Stardew Valley-maker: ‘Hoeveelheid dagelijkse verkopen groter dan ooit’
Nieuws

Stardew Valley-maker: ‘Hoeveelheid dagelijkse verkopen groter dan ooit’

Stardew Valley is in totaal meer dan 20 miljoen keer verkocht. Maker Eric Barone reageert.

Stardew Valley kwam in februari van 2016 uit en is in de tussentijd meer dan 20 miljoen keer verkocht, zo blijkt uit de perssectie van de Stardew Valley-website. 13 miljoen van die verkopen zijn van de pc-versie. In een mail aan PC Gamer zegt Stardew Vally-maker Eric Barone het niet te kunnen geloven.

“De mijlpaal van 20 miljoen verkochte kopieën is echt geweldig”, zegt Barone. “Ik kan niet geloven dat [het spel] zo groot is geworden.” Het lijkt er niet op dat de verkoop de komende tijd af zal zwakken, want “de hoeveelheid dagelijkse verkopen van Stardew Valley is groter dan het ooit is geweest”, aldus de maker. “Ik weet niet waarom dat zo is.”

“Mijn hoop is dat het spel alleen maar meer verspreid gaat worden door mond-tot-mondreclame. En dat hoe meer mensen het spel spelen, hoe meer mensen het zullen delen met hun vrienden. Hoe dan ook ben ik erg blij dat Stardew Valley nog zo populair is.”

In januari van 2020 werd bekend dat er 10 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht waren. In september van 2021 zat het aantal op 15 miljoen, en nu, acht maanden later, is de mijlpaal van 20 miljoen bereikt. Maar dat ligt ook aan Barone zelf, zegt hij. “De snelle stijging in het aantal verkopen is gedeeltelijk verklaren doordat ik nu wat preciezer heb geteld. Die 15 miljoen was te laag ingeschat, omdat ik destijds niet alle informatie had. Nu ik sinds dit jaar zelf het spel uitgeef kan ik grondiger tellen.”

Barone sluit af door te zeggen dat hij ondanks het succes van Stardew Valley nu is gefocust op zijn nieuwe game Haunted Chocolatier: “Dat is nu mijn prioriteit. [..] Maar ik heb geen strikte plannen. Als ik elke dag productief ben en m’n eigen pad volg, dan voel ik me er goed bij, en ik denk dat dat zich uit in een beter eindproduct voor iedereen.”

Het is onbekend wanneer Haunted Chocolatier uit moet komen. Barone werkt ook nog aan een ander spel, al is daar verder nog helemaal niets over bekend. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers
Nieuws

Vakbond geeft groen licht voor staking bij Zenimax-testers

Werknemers en het bedrijf zijn het niet eens over de lonen

Zenimax Workers United, een vakbond bestaande uit quality assurance-werknemers van Zenimax Media, heeft goedkeuring gegeven voor een staking bij het bedrijf.

Zenimax Workers United representeert meer dan driehonderd werknemers van de quality assurance-afdeling van Zenimax in Maryland en Texas. Gisteren kondigde de vakbond aan dat er door meer dan 95 procent van de leden in het voordeel van een staking is gestemd bij de eigenaar van Bethesda en id Software, dat enkele jaren geleden werd overgenomen door Microsoft.

Volgens een persbericht van de vakbond is er in het tweede jaar aan onderhandelingen met Zenimax en Microsoft te weinig progressie geboekt. Vooral de te lage lonen, in combinatie met de eis dat werknemers weer op kantoor moeten werken, is een belangrijk discussiepunt. "Velen van ons hebben ons leven moeten pauzeren omdat ons inkomen niet gelijk oploopt met de stijgende kosten van het dagelijks leven in de steden waar Zenimax wil dat we wonen en werken om onze baan te behouden."

De vakbond vervolgt: "Niemand van ons wil dit graag, maar als Microsoft en Zenimax tijdens de onderhandelingen blijven aantonen dat ze ons geen eerlijke lonen willen uitbetalen die in verhouding staan met wat onze werkzaamheden toevoegen aan de games, gaan we onze waarde op deze manier aantonen."

Een woordvoerder van Microsoft liet in een statement aan Insider Gaming weten dat ze het quality assurance-team als een belangrijk onderdeel van gameontwikkeling zien. "We respecteren het recht van het team om hun standpunten te uiten en willen graag een eerlijke en rechtvaardige oplossing vinden die de bijdrage van het team erkent."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren
Nieuws

Nightdive Studios wil Xbox 360- en PlayStation 3-games remasteren

Het bedrijf bracht eerder remasters van de Turok-trilogie en System Shock-games uit

Nightdive Studios geeft aan bereid te zijn Xbox 360- en PlayStation 3-games van remasters te voorzien.

De ontwikkelaar is gespecialiseerd in het overzetten van klassieke games naar moderne platforms. De afgelopen jaren heeft het bedrijf nieuwe versies van games als Doom 64, Quake en Quake 2, de Turok-trilogie, The Thing, System Shock, Blade Runner en Shadow Man uitgebracht. Over het algemeen gebruikt het bedrijf daarvoor pc-versies van deze games, die vervolgens worden overgezet naar de KEX Engine van Nightdive.

Aan VGC lieten Nightdive-studiohoofd Stephen Kick en director of business development Larry Kuperman echter weten van plan te zijn games die alleen op Xbox 360 of PlayStation 3 zijn uitgekomen naar moderne platforms te brengen. Dat is wel afhankelijk van of er broncode van de betreffende games beschikbaar is. "Er zijn een aantal hele goede games uit dat tijdperk die niet verloren mogen gaan", aldus Kuperman. Kick gaf Haze van Crytek UK (oorspronkelijk Free Radical Design) als voorbeeld van een game die van een remaster voorzien kon worden.

De mannen laten daarbij weten dat het specifiek een uitdaging wordt om PlayStation 3-games over te zetten, aangezien die console unieke architectuur had. Kick: "Die architectuur was tijdens de release van de console al een uitdaging voor ontwikkelaars, en dat levert ook problemen op met backward compatibility. (...) Wanneer we aan PS3-games toekomen, wordt dat zeker een uitdaging. Maar ik denk dat we genoeg ervaring hebben opgedaan om een goede PS3-remaster af te kunnen leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!