Valve vindt oplossing voor manipulatie van algoritme op Steam
Valve heeft een manier gevonden om op Steam ontwikkelaars ervan te weerhouden om specifieke games op winkelpagina's te tonen door het aanpassen van de lanceringsdata.
Voorheen manipuleerden ontwikkelaars het algoritme van de getoonde games op de 'populair aankomend'-pagina van het platform. Door de lanceringsdatum zodanig aan te passen ,waarbij het bijvoorbeeld alleen zichtbaar was voor de ontwikkelaar, was de kans groter dat de game verscheen op die pagina. Dit terwijl de game nog relatief ver verwijderd kon zijn van de lanceringsdatum ten opzichte van andere games, wat nadelig was voor andere ontwikkelaars.
Dit probleem deed zich al voor sinds maart van dit jaar en Valve zegt nu een oplossing gevonden te hebben voor dit probleem. Wanneer ontwikkelaars nu de lanceringsdatum van een game willen veranderen ontvangt die persoon een melding waarin staat dat direct contact gezocht moet worden. Alleen op die manier kan toestemming verkregen worden en moet er, naast een nieuwe lanceringsdatum, ook aangegeven worden waarom de datum gewijzigd wordt. Deze nieuwe melding wordt bevestigd door Reddit-gebruiker HeadlessIvan die zegt als indie-ontwikkelaar actief te zijn op Steam.
©GMRimport
Naast de melding over het veranderen van de datum ontvangen alle ontwikkelaars vanaf nu ook twee weken voor de lancering een melding om ze te herinneren of ze nog op schema zijn. Met deze wijziging plant Valve ontwikkelaars te demotiveren om het systeem te willen blijven manipuleren dat ten koste gaat van andere ontwikkelaars.