Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?
Nieuws

Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?

Een paar weekenden geleden vonden de Spring Finals plaats van het Europees Kampioenschap League of Legends (LEC). In het grootste multiplayer online battle arena-spel (moba) ter wereld strijden twee teams van vijf tegen elkaar om zo snel mogelijk de basis van de tegenstander neer te halen. Zaterdag 13 en zondag 14 april namen de drie beste teams van Europa het tegen elkaar op voor een ticket naar het internationale Mid Season Invitational-toernooi en zag een vol Ahoy hoe G2 Esports zich kroonde tot kampioen van Europa.

Met 15.000 toeschouwers was de finale van de LEC het grootste e-sports-evenement ooit in Nederland. Het was de tweede keer dat een groot League of Legends-evenement werd georganiseerd in ons land, nadat dezelfde finale drie jaar geleden ook in Rotterdam Ahoy werd gespeeld. Waar in 2016 de bovenste ring met zitplekken echter nog was afgeschermd door grote gordijnen, werd afgelopen weekend nagenoeg de volledige capaciteit van de arena benut door fans uit heel Europa.

De LEC-finales in Rotterdam waren groter dan ooit en veel fans hebben een fantastisch weekend beleefd. Toch toonde het evenement ook waarom het Nederlandse enthousiasme voor e-sports, en specifiek League of Legends, op een aantal vlakken toch nog niet zo groot is als vooraf werd gedacht. Op grote nieuwswebsites als NU.nl, de NOS en het AD was vrijwel geen nieuws te vinden over de e-sports-finales in Rotterdam en het publiek was op momenten niet altijd even enthousiast. Vooral op zaterdag, toen Origen met 3-1 wist te winnen van favoriet Fnatic en een finaleplaats bemachtigde, waren de lege plekken in Ahoy en het eenzijdige juichen voor Fnatic goed merkbaar.

©GMRimport

Snelste groeier

Wanneer we praten over de grootste e-sports-landen, hebben we het al snel over China en Zuid-Korea. Maar liefst 57 procent van alle fans woont in Azië en in China was de e-sports-markt in 2018 groter dan in heel West-Europa. Het is dan ook geen verrassing dat het volgen van e-sports in deze landen bijna wordt gezien als een activiteit voor het hele gezin en dat meerdere grote Chinese steden strijden om de titel van e-sports-hoofdstad. Ook zijn er, vooral in Zuid-Korea, verschillende televisiezenders die volledig zijn gericht op het uitzenden van e-sports.

In Europa zijn Rusland, Zweden en Denemarken de landen waar e-sports het grootst zijn. Rusland is een van de weinige Europese landen waar e-sports worden erkend als een sport en Zweden heeft met het jaarlijkse DreamHack-festival ‘s werelds grootste game-evenement in huis. In Nederland wordt e-sports officieel nog niet als sport geclassificeerd, maar ons land heeft op het moment wel het snelst groeiende e-sports-publiek in Europa. Waar de totale Europese groei van het aantal e-sports-fans vorig jaar 13 procent bedroeg, was de groei in Nederland bijna twee keer zo groot met een stijging van maar liefst 24 procent. Ongeveer 1,8 miljoen Nederlanders zijn in 2018 in contact gekomen met e-sports en in dit jaar wordt geschat dat dit aantal stijgt naar een publiek van meer dan 2,2 miljoen.

©GMRimport

Nederland Fifa-land

Dat de League of Legends-finales in Rotterdam, ondanks het snel groeiende publiek, een niet al te grote impressie achterliet, kan worden verklaard doordat de moba-game lang niet het grootste spel is in Nederland. League of Legends staat in ons land op de vierde plek van meeste e-sports-volgers en moet Fifa, Fortnite en Call of Duty voor zich dulden.

De Fifa-games zijn verreweg de meest bekeken e-sports in Nederland. Dit is opvallend, omdat het voetbalspel in een aantal andere landen niet eens in de top tien staat. Het Nederlandse enthousiasme voor Fifa kan worden verklaard door het grote aantal voetbalfans in het land. 55 procent van de Nederlandse e-sports-volgers zijn fan van voetbal en maar liefst 46 procent van alle volgers kijkt dan ook vooral naar competitieve Fifa-wedstrijden. Bovendien heeft Nederland met de E-Divisie de enige Fifa-competitie ter wereld waar de spelers gerepresenteerd worden de voetbalclubs uit de hoogste divisie. De wedstrijden worden zelfs live uitgezonden door Fox Sports, iets wat voor League of Legends op dit moment nog niet denkbaar is in Nederland.

©GMRimport

Maatstaf

De LEC-finale in Rotterdam Ahoy was enerzijds een goede maatstaf voor Nederland om te zien hoe ver het land is op het gebied van e-sports ten opzichte van drie jaar geleden. Nederland heeft het snelst groeiende e-sportspubliek in Europa en het evenement werd dit jaar dan ook bezocht door veel meer toeschouwers dan in 2016. Toch staat het League of Legends-toernooi, gezien de relatief lage populariteit van het spel in Nederland, niet geheel representatief voor de populariteit van e-sports in ons land.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega stuurt echt werkende Mega Drive-cartridges uit voor derde Sonic-film
Nieuws

Sega stuurt echt werkende Mega Drive-cartridges uit voor derde Sonic-film

De tweede Sonic the Hedgehog 3-trailer volgt aanstaande maandag

Sega heeft als ludieke promotie naar verschillende influencers echt werkende Mega Drive-cartridges gestuurd waarmee de aankomende film Sonic the Hedgehog 3 wordt gepromoot.

De cartridge kan daadwerkelijk worden afgespeeld via een Mega Drive-console. Zoals in de onderstaande video valt te zien is het vooral bedoeld om personages en posters te bekijken, inclusief ingesproken dialoog.

Er staat ook een erg simpele minigame op de cartridge waarin Sonic richting het beeld rent en achtervolgd wordt door Shadow. Wanneer spelers hier de klassieke Sonic 3-cheatcode (omhoog, omhoog, beneden, beneden, omhoog, omhoog, omhoog, omhoog) invoeren, maakt het spel duidelijk wanneer de tweede trailer van de derde Sonic the Hedgehog-film uitgebracht wordt, namelijk aanstaande maandag.

Afgelopen augustus verscheen de eerste trailer van Sonic the Hedgehog 3 al. Uit de trailer blijkt dat het personage Shadow - een soort duistere tegenhanger van Sonic - ontsnapt, waarna Sonic en zijn vriendjes hem moeten zien tegen te houden. De trailer bevestigde ook dat Keanu Reeves de stem van Shadow inspreekt. Reeves is vooral bekend van filmfranchises als The Matrix en John Wick, en had ook een prominente rol in de game Cyberpunk 2077.

Sonic the Hedgehog 3 draait vanaf 20 december in de bioscoop. De Sonic-films combineren met de computer geanimeerde beelden met live-action acteerwerk. De films zijn een groot succes: binnen drie maanden wist Sonic the Hedgehog 2 wereldwijd meer dan 400 miljoen dollar op te halen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!