Persona 5 Strikers lijkt verrassend veel op Persona 5
Nieuws

Persona 5 Strikers lijkt verrassend veel op Persona 5

Een warm en gezellig gevoel spoelt over me heen tijdens de online preview van Persona 5 Strikers, waarbij ik een stuk gameplay en een korte presentatie te zien krijg. Al mijn vriendjes uit het uitstekende Persona 5 werken weer samen om een mysterie op te lossen. Het is eigenlijk alles wat ik wil. Ook als daar ineens musou-achtige gevechten bij horen.

Hoewel ik een groot liefhebber ben van de Persona-serie, hebben de verschillende spin-offs me nooit echt kunnen bekoren. De dansspellen zijn nog wel aardige ritmegames en een goede manier om de fantastische soundtracks opnieuw te beleven, maar bij uitstapjes als Persona Q houdt het voor mij wel op. Het heeft voor mij niet dezelfde magie als de hoofdserie. Persona 5 Strikers zou daar zomaar eens verandering in kunnen brengen.

Het was niet eens een bijzonder moment waarop de nostalgie toesloeg. De Phantom Thieves zaten als gebruikelijk in café Leblanc, een beetje te hangen en met elkaar te praten. Ze hadden het over schoolwerk of zoiets. Maar de scène wist precies de toon te pakken waar Persona 5 zo goed mee scoorde. Toen besefte ik me dat Strikers gewoon meer Persona 5 gaat bieden.

©GMRimport

Niet zo royaal

Deze game speelt zich dan ook af na het hoofdverhaal van het vijfde deel en gaat gewoon verder waar die game gebleven was. De harten stelende vrienden gaan op een roadtrip door Japan en doen verschillende steden aan, waar de harten en verlangens van de inwoners gegijzeld worden door invloedrijke personen. Het is aan de Phantom Thieves om terug te keren naar de Metaverse en deze slechteriken uit te schakelen.

Eén belangrijke en zeer spijtige toevoeging op het bovenstaande: Strikers speelt zich af na Persona 5, en niet na Persona 5 Royal. Dat is ontzettend jammer, omdat Royal juist een aantal sterke gebeurtenissen en personages aan het verhaal toevoegde. Om nu verder te gaan en te doen alsof dat allemaal niet gebeurd is, voelt als een grote stap terug. Gelukkig keren wel alle stemacteurs van de originele game terug om de personages weer tot leven te brengen. Overigens is al het acteerwerk vanwege de coronacrisis op afstand opgenomen. Ongetwijfeld is dat een van de redenen dat deze Engelse versie meer dan een jaar na de Japanse release uitkomt.

Volgens Atlus wordt het verhaal een belangrijk onderdeel van Strikers. Afgaande op de scènes die werden getoond, verloopt dat ongeveer op dezelfde manier als in Persona 5. Je loopt wat rond in de stad, je praat met je vrienden en je gaat een Palace in om de harten van eindbazen te stelen en ze op het rechte pad te krijgen. In dit geval gaat het niet om paleizen, maar om zogenoemde Jails, gevangenissen waarin de harten en verlangens van mensen worden vastgehouden.

Persona 5 Strikers voelt met de bekende personages, het unieke uiterlijk en de focus op het verhaal als thuiskomen aan.

-

Lekker rammen

Deze Jails lijken een stuk groter van opzet dan de lineaire paden uit Persona 5. Het zijn meer open stukjes waar je vrij doorheen loopt. Dat past natuurlijk ook beter bij de nieuwe opzet van de game. Strikers is geen turn-based rpg, maar een actiegame met musou-achtige gevechten. Dat betekent een heel scherm vol kleine vijanden die je met grote slagen alle kanten op ramt. Tussen de meute tegenstanders lopen wat grotere monsters die je met meer beleid moet aanpakken.

Toch lijkt het een beetje hersenloos ramwerk te worden. Je krijgt de beschikking over een hoop speciale aanvallen, zoals een spin-aanval of een grote slag die iedereen de lucht in lanceert. Als je een magische spreuk wilt gebruiken, wordt de actie even gepauzeerd, vergelijkbaar met Final Fantasy 7 Remake. Het ziet er allemaal spectaculair en flitsend uit, maar echt tactisch lijkt het nog niet. Er is nauwelijks tijd om de zwakke punten van elke vijand te leren kennen, te raken en vervolgens een All Out Attack uit te voeren. De getoonde beelden kwamen wel uit een vroeg level van de game, dus hopelijk wordt het later nog wat spannender.

©GMRimport

Wat wel heel knap is aan die gevechten, is hoe ontzettend veel het op Persona 5 lijkt, ook al is de opzet heel anders. Het vijfde deel staat bekend om zijn aparte stijl, met dikke zwarte lijnen, scheve teksten en snelle overschakelingen. Al die elementen keren in Strikers terug. Ook de typerende gevechtsmuziek wordt op een vloeiende manier in- en uitgemixt wanneer je de strijd aangaat. Een nieuwe mix van Last Surprise brengt de adrenaline gelijk al naar het kookpunt.

Persona 5 Strikers voelt met de bekende personages, het unieke uiterlijk en de focus op het verhaal als thuiskomen aan. Maar dan wel in een huis dat helemaal verbouwd is door zo’n reality-programma met experts die net een andere smaak hebben dan jij. Het fundament van deze game ziet er goed uit, maar of de moderne zithoek en nieuwe greepjes op de keukenkastjes gaan bevallen, blijft nog even de vraag. Ik ben in ieder geval erg benieuwd of het verhaal straks inderdaad weet te bekoren en de gevechten wat diepgaander zijn dan typische musou-games.

Persona 5 Strikers komt op 23 februari uit voor PlayStation 4, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!