The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring
Nieuws

The Witcher 3: Wild Hunt op Switch is een magische ervaring

Maar weinig mensen konden voorspellen dat er een Switch-versie van The Witcher 3: Wild Hunt zou verschijnen. Analyses die Nintendo’s hybride hardware nabootsten, concludeerden dat het onmogelijk was om de game draaiende te krijgen op de console. Tóch gebeurt het op 15 oktober dan echt: ‘The Switcher 3’ komt dan uit.

Tijdens Gamescom 2019 kreeg Gamer.nl de kans om hands-on te gaan met de port. Weliswaar alleen de handheldmodus, maar het was genoeg om te bevestigen dat Saber Interactive en CD Projekt Red puik werk hebben afgeleverd. De geprezen rpg op het kleine scherm spelen voelt een beetje aan als magie, ondanks duidelijke beperkingen.

©GMRimport

Een schat aan verhalen

Maar eerst even terug naar 2015, het jaar dat het Poolse CD Projekt Red een van de beste games van deze generatie uitbracht. Velen hebben goede herinneringen aan de game, maar wie Wild Hunt heeft gemist en wellicht van plan is de Switch-versie op te pakken staat een weergaloze rpg te wachten. Geralts zoektocht naar het bijzondere meisje Ciri is slechts één van The Witcher 3’s uitmuntende verhaallijnen met meeslepende scenario’s omtrent familiedrama’s, vloeken en duivelse dillema’s waarmee de monsterjager te maken krijgt. De kleinste zijmissies kunnen uitmonden tot epossen die het verhaal beïnvloeden, afhankelijk van de morele keuzes die je maakt. De rijke cast aan personages wordt gedurende het spelen een virtuele vriendenkring. Het schrijfwerk van de game is simpelweg briljant.

Op technisch vlak bleek het loslaten van de vorige generatie consoles een uitstekende zet, gezien de grafische kwaliteit van de game. De game oogt prachtig, met grote, gedetailleerde omgevingen als griezelige spookkastelen, prachtige besneeuwde bergen en bruisende steden. Enkele van de drukste plekken in de game laten de PlayStation 4 en Xbox One nog steeds zweten, dus het is wonderbaarlijk dat de game überhaupt draait op de Switch.

©GMRimport

Compromissen

We zullen er geen doekjes om winden: de Switch-versie is merkbaar gedowngraded ten opzichte van de Xbox One-, PS4- en pc-versies. Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies. Aangezien de docked-modus niet beschikbaar was op de beurs kunnen we er weinig over zeggen, maar op het kleine scherm oogt de game inderdaad wat wazig. Wellicht minder dan je zou verwachten, want ondanks dat ook de textures van een lagere resolutie zijn, compenseert de schermgrootte een hoop. Het scherm is immers 6,2 inch groot en verhult een hoop compromissen die de Halo: Anniversary Collection-ontwikkelaar heeft gemaakt.

Een andere compromis is de draw distance, die met name merkbaar korter is wanneer Geralt op Roach door de wereld galoppeert, in ons geval het begingebied White Orchard. Vegetatie verschijnt pas wanneer je er vlakbij bent op het scherm en ook npc’s spawnen dichterbij dan gewend, een middel om drukke steden als Novigrad en Beauclair mogelijk te maken. Wederom verbloemt het scherm een hoop van deze tekortkomingen en valt de ervaring ruim binnen de acceptabele normen.

Met name de resolutie valt op, die met 540p in handheldmodus en 720p op het grote scherm aanzienlijk lager is dan de andere consoleversies

-

Verrassend vergelijkbaar

Qua andere aspecten is de port verrassend vergelijkbaar met de andere versies. Zo is er niet bespaard op het aantal npc’s in de wereld en lijken physics en lichteffecten haast één op één te zijn overgenomen, al blijkt uit verschillende analyses dat het lichtsysteem wat versimpeld is. In de praktijk overtuigt het totaalplaatje en wanneer Geralts haren in de wind wapperen en gras en bomen dynamisch bewegen, voelt de port aan als een klein wonder. Bovendien lijkt de framerate redelijk stabiel te blijven en merkten we enkel duidelijke vertraging op wanneer Roach op volle snelheid door de wereld galoppeert.

