Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?
Nieuws

Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?

Een paar weekenden geleden vonden de Spring Finals plaats van het Europees Kampioenschap League of Legends (LEC). In het grootste multiplayer online battle arena-spel (moba) ter wereld strijden twee teams van vijf tegen elkaar om zo snel mogelijk de basis van de tegenstander neer te halen. Zaterdag 13 en zondag 14 april namen de drie beste teams van Europa het tegen elkaar op voor een ticket naar het internationale Mid Season Invitational-toernooi en zag een vol Ahoy hoe G2 Esports zich kroonde tot kampioen van Europa.

Met 15.000 toeschouwers was de finale van de LEC het grootste e-sports-evenement ooit in Nederland. Het was de tweede keer dat een groot League of Legends-evenement werd georganiseerd in ons land, nadat dezelfde finale drie jaar geleden ook in Rotterdam Ahoy werd gespeeld. Waar in 2016 de bovenste ring met zitplekken echter nog was afgeschermd door grote gordijnen, werd afgelopen weekend nagenoeg de volledige capaciteit van de arena benut door fans uit heel Europa.

De LEC-finales in Rotterdam waren groter dan ooit en veel fans hebben een fantastisch weekend beleefd. Toch toonde het evenement ook waarom het Nederlandse enthousiasme voor e-sports, en specifiek League of Legends, op een aantal vlakken toch nog niet zo groot is als vooraf werd gedacht. Op grote nieuwswebsites als NU.nl, de NOS en het AD was vrijwel geen nieuws te vinden over de e-sports-finales in Rotterdam en het publiek was op momenten niet altijd even enthousiast. Vooral op zaterdag, toen Origen met 3-1 wist te winnen van favoriet Fnatic en een finaleplaats bemachtigde, waren de lege plekken in Ahoy en het eenzijdige juichen voor Fnatic goed merkbaar.

©GMRimport

Snelste groeier

Wanneer we praten over de grootste e-sports-landen, hebben we het al snel over China en Zuid-Korea. Maar liefst 57 procent van alle fans woont in Azië en in China was de e-sports-markt in 2018 groter dan in heel West-Europa. Het is dan ook geen verrassing dat het volgen van e-sports in deze landen bijna wordt gezien als een activiteit voor het hele gezin en dat meerdere grote Chinese steden strijden om de titel van e-sports-hoofdstad. Ook zijn er, vooral in Zuid-Korea, verschillende televisiezenders die volledig zijn gericht op het uitzenden van e-sports.

In Europa zijn Rusland, Zweden en Denemarken de landen waar e-sports het grootst zijn. Rusland is een van de weinige Europese landen waar e-sports worden erkend als een sport en Zweden heeft met het jaarlijkse DreamHack-festival ‘s werelds grootste game-evenement in huis. In Nederland wordt e-sports officieel nog niet als sport geclassificeerd, maar ons land heeft op het moment wel het snelst groeiende e-sports-publiek in Europa. Waar de totale Europese groei van het aantal e-sports-fans vorig jaar 13 procent bedroeg, was de groei in Nederland bijna twee keer zo groot met een stijging van maar liefst 24 procent. Ongeveer 1,8 miljoen Nederlanders zijn in 2018 in contact gekomen met e-sports en in dit jaar wordt geschat dat dit aantal stijgt naar een publiek van meer dan 2,2 miljoen.

©GMRimport

Nederland Fifa-land

Dat de League of Legends-finales in Rotterdam, ondanks het snel groeiende publiek, een niet al te grote impressie achterliet, kan worden verklaard doordat de moba-game lang niet het grootste spel is in Nederland. League of Legends staat in ons land op de vierde plek van meeste e-sports-volgers en moet Fifa, Fortnite en Call of Duty voor zich dulden.

De Fifa-games zijn verreweg de meest bekeken e-sports in Nederland. Dit is opvallend, omdat het voetbalspel in een aantal andere landen niet eens in de top tien staat. Het Nederlandse enthousiasme voor Fifa kan worden verklaard door het grote aantal voetbalfans in het land. 55 procent van de Nederlandse e-sports-volgers zijn fan van voetbal en maar liefst 46 procent van alle volgers kijkt dan ook vooral naar competitieve Fifa-wedstrijden. Bovendien heeft Nederland met de E-Divisie de enige Fifa-competitie ter wereld waar de spelers gerepresenteerd worden de voetbalclubs uit de hoogste divisie. De wedstrijden worden zelfs live uitgezonden door Fox Sports, iets wat voor League of Legends op dit moment nog niet denkbaar is in Nederland.

