Stardew Valley-maker: ‘Hoeveelheid dagelijkse verkopen groter dan ooit’
Nieuws

Stardew Valley-maker: ‘Hoeveelheid dagelijkse verkopen groter dan ooit’

Stardew Valley is in totaal meer dan 20 miljoen keer verkocht. Maker Eric Barone reageert.

Stardew Valley kwam in februari van 2016 uit en is in de tussentijd meer dan 20 miljoen keer verkocht, zo blijkt uit de perssectie van de Stardew Valley-website. 13 miljoen van die verkopen zijn van de pc-versie. In een mail aan PC Gamer zegt Stardew Vally-maker Eric Barone het niet te kunnen geloven.

“De mijlpaal van 20 miljoen verkochte kopieën is echt geweldig”, zegt Barone. “Ik kan niet geloven dat [het spel] zo groot is geworden.” Het lijkt er niet op dat de verkoop de komende tijd af zal zwakken, want “de hoeveelheid dagelijkse verkopen van Stardew Valley is groter dan het ooit is geweest”, aldus de maker. “Ik weet niet waarom dat zo is.”

“Mijn hoop is dat het spel alleen maar meer verspreid gaat worden door mond-tot-mondreclame. En dat hoe meer mensen het spel spelen, hoe meer mensen het zullen delen met hun vrienden. Hoe dan ook ben ik erg blij dat Stardew Valley nog zo populair is.”

In januari van 2020 werd bekend dat er 10 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht waren. In september van 2021 zat het aantal op 15 miljoen, en nu, acht maanden later, is de mijlpaal van 20 miljoen bereikt. Maar dat ligt ook aan Barone zelf, zegt hij. “De snelle stijging in het aantal verkopen is gedeeltelijk verklaren doordat ik nu wat preciezer heb geteld. Die 15 miljoen was te laag ingeschat, omdat ik destijds niet alle informatie had. Nu ik sinds dit jaar zelf het spel uitgeef kan ik grondiger tellen.”

Barone sluit af door te zeggen dat hij ondanks het succes van Stardew Valley nu is gefocust op zijn nieuwe game Haunted Chocolatier: “Dat is nu mijn prioriteit. [..] Maar ik heb geen strikte plannen. Als ik elke dag productief ben en m’n eigen pad volg, dan voel ik me er goed bij, en ik denk dat dat zich uit in een beter eindproduct voor iedereen.”

Het is onbekend wanneer Haunted Chocolatier uit moet komen. Barone werkt ook nog aan een ander spel, al is daar verder nog helemaal niets over bekend. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error