ondernemer Jacob Wolff-Petersen, die begin dit millennium worstelde met zijn schietwerk in Counter-Strike. Rond die tijd richtten we hoofdzakelijk via een muis met een balletje op een vaak viezige muismat, met alle gebrekkige nauwkeurigheid van dien. Elke vetvlek kon funest zijn voor je volgende schot. Jacob dacht: dat kan preciezer.

Watch on YouTube

Dat bleek inderdaad te kunnen. Onder de Icemat-noemer betrad anno 2001 de eerste gaming muismat de markt. Met een strak, glazen oppervlak leverde de Icemat precisie die op de stoffen alternatieven onhaalbaar was. Het duurde niet lang voordat die belofte aansloeg onder de shooterfanaten van toen, waarmee Icemat uitgroeide tot een op zichzelf staand merk. Bijgestaan door een metalen zusteronderneming, de SteelPad-lijn, was ‘s werelds eerste merk voor gamers geboren.

Om de relatie met gamers verder te versterken, zette de Deense onderneming ook in op de destijds relatief onbekende e-sports-sector. Rond 2002 was het ‘SteelSeries van toen’ — de naamsverandering volgde later pas — het eerste merk om niet alleen professionele gamers, maar ook gametoernooien te sponsoren. Die relatie is altijd in stand gebleven; ook nu nog zweren veel elektronische atleten bij muizen en toetsenborden uit Denemarken. Over de jaren heen wonnen pro’s meer prijzengeld met SteelSeries-apparatuur dan met andere merken.

Innovatie en annexatie

Onder de Icemat-banier werd in de jaren daarop gediversifieerd. Anno 2004 spitste de fabrikant zich ook toe op de oren van gamers. De Icemat Siberia-koptelefoon werd de eerste headset specifiek op gaming gericht. De nog altijd herkenbare koptelefoon bood gamers de primeur van een handige, oprolbare microfoon, maar maakte vooral lange speelsessies aanzienlijk comfortabeler. Glazen muismatten verloren langzaamaan hun meerwaarde, maar SteelSeries’ vroegere beloftes in gaming audio leven nog altijd voort.

Watch on YouTube

Met een groeiend aanbod in apparatuur werd het besluit genomen de muismatnoemers in de ban te doen. Icemat en SteelPad werden samen SteelSeries, welke niet veel later ook fuseerde met de Amerikaanse bedrijfstak Ideazon. Oude rotten zullen die naam misschien herkennen van hun iconische, ietwat omslachtige Zboard-toetsenborden, maar onder SteelSeries vonden de letterplanken een andere draai.

SteelSeries zag minder heil in absurde of opvouwbare vormen: de gamer was onderhand wel toe aan meer betrouwbaarheid en precisie. Om in die eis te voorzien, ontstond anno 2006 het SteelSeries 7G Professional Gaming Keyboard. ‘s Werelds eerste gaming toetsenbord met mechanische schakelaars was een feit. Dat deze switches nauwkeuriger en duurzamer zijn, is inmiddels een vuistregel, maar dat gegeven is mede begonnen bij toetsenborden als deze.

Watch on YouTube

Nog altijd trouw aan de gamer

Die zoektocht naar meer precisie en comfort is voor SteelSeries nooit in het verleden blijven hangen. Twee jaar terug introduceerde de Deense fabrikant een nóg betere schakelaar voor gamers: de OmniPoint-switch. Dit schakelsysteem stapt van fysieke klikkertjes over op actuering over magnetisme. Hiermee kunnen toetsenborden als de SteelSeries Apex Pro zich geheel aan laten passen in waar het ‘contactpunt’ precies ligt.

Sinds 2001 bracht SteelSeries menig moois op de markt. Twintig jaar later en legio primeurs rijker is het Deense merk altijd trouw gebleven aan die ooit zo ondervertegenwoordigde doelgroep. Of het nu om audiokwaliteit draait in de Arctis-koptelefoons, of vederlichte flickshots met bijvoorbeeld de Aerox-muis: SteelSeries doet het allemaal om gamers van meer gemak en kwaliteit te voorzien.

Misschien hebben glazen muismatten geen bestaansrecht meer, maar de belofte van gamerglorie staat twee decennia later nog steeds fier overeind.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!