©GMRimport

Maatstaf

De LEC-finale in Rotterdam Ahoy was enerzijds een goede maatstaf voor Nederland om te zien hoe ver het land is op het gebied van e-sports ten opzichte van drie jaar geleden. Nederland heeft het snelst groeiende e-sportspubliek in Europa en het evenement werd dit jaar dan ook bezocht door veel meer toeschouwers dan in 2016. Toch staat het League of Legends-toernooi, gezien de relatief lage populariteit van het spel in Nederland, niet geheel representatief voor de populariteit van e-sports in ons land.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Meer details over Pokémon Champions bekend
Nieuws

Meer details over Pokémon Champions bekend

Er zijn meer details verschenen over hoe het nieuwe Pokémon Champions in elkaar steekt. De nieuwe game, die volledig is gericht op Pokémon-gevechten in stadions, werd deze week onthuld tijdens de Pokémon Presents.

Inmiddels is er een officiële website van de game live gegaan in Japan, waar meer informatie te lezen is. Ook heeft de Nintendo-website een aparte webpagina gekregen voor de game. Daar worden onder meer verschillende speelvormen omschreven.

Zo kun je via 'Ranked Battles' serieuze wedstrijden spelen, waarbij winnen belangrijk is omdat dit invloed heeft op je rang. Daarnaast zijn er 'Casual Battles', waarbij je je geen zorgen hoeft te maken over eventuele straffen bij verlies. Het onderscheid tussen 'Ranked' en 'Casual' lijkt sterk op het al bestaande vechtsysteem in de reguliere Pokémon-games.

Er is ook een derde speelstand: 'Private Battles'. Hiermee sluit je jezelf af van de wereldwijde speelomgeving en vecht je alleen tegen familieleden of vrienden die je zelf in de game uitnodigt.

Op de website van Nintendo staat vermeld dat 'aanvullende games en systemen nodig zijn voor de multiplayer-modus'. Het is nog niet duidelijk of spelers andere Pokémon-games moeten bezitten om Pokémon over te zetten om een team in Champions te vormen. Pokémon Champions ondersteunt in ieder geval wel Pokémon Home, een clouddienst waarmee je Pokémon van het ene spel naar het andere kunt overbrengen.

Ook wordt er vermeld dat Pokémon Champions alleen als download beschikbaar zal zijn. Een fysieke versie van het spel lijkt dus uitgesloten.

Pokémon Champions wordt ontwikkeld door The Pokémon Works, ook wel bekend als ILCA: de studio achter Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl. Game Freak overziet het gehele ontwikkelingsproces. De game verschijnt op de Nintendo Switch en mobiele apparaten. Een releasedatum is er nog niet.

Hieronder zie je de eerste trailer van de game:

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Activision deelt door AI gemaakt promotiebeeld voor Guitar Hero Mobile
Nieuws

Activision deelt door AI gemaakt promotiebeeld voor Guitar Hero Mobile

Activision heeft op Instagram promotiebeeld van een mobiele versie van Guitar Hero gedeeld en vervolgens weer verborgen. Er kwam behoorlijk wat kritiek op de afbeelding, aangezien deze overduidelijk is gemaakt met kunstmatige intelligentie (AI).

De aankondiging van de nieuwe mobiele Guitar Hero-game verliep niet zo soepel als Activision waarschijnlijk had gehoopt. De onthulling van de game via een promotieafbeelding verscheen gisteren op hun Instagram-kanaal, maar werd kort daarna weer verborgen door het Amerikaanse gamebedrijf. De post is daarentegen nog steeds zichtbaar via een directe link.

In de reacties is te zien dat Activision flink wat kritiek krijgt op de afbeelding die ze hebben gemaakt - of eerder niet hebben gemaakt - om de game aan te kondigen. Het is namelijk overduidelijk dat het beeld door AI is gegenereerd. Dat blijkt niet alleen uit de kenmerkende AI-stijl, maar ook uit een aantal vreemde details, zoals het feit dat er een band met vier gitaristen op het podium staat en er drumstel te zien is waar gek genoeg niemand achterstaat.

View post on Instagram
 

Guitar Hero is misschien wel de meest iconische ritmegame aller tijden. Het spel dankt zijn populariteit voornamelijk aan de bijbehorende controllers in de vorm van een gitaar. Het succes van de game leidde ertoe dat ontwikkelaar RedOctane al twee jaar na de release van de eerste Guitar Hero werd overgenomen door het grote Activision.

Guitar Hero Mobile wordt de eerste Guitar Hero-game in lange tijd. Het is nog niet duidelijk wanneer we er meer van te zien krijgen en in hoeverre AI een grotere rol zal spelen in de marketing van het spel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!