Microsoft concurreert met iedereen
Nieuws

Microsoft concurreert met iedereen

Microsoft ziet niet Sony of Nintendo als de grootste concurrenten, maar Google en Amazon, href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/phil-spencer-microsoft-concurreert-vooral-met-amazon-en-google/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">zo zei topman Phil Spencer deze week</a>. Dat vond ik een beetje een flauwe opmerking, gezien de consolestrijd die ze net zo hard hebben verloren.

Hoe ver de Xbox One achterloopt op de PlayStation 4, is niet precies bekend. Sinds het duidelijk is dat Microsoft zo ver achteraan holt in deze race, hebben ze geen concrete cijfers meer naar buiten gebracht. Volgens de schattingen hebben ze echter zeker de helft minder verkocht. Natuurlijk zegt het aantal verkochte consoles lang niet alles en doet Microsoft met bijvoorbeeld Game Pass juist goede zaken, maar het schetst wel het beeld dat deze generatie niet zo is verlopen als het bedrijf graag had gewild. Zelfs de Nintendo Switch ligt inmiddels voor, ook al kwam die een paar jaar later uit.

Dan vallen quotes als dit bij mij toch een beetje verkeerd: "Niets ten nadele van Nintendo en Sony, maar de traditionele gamebedrijven zijn niet helemaal correct gepositioneerd." Het klinkt alsof het bedrijf hoog van de toren wil blazen, terwijl ze deze generatie zelf juist niet ‘correct gepositioneerd’ waren. Dat begon al bij de introductie van de Xbox One, waar veel werd gepraat over allerlei vormen van entertainment, maar weinig over games. Sony wist daarom direct het momentum en de goodwill te grijpen door zichzelf neer te zetten als hét bedrijf dat aan gamers denkt. Over goed positioneren gesproken.

©GMRimport

Naar de toekomst

De quote van Phil Spencer verraadt de strategie die Microsoft voor de komende jaren heeft uitgestippeld. Er komt dan wel een nieuwe console uit aan het einde van dit jaar, maar dat is voor dit bedrijf bij lange na niet het belangrijkst. Er komen niet eens exclusieve games op uit om gamers mee over te halen: de eerste paar jaar komen Microsofts eigen games ook gewoon nog naar de Xbox One. De Series X die dit najaar in de winkels ligt, is echt alleen bedoeld voor hardcore consolegamers die de mooiste graphics op hun tv willen zien. Dat is hartstikke klantvriendelijk voor gamers met een krappe portemonnee, maar daar gaan ze voorlopig geen tientallen miljoenen consoles mee verkopen.

Dat is dan ook helemaal niet de bedoeling. Nou ja, het zou natuurlijk mooi meegenomen zijn, maar dat is niet waar Microsoft zijn pijlen op richt. Zoals ik al eerder schreef in een column, wil Microsoft je vooral in zijn ecosysteem trekken. Het maakt niet uit waar je op gamet, zolang je dat maar bij hen doet. Op een Xbox One, Series X, op de pc of via streamingdienst xCloud: ze vinden het allemaal prima.

Kijk maar naar de rest van die quote: “Traditionele gamebedrijven zijn niet helemaal correct gepositioneerd. Ze zouden Azure na kunnen maken, maar daar hebben we door de jaren heen miljarden dollars in geïnvesteerd." Microsoft ziet het gamelandschap in de toekomst puur als een streamingplatform. Er komt nog wel een console uit, maar de echte strijd zal in de cloud worden gevoerd. Een kastje onder je tv is leuk voor de hardcore gamers, maar met streaming kun je honderden miljoenen klanten bereiken die nu nog niks van die consoles moeten hebben.

“Ja, we hebben hier verloren, maar nu gaan we iets heel anders doen hoor!”

-

Een voorsprong

En daar heeft Spencer gelijk in: op dat gebied ligt Microsoft inderdaad mijlenver voor. Omdat het meer is dan alleen een gamebedrijf, heeft het over de hele wereld datacentra die een stabiele verbinding bieden om op te kunnen streamen. Zo’n beetje de enige andere bedrijven die dat ook kunnen zeggen, zijn Amazon en Google, die met Stadia al laat zien dat de technologie ontzettend goed werkt. Sony erkent eigenlijk ook dat het bedrijf op dit gebied ver achter ligt, gezien de strategische partnerschap met Microsoft die eerder werd aangekondigd. Daarin werd al besproken dat Sony eventueel van de Azure-datacentra gebruik zou kunnen maken.

©GMRimport

Concurrentie

En toch zit die quote van Spencer me niet lekker. Het is volgens mij onzinnig om als groot gamebedrijf, dat eind dit jaar een nieuwe console in de markt zet, te beweren dat je minder concurreert met de twee andere grote vissen in die vijver. De strijd om de toekomst van games wordt immers op vele fronten bevochten. Bovendien is het nog helemaal niet duidelijk wat Sony en Nintendo zelf met streaming zouden willen doen. PlayStation heeft daarnaast al Remote Play, waarmee je op afstand verder kunt gamen, en dat zal ook worden uitgebouwd.

Microsoft probeert zich met dit soort statements te distantiëren van de markt waarin het de afgelopen jaren duidelijk de onderliggende partij was. “Ja, we hebben hier verloren, maar nu gaan we iets heel anders doen hoor!” Iets dat Nintendo trouwens ook al jaren succesvol doet, sinds hun consoles op technisch vlak niet meer mee kunnen komen met de rest. Dat bedrijf is ook daadwerkelijk iets heel anders gaan doen, maar uiteindelijk maken ze wel nog steeds games. En dus mik je op mensen die van games houden. Bovendien ga je me niet vertellen dat straks Microsoft, Nintendo en Sony dus allemaal geen grote concurrenten meer van elkaar zijn?

Ook bij Microsoft zit er een kern van waarheid in, als je kijkt naar de ontwikkelingen die we de komende jaren mee gaan maken en de voorsprong die Microsoft heeft op het gebied van streaming. Maar een beetje vergezocht is het wel. Zo anders ziet hun strategie er ook weer niet uit: uiteindelijk wil iedereen de gamer overtuigen om zijn gametijd bij hen door te brengen. Of dat nou op een console is, of via een streamingdienst: je vist toch in ongeveer dezelfde vijver. En dus ben je elkaars concurrent.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!