Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?
Nieuws

Was de League of Legends-finale in Rotterdam een maatstaf voor e-sports in Nederland?

Een paar weekenden geleden vonden de Spring Finals plaats van het Europees Kampioenschap League of Legends (LEC). In het grootste multiplayer online battle arena-spel (moba) ter wereld strijden twee teams van vijf tegen elkaar om zo snel mogelijk de basis van de tegenstander neer te halen. Zaterdag 13 en zondag 14 april namen de drie beste teams van Europa het tegen elkaar op voor een ticket naar het internationale Mid Season Invitational-toernooi en zag een vol Ahoy hoe G2 Esports zich kroonde tot kampioen van Europa.

Met 15.000 toeschouwers was de finale van de LEC het grootste e-sports-evenement ooit in Nederland. Het was de tweede keer dat een groot League of Legends-evenement werd georganiseerd in ons land, nadat dezelfde finale drie jaar geleden ook in Rotterdam Ahoy werd gespeeld. Waar in 2016 de bovenste ring met zitplekken echter nog was afgeschermd door grote gordijnen, werd afgelopen weekend nagenoeg de volledige capaciteit van de arena benut door fans uit heel Europa.

De LEC-finales in Rotterdam waren groter dan ooit en veel fans hebben een fantastisch weekend beleefd. Toch toonde het evenement ook waarom het Nederlandse enthousiasme voor e-sports, en specifiek League of Legends, op een aantal vlakken toch nog niet zo groot is als vooraf werd gedacht. Op grote nieuwswebsites als NU.nl, de NOS en het AD was vrijwel geen nieuws te vinden over de e-sports-finales in Rotterdam en het publiek was op momenten niet altijd even enthousiast. Vooral op zaterdag, toen Origen met 3-1 wist te winnen van favoriet Fnatic en een finaleplaats bemachtigde, waren de lege plekken in Ahoy en het eenzijdige juichen voor Fnatic goed merkbaar.

©GMRimport

Snelste groeier

Wanneer we praten over de grootste e-sports-landen, hebben we het al snel over China en Zuid-Korea. Maar liefst 57 procent van alle fans woont in Azië en in China was de e-sports-markt in 2018 groter dan in heel West-Europa. Het is dan ook geen verrassing dat het volgen van e-sports in deze landen bijna wordt gezien als een activiteit voor het hele gezin en dat meerdere grote Chinese steden strijden om de titel van e-sports-hoofdstad. Ook zijn er, vooral in Zuid-Korea, verschillende televisiezenders die volledig zijn gericht op het uitzenden van e-sports.

In Europa zijn Rusland, Zweden en Denemarken de landen waar e-sports het grootst zijn. Rusland is een van de weinige Europese landen waar e-sports worden erkend als een sport en Zweden heeft met het jaarlijkse DreamHack-festival ‘s werelds grootste game-evenement in huis. In Nederland wordt e-sports officieel nog niet als sport geclassificeerd, maar ons land heeft op het moment wel het snelst groeiende e-sports-publiek in Europa. Waar de totale Europese groei van het aantal e-sports-fans vorig jaar 13 procent bedroeg, was de groei in Nederland bijna twee keer zo groot met een stijging van maar liefst 24 procent. Ongeveer 1,8 miljoen Nederlanders zijn in 2018 in contact gekomen met e-sports en in dit jaar wordt geschat dat dit aantal stijgt naar een publiek van meer dan 2,2 miljoen.

©GMRimport

Nederland Fifa-land

Dat de League of Legends-finales in Rotterdam, ondanks het snel groeiende publiek, een niet al te grote impressie achterliet, kan worden verklaard doordat de moba-game lang niet het grootste spel is in Nederland. League of Legends staat in ons land op de vierde plek van meeste e-sports-volgers en moet Fifa, Fortnite en Call of Duty voor zich dulden.

De Fifa-games zijn verreweg de meest bekeken e-sports in Nederland. Dit is opvallend, omdat het voetbalspel in een aantal andere landen niet eens in de top tien staat. Het Nederlandse enthousiasme voor Fifa kan worden verklaard door het grote aantal voetbalfans in het land. 55 procent van de Nederlandse e-sports-volgers zijn fan van voetbal en maar liefst 46 procent van alle volgers kijkt dan ook vooral naar competitieve Fifa-wedstrijden. Bovendien heeft Nederland met de E-Divisie de enige Fifa-competitie ter wereld waar de spelers gerepresenteerd worden de voetbalclubs uit de hoogste divisie. De wedstrijden worden zelfs live uitgezonden door Fox Sports, iets wat voor League of Legends op dit moment nog niet denkbaar is in Nederland.

©GMRimport

Maatstaf

De LEC-finale in Rotterdam Ahoy was enerzijds een goede maatstaf voor Nederland om te zien hoe ver het land is op het gebied van e-sports ten opzichte van drie jaar geleden. Nederland heeft het snelst groeiende e-sportspubliek in Europa en het evenement werd dit jaar dan ook bezocht door veel meer toeschouwers dan in 2016. Toch staat het League of Legends-toernooi, gezien de relatief lage populariteit van het spel in Nederland, niet geheel representatief voor de populariteit van e-sports in ons land.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!