Uitgelicht: ASUS ROG Zephyrus S GX701GX
Nieuws

Uitgelicht: ASUS ROG Zephyrus S GX701GX

De voordelen van een laptop met een groter scherm zijn moeilijk te negeren: je hebt meer ruimte voor games, tekstverwerking, filmkijken en beeldbewerking, met vaak meer plezier en een hogere productiviteit als gevolg. Het nadeel is helaas ook moeilijk te negeren: grotere laptops nemen meer ruimte in en zijn aanzienlijk zwaarder – tenzij we het over de Zephyrus S GX701 hebben.

©GMRimport

De ROG Zephyrus S GX701GX is namelijk een 17”-gaming laptop met het formaat van een conventionele 15”-laptop. Feitelijk zijn de schermranden zo dun dat ASUS een 17”-scherm heeft weten te passen in een chassis waar normaal een 15”-scherm in wordt verwerkt. De schermranden zijn dan ook indrukwekkend dun: maar liefst 81% van de voorzijde wordt ingenomen door het paneel.

Klein pakket, groot scherm

Het scherm is niet alleen indrukwekkend vanwege zijn grote omvang en dunne randen, ook de verversingssnelheid is met 144Hz en een responstijd van 3ms zeker niet mals. Zulke hoge verversingsnelheden zorgen voor een vloeiender beeld met merkbaar minder bewegingsonscherpte dan bijvoorbeeld een 60Hz-paneel. Met name in games als CS:GO en Apex Legends is het hebben van een 144Hz-paneel dan ook een significant voordeel tegenover tegenstanders die nog op een 60Hz-paneel gamen. Het 1080p-paneel op de Zephyrus S is bovendien Pantone-gevalideerd, waardoor je er zeker van kan zijn dat de kleuren op het scherm accuraat zijn. Hierdoor is de GX701GX niet alleen een uitstekend apparaat om op te gamen, maar ook een zeer capabel werkpaard voor foto- en videobewerking.

De extra schermruimte die een 17”-beeldscherm verschaft maakt niet alleen gamen een fijnere ervaring, het zorgt er ook voor dat werken met programma’s als Blender, Photoshop, Premiere Pro en andere professionele software een stuk makkelijk verloopt dan op kleinere schermen. Dankzij de ROG-exclusieve GPU-schakelaar kan je bovendien razendsnel schakelen tussen de gaming-georiënteerde G-SYNC-modus en de accuduur-maximaliserende Optimus Mode. Bij de G-SYNC-modus draait de GPU op volle toeren om games aan te sturen, terwijl de Optimus Mode de GPU selectief uitschakelt om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan. Op die manier heb je best mogelijke prestaties wanneer het telt, zonder in te hoeven leveren op accuduur als je met productiviteit of entertainment bezig bent.

©GMRimport

Zakelijk en vermakelijk

Dat de Zephyrus S GX701GX bijzonder geschikt is voor zowel gamen als productiviteit wordt nog maar eens onderstreept door de specificaties. De Intel Core i7-8750H zorgt er samen met de NVIDIA GeForce RTX 2080 Max-Q voor dat geen enkele game of applicatie weerstand kan bieden tegen de immense prestaties van de Zephyrus, terwijl de 8GB aan intern DDR4-geheugen het mogelijk maakt om tijdens het gamen te multitasken. Die 8GB kan bovendien uitgebreid worden tot 24GB voor applicaties die zwaar van geheugen afhangen, zoals professionele CAD-programma’s.

De RTX 2080 Max-Q is een van de eerste mobiele-GPU’s die beschikt over de revolutionaire nieuwe Turing-architectuur van NVIDIA. Deze architectuur combineert de traditionele CUDA-cores met RT-cores en Tensor-cores om nieuwe grafische technologieën mogelijk te maken, zoals ray tracing en Deep Learning Supersampling (DLSS). Ray tracing zorgt voor buitengewoon realistische belichting en reflecties door licht te simuleren zoals het door de camera wordt waargenomen.

Samen met de toch al indrukwekkende prestaties van de RTX 2080 betekent dit dat games die ray tracing ondersteunen, zoals Battlefield V en Metro Exodus, er ongekend realistisch uitzien. Zelfs als een game (nog) geen ondersteuning heeft voor real-time ray tracing stelt de Zephyrus niet teleur, want de RTX 2080 kan samen met de i7-8750H bijna alle games op hun hoogste voorinstelling draaien. Apex Legends is bijvoorbeeld op zijn ‘ultra’ voorinstelling goed voor 120 frames per seconde, terwijl Fornite op 124 frames per seconde uitkomt.

De GX701GX is naast al deze paardenkrachten uitgerust met 1TB aan NVMe-opslag die via vier PCIe-lanes communiceert met de rest van het systeem. Dat betekent dat de maximale doorvoersnelheid van deze SSD neerkomt op maar liefst 3200 megabyte per seconde, ruim vijf keer zo snel als normale SATA-SSD’s. Hierdoor worden zowel applicaties als games razendsnel ingeladen en start Windows in luttele seconden op. Met een capaciteit van 1TB is er meer dan genoeg ruimte om een flinke Steam-library kwijt te kunnen, met daarnaast nog genoeg vrije schijfruimte voor je professionele portfolio.

©GMRimport

Bescheiden pakket

Ondanks deze aanzienlijke specificaties heeft de Zephyrus S GX701GX een heel bescheiden formaat. In de hoogte meet hij namelijk maar 1,87cm, in de breedte 39,9cm en in de diepte 27,2cm. Deze dimensies zorgen er met het eveneens bescheiden gewicht van 2,7kg ervoor dat de Zephyrus S zeer draagbaar is. Omdat de GX701GX grofweg de omvang heeft van een conventionele 15”-laptop past hij bovendien in bijna alle laptoptassen/compartimenten die ontworpen zijn voor 15”-laptops.

De geringe omvang van het chassis heeft ASUS er niet van weerhouden om RGB-verlichting te verwerken op zowel de onder- als bovenkant, met natuurlijk per-toets instelbare verlichting onder het toetsenbord. Als je de Zephyrus in moet zetten op werk of school kan al deze verlichting met een druk op de knop uit worden gezet, waarna zonder moeite weer aan kan zodra het tijd is om te ontspannen met een game of serie.

Voor zowel gamen als zakelijk gebruik is het fijn om een extra monitor aan te kunnen sluiten en randapparatuur zoals een muis, toetsenbord of tekentablet. Daarin voorziet de Zephyrus S gelukkig ruimschoots: aan de linkerzijde zit onder andere een HDMI 2.0-port en een USB 3.1 Gen 2 Type C port mét ondersteuning voor DisplayPort en stroomdoorvoer. Aan de andere kant vinden we een ‘standaard’ USB 3.1 Gen 1 Type C-port en twee USB 3.1 Gen 1 Type A-porten. Dankzij de veelzijdigheid van USB Type C, en het feit dat er drie USB Type A porten op de GX701GX zitten, is er eigenlijk niks wat je niet op een of andere manier kan aansluiten op de Zephyrus.

De Zephyrus S GX701GX is eigenlijk het perfecte werkpaard voor zowel gamers die af en toe willen werken, als voor professionals die af en toe willen gamen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!