Microsoft koopt Bethesda: de grootste powermove in gaming ooit
Nieuws

Microsoft koopt Bethesda: de grootste powermove in gaming ooit

Als een donderklap bij heldere hemel kwam vanmiddag het nieuws naar buiten: Microsoft heeft Zenimax Media – en dus dochteronderneming Bethesda – voor 7,5 miljard dollar gekocht. Het is een duizelingwekkende powermove van Microsoft op een cruciaal moment binnen de game-industrie.

Dat de aankoop de spreekwoordelijke naald laat trillen, is iets dat zeker is. Ga maar na: in de lijst met grootste aankopen ooit binnen de game-industrie, komt Microsofts overname van Zenimax op de tweede plek te staan. Alleen bij Tencents aankoop van Supercell ging meer geld gemoeid. Het is lastig om je voor te stellen welke move nóg meer stof zou laten opwaaien. Oké, een overname van Nintendo of Rockstar was nog grandiozer geweest, maar laten we realistisch blijven. Ondanks de grootte van de aankoop kan Microsoft het gezien zijn omzet makkelijk betalen.

Microsofts groei als gamehuis

Microsoft is de laatste jaren hard aan de weg aan het timmeren als game-uitgever, als een bedrijf dat een hoop talent en diverse licenties in handen heeft. Dat begon al met de overname van het ooit mateloos populaire Rare – dat, toegegeven, nu pas echt zijn vruchten begint af te werpen – en is vooral de laatste jaren toegenomen qua intensiteit.

Mojang, Obsidian, InXile Entertainment, Double Fine, The Coalition, 343 Industries, Ninja Theory, Turn 10: het is een greep uit de studio’s die Microsoft de afgelopen jaren heeft gekocht of opgericht. Dit zijn echter vooral kleine of middelgrote studio’s. Bethesda is van een heel ander kaliber. Deze studio is niet gekocht om talent te laten ontspruiten of een ontwikkelaar in zwaar weer te redden – Bethesda is gekocht om Microsofts positie binnen de concurrerende markt te laten groeien.

Het is extra indrukwekkend als je kijkt hoe Microsoft de vorige generatie begon. De communicatieramp van de Xbox One, gecombineerd met een zwakke output qua first-party games gedurende de hele generatie, heeft schade aangericht aan het merk. Schade die topman Phil Spencer de afgelopen jaren zorgvuldig aan het oppoetsen is, en met de bovengenoemde studio’s als poetsdoek begint die Xbox Series X aardig te blinken.

©GMRimport

Het juiste moment

Met Bethesda en zijn gamelicenties in handen worden zowel de Xbox-consoles als Game Pass nog interessanter voor gamers. Microsoft bepaalt vanaf nu waar Bethesda-games op verschijnen, en dat is een erg groot wapenfeit. The Elder Scrolls 6 op consoles in potentie exclusief op het Xbox-platform? We zien de consoles in het Westen met gemak over de toonbank vliegen.

Maar ook als Microsoft beslist om veel van Bethesda’s franchises op andere systemen uit te brengen, heeft dat veel voordeel. De winst die Microsoft op elk verkocht spel pakt is dan zeker niet het enige voordeel. Alle Bethesda-games verschijnen immers op dag één op Game Pass voor Xbox en pc. Microsofts doel om van Game Pass het Netflix voor games te maken, komt met deze move weer een stuk dichterbij. Hoelang duurt het nog voordat geen enkele gamer meer om Game Pass heen kan?

En dan hebben we het nog niet gehad over de absoluut geniale timing van deze aankondiging. Vandaag kwam de overname in het nieuws. Morgen gaan de pre-orders voor de Xbox Series X en Series S van start. Marketingtechnisch kun je het niet beter aanpakken.

©GMRimport

Bedrijven gonna bedrijven

Als gamer hoef je niet per se te vieren dat Microsoft nu eigenaar is van Bethesda – er valt veel te zeggen voor de vrijheid om games te kopen op een platform naar keuze. Maar voor wie de game-industrie volgt is deze aankondiging spectaculair. Het is de vooravond van de nieuwe generatie en Microsoft en Sony zetten alles op alles om zieltjes te winnen. Microsoft deelt hiermee een flinke klap uit op bijna ieder denkbaar front.

Het is niet alsof Microsoft het alleenrecht heeft op dit soort acties. Sony port de laatste jaren fanatiek met zijn stok in het wespennest. Spider-Man is exclusief voor de PlayStation-versies van Marvel’s Avengers en Call of Duty-spelers hebben diverse voordelen door de game op Sony-platforms te spelen (hoewel dit eerst voor Xbox-platformen gold). Beide bedrijven denken alleen maar aan hun eigen hachje redden. Deze laatste move van Microsoft maakt het bedrijf niet slechter dan Sony – hoogstens verduidelijkt het wie van de twee het meeste geld heeft om uit te geven. En voor de duidelijkheid: dat is Microsoft.

Hoelang duurt het nog voordat geen enkele gamer meer om Game Pass heen kan?

-

Vragen

De komende jaren gaan we zien wat deze aankoop betekent. Inmiddels heeft Microsoft al bevestigd dat Deathloop en Ghostwire: Tokyo, zoals eerder afgesproken, tijdelijk exclusief voor PlayStation 5 verschijnen, maar wat gebeurt er daarna? Toekomstige games worden per titel overwogen qua releaseplatform, zo meldt Microsoft.

Ook interessant is om te zien of Microsoft het rondlopende talent binnen Bethesda’s vertrekken weet vast te houden. Een bedrijf overnemen is één ding, maar je wilt meer dan alleen de naam overhouden. En wat gaan de studio’ s doen? Gaat id Tech straks meewerken aan Gears of War of Halo? En komt er ooit nog een Wolfenstein of Doom naar een PlayStation-console?

En de belangrijkste vraag natuurlijk: hoe snel kan Obsidian aan een nieuwe Fallout beginnnen?

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!