The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring
Nieuws

The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring

Maar weinig mensen konden voorspellen dat er een Switch-versie van The Witcher 3: Wild Hunt zou verschijnen. Analyses die Nintendo’s hybride hardware nabootsten, concludeerden dat het onmogelijk was om de game draaiende te krijgen op de console. Tóch gebeurt het op 15 oktober dan echt: ‘The Switcher 3’ komt dan uit.

Tijdens Gamescom 2019 kreeg Gamer.nl de kans om hands-on te gaan met de port. Weliswaar alleen de handheldmodus, maar het was genoeg om te bevestigen dat Saber Interactive en CD Projekt Red puik werk hebben afgeleverd. De geprezen rpg op het kleine scherm spelen voelt een beetje aan als magie, ondanks duidelijke beperkingen.

©GMRimport

Een schat aan verhalen

Maar eerst even terug naar 2015, het jaar dat het Poolse CD Projekt Red een van de beste games van deze generatie uitbracht. Velen hebben goede herinneringen aan de game, maar wie Wild Hunt heeft gemist en wellicht van plan is de Switch-versie op te pakken staat een weergaloze rpg te wachten. Geralts zoektocht naar het bijzondere meisje Ciri is slechts één van The Witcher 3’s uitmuntende verhaallijnen met meeslepende scenario’s omtrent familiedrama’s, vloeken en duivelse dillema’s waarmee de monsterjager te maken krijgt. De kleinste zijmissies kunnen uitmonden tot epossen die het verhaal beïnvloeden, afhankelijk van de morele keuzes die je maakt. De rijke cast aan personages wordt gedurende het spelen een virtuele vriendenkring. Het schrijfwerk van de game is simpelweg briljant.

Op technisch vlak bleek het loslaten van de vorige generatie consoles een uitstekende zet, gezien de grafische kwaliteit van de game. De game oogt prachtig, met grote, gedetailleerde omgevingen als griezelige spookkastelen, prachtige besneeuwde bergen en bruisende steden. Enkele van de drukste plekken in de game laten de PlayStation 4 en Xbox One nog steeds zweten, dus het is wonderbaarlijk dat de game überhaupt draait op de Switch.

©GMRimport

Compromissen

We zullen er geen doekjes om winden: de Switch-versie is merkbaar gedowngraded ten opzichte van de Xbox One-, PS4- en pc-versies. Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies. Aangezien de docked-modus niet beschikbaar was op de beurs kunnen we er weinig over zeggen, maar op het kleine scherm oogt de game inderdaad wat wazig. Wellicht minder dan je zou verwachten, want ondanks dat ook de textures van een lagere resolutie zijn, compenseert de schermgrootte een hoop. Het scherm is immers 6,2 inch groot en verhult een hoop compromissen die de Halo: Anniversary Collection-ontwikkelaar heeft gemaakt.

Een andere compromis is de draw distance, die met name merkbaar korter is wanneer Geralt op Roach door de wereld galoppeert, in ons geval het begingebied White Orchard. Vegetatie verschijnt pas wanneer je er vlakbij bent op het scherm en ook npc’s spawnen dichterbij dan gewend, een middel om drukke steden als Novigrad en Beauclair mogelijk te maken. Wederom verbloemt het scherm een hoop van deze tekortkomingen en valt de ervaring ruim binnen de acceptabele normen.

Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies

-

Verrassend vergelijkbaar

Qua andere aspecten is de port verrassend vergelijkbaar met de andere versies. Zo is er niet bespaard op het aantal npc’s in de wereld en lijken physics en lichteffecten haast één op één te zijn overgenomen, al blijkt uit verschillende analyses dat het lichtsysteem wat versimpeld is. In de praktijk overtuigt het totaalplaatje en wanneer Geralts haren in de wind wapperen en gras en bomen dynamisch bewegen, voelt de port aan als een klein wonder. Bovendien lijkt de framerate redelijk stabiel te blijven en merkten we enkel duidelijke vertraging op wanneer Roach op volle snelheid door de wereld galoppeert.

Een ander punt dat positief opvalt is het geluid, dat lang niet altijd even goed is bij dergelijke ports. Denk aan Vita-versies van de God of War-games en de recent uitgebrachte Switch-versie van Assassin’s Creed 3. In die gevallen klinkt geluid ontzettend gecomprimeerd, alsof de ontwikkelaars de waarde ervan flink onderschatten. The Witcher 3 op de Switch klinkt grotendeels zoals je het gewend bent en met een koptelefoon komen omgevingsgeluiden, stemmen van personages en geluiden van zwaarden die monsters aan stukken rijten prima over. Er is slechts een kleine mate van compressie hoorbaar, maar dat doet niets af aan de immersie en de speelervaring.

Watch on YouTube

Meesterwerk in het klein

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition wordt een indrukwekkende port. Spelers krijgen alle content op één kaartje, inclusief twee fantastische uitbreidingen en zestien kleinere dlc’s, wat resulteert in tegen de honderd uur aan speeltijd. Uiteraard is de superieure ervaring te vinden op de PS4, Xbox One en pc, zeker na de 4K en HDR-patches voor de snellere consolemodellen, maar als handheldgame blijft de Switch-versie verbazingwekkend overeind. Wie graag tientallen uren steekt in rpg’s op het kleine scherm, kan in oktober met één van de beste ooit aan de slag.

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition verschijnt op 15 oktober voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!