Een ander punt dat positief opvalt is het geluid, dat lang niet altijd even goed is bij dergelijke ports. Denk aan Vita-versies van de God of War-games en de recent uitgebrachte Switch-versie van Assassin’s Creed 3. In die gevallen klinkt geluid ontzettend gecomprimeerd, alsof de ontwikkelaars de waarde ervan flink onderschatten. The Witcher 3 op de Switch klinkt grotendeels zoals je het gewend bent en met een koptelefoon komen omgevingsgeluiden, stemmen van personages en geluiden van zwaarden die monsters aan stukken rijten prima over. Er is slechts een kleine mate van compressie hoorbaar, maar dat doet niets af aan de immersie en de speelervaring.

Watch on YouTube

Meesterwerk in het klein

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition wordt een indrukwekkende port. Spelers krijgen alle content op één kaartje, inclusief twee fantastische uitbreidingen en zestien kleinere dlc’s, wat resulteert in tegen de honderd uur aan speeltijd. Uiteraard is de superieure ervaring te vinden op de PS4, Xbox One en pc, zeker na de 4K en HDR-patches voor de snellere consolemodellen, maar als handheldgame blijft de Switch-versie verbazingwekkend overeind. Wie graag tientallen uren steekt in rpg’s op het kleine scherm, kan in oktober met één van de beste ooit aan de slag.

The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition verschijnt op 15 oktober voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Consoleversie Baldur's Gate 3 krijgt limiet van honderd mods per savefile
Nieuws

Consoleversie Baldur's Gate 3 krijgt limiet van honderd mods per savefile

Anders worden laadtijden lang en vinden er crashes plaats

De consoleversie van Baldur's Gate 3 heeft nu een limiet van honderd mods per savefile.

Dat heeft Larian Studios laten weten. Het bedrijf heeft dit aangekondigd omdat een kleine groep spelers meer dan honderd mods tegelijk aan heeft staan, en dit zorgt voor lange laadtijden en diverse crashes.

"In tegenstelling tot pc kunnen consoles maar een beperkt aantal bestanden tegelijkertijd draaien. Hoe meer mods je hebt geïnstalleerd, des te sneller je deze limiet bereikt." Larian raadt spelers daarbij aan om alleen mods te installeren die spelers echt bereiken.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken. Hier zijn enkele van de beste Baldur's Gate 3 mods te vinden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe maps en verbeteringen voor Manor Lords op komst
Nieuws

Nieuwe maps en verbeteringen voor Manor Lords op komst

De game bevindt zich sinds afgelopen voorjaar in Early Access

Er zijn nieuwe maps en diverse verbeteringen voor Manor Lords op komst middels een nieuwe patch.

Dat werd via Steam aangekondigd. Zo worden er via een aankomende patch twee nieuwe maps en diverse upgrades voor gebouwen toegevoegd, waarvan op Steam ook screenshots te zien zijn.

Ook zal de manier waarop water en bier aan dorpen wordt geleverd aangepast worden, waardoor tavernes en putten beter zullen functioneren. Verder zal ook de werking van marktplaatsen in de game verbeterd worden. Het is niet bekend wanneer de nieuwe patch precies verschijnt.

Manor Lords plaatst spelers in het Europa uit de veertiende eeuw, oftewel tijdens de Middeleeuwen. Het is aan spelers om een nieuwe stad voor hun volk te bouwen. Naast dat men zich bezighoudt met het bouwen, worden er ook real-time tactische gevechten gehouden. Ruilhandel met nabijgelegen regionen is belangrijk, en verschillende seizoenen, ziektes en wilde dieren hebben invloed op het spelverloop. De game kwam afgelopen voorjaar uit op pc via Early Access.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!