Kingdom Hearts 3 Re Mind kun je gerust vergeten
Reviews

Kingdom Hearts 3 Re Mind kun je gerust vergeten

Als je diep in de lore van Kingdom Hearts zit en deeltje drie helemaal tot het eind hebt uitgespeeld, is de kans groot dat je de Re Mind-dlc toch wel gaat halen. Je zoekt immers naar antwoorden voor al die opengelaten vragen en bent benieuwd wat deze bijzondere crossover tussen Disney en Final Fantasy in de toekomst gaat doen. Na de vijf uur aan content in deze dlc, ben je echter geen steek verder.

Deze review bevat spoilers voor het einde van Kingdom Hearts 3. Om de dlc te spelen, moet je eerst de basisgame hebben uitgespeeld.

Re Mind probeert met wat verhaaltechnische trucjes de plotgaten van Kingdom Hearts 3 te dichten. Niet dat dat per se nodig was, want het derde deel wist alles met flair aan elkaar te knopen, maar een beetje meer context kan nooit kwaad. Zeker in een franchise waarbij je inmiddels een multomap aan aantekeningen nodig hebt om het verhaal nog te kunnen volgen. Bovendien kregen sommige personages wel erg weinig liefde, en dat is met deze extra content ook mooi opgelost.

In deze dlc zien we hoe het Sora is gelukt om Kairi van de ondergang te redden en waarom hij daarbij zelf van de aardbodem verdween. Onze held krijgt op de een of andere manier de mogelijkheid om door de tijd te reizen, net als slechterik Xehanort (na de dood van Rutger Hauer al toe aan de derde stemacteur: Christopher Lloyd pakt die rol gelukkig fantastisch op). Door de harten van de zeven Guardians te volgen tijdens de gebeurtenissen aan het einde van de game, hoopt hij uiteindelijk bij Kairi terecht te komen. Maar daarvoor moet hij wel de ultieme prijs betalen, zoals iedereen aan het einde van de game kon zien.

©GMRimport

Een hartig woordje

Het grootste deel van dit nieuwe verhaal bestaat uit tussenfilmpjes en herhalingen van eerdere gevechten. De dlc doet erg zijn best om overal wat meer context bij te geven door middel van ellenlange speeches (het duurt letterlijk een half uur voordat je je controller aan hoeft te raken), maar dat ben je van Kingdom Hearts natuurlijk wel gewend. Voor de fans die het verhaal nog volgen, is die extra uitleg van harte welkom.

De bezoekjes aan het verleden zullen ook bij de grootste aanhangers echter minder in de smaak vallen. Het zijn gewoon precies dezelfde gevechten als uit de basisgame, die je hier nog een keer dunnetjes over moet doen. In sommige scenario’s kun je nu kiezen om als een andere held dan Sora te vechten, maar echt veel voegt dat niet toe.

Na een paar uur spelen neemt het verhaal een wending en kom je wat nieuwe content tegen. Het wachten is gelukkig de moeite waard: deze dlc bevat zeker twee scènes die we bij de besten uit de serie kunnen scharen. Vooral het feit dat onderbelichte personages nu wat meer tijd in de schijnwerpers krijgen, valt te prijzen. In de basisgame leek Kairi bijvoorbeeld voor niks al die tijd getraind te hebben, omdat ze na een klein gevecht al uit beeld verdween. Nu krijgt ze een stuk meer te doen.

Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open.

-

Hart onder de riem

Na een uur of drie komt het avontuur tot een einde en blijf je toch met een onbevredigd gevoel achter. Je speelt echter wel een andere modus vrij waar je je tanden in kunt zetten. In de Limit Cut neem je het met een digitaal gereconstrueerde Sora op tegen een reeks pittige eindbazen van Organization XIII, vergelijkbaar met de Final Mix van Kingdom Hearts 2. Waar de basisgame nogal makkelijk was, worden spelers hier eindelijk uitgedaagd met extreem moeilijke gevechten. Alles draait om het herkennen van aanvallen en patronen, en een perfecte timing.

De beloning voor dat harde werken is een geheime episode met werkelijk krankzinnige implicaties. Dit is Kingdom Hearts en de echte fans leven voor dit soort hype-momenten. Regisseur Tetsuya Nomura laat wederom zien dat hij zijn eigen grillige plan trekt en het verhaal zo gek maakt als hij zelf wil. Daar kunnen we alleen maar voor applaudisseren, maar het is gekmakend dat hij tegelijkertijd zo veel vragen, die al zo lang onbeantwoord zijn, open laat. Zelfs na de laatste dlc van het langverwachte derde deel in de trilogie, blijven er verschrikkelijk veel vraagtekens open. Tja, dan moeten we maar weer op deel vier (of een of andere spin-off) wachten.

©GMRimport

Ondanks de enkele hoogtepuntjes, heeft Re Mind gewoon niet genoeg content om de prijs van een halve game (of zelfs 40 euro met een concertvideo erbij) te rechtvaardigen. Je kunt dan wellicht beter de toevoegingen aan het verhaal op YouTube bekijken. Alleen de allergrootste fans die elk stukje content uitpersen, op zoek naar hints in het absurde verhaal, zullen deze aankoop aan zichzelf kunnen verantwoorden. Maar laten we eerlijk zijn, in dat geval heb je de dlc allang gekocht voordat je deze review hebt gelezen.

Kingdom Hearts 3 Re Mind is getest op een PlayStation 4 Pro. De DLC is verkrijgbaarvoor PlayStation 4 en Xbox One.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Guillemots en Tencent willen Ubisoft-IP's in nieuwe onderneming onderbrengen'
Nieuws

'Guillemots en Tencent willen Ubisoft-IP's in nieuwe onderneming onderbrengen'

Sinds de sterke daling in waarde van Ubisoft-aandelen zoekt men naar een oplossing

De Guillemot-familie - de oprichters en grootste aandeelhouders van Ubisoft - en de op één na grootste aandeelhouder Tencent zouden overwegen om een nieuw bedrijf op te richten. Daar zou men een aantal van de belangrijkste Ubisoft-franchises in onder willen brengen.

Afgelopen najaar bleek al dat de aandeelhouders van Ubisoft diverse opties, waaronder verkoop, overwegen nadat de waarde van aandelen van het bedrijf daalde door het uitstel van Assassin's Creed Shadows en de tegenvallende verkoop van Star Wars Outlaws. Een van de opties was schijnbaar dat Tencent, de één na grootste aandeelhouder van Ubisoft, daarmee zou helpen. Vorige week liet CEO Yves Guillemot nog weten adviseurs aan te stellen om alle opties te verkennen en voor zover bekend zijn Ubisoft en Tencent al geruime tijd in gesprek over de mogelijkheden.

Bloomberg meldt nu dat een van de opties die Ubisoft en Tencent bespreken, het creëren van een nieuwe onderneming is. Een aantal van de belangrijkste franchises van het bedrijf zouden worden overgezet naar dit bedrijf. Waar Ubisoft een beursgenoteerd bedrijf is, zou de nieuwe onderneming - die mede dankzij investeringen van Tencent mogelijk gemaakt zou worden - privé zijn en zouden er dus geen zorgen zijn over de waarde van aandelen.

Het zou daarnaast het Chinese Tencent meer eigendom geven over het nieuwe bedrijf en de IP's die daar onder vallen. Hoewel er geen namen van games worden genoemd, zou het logisch zijn dat IP's zoals Assassin's Creed, The Division en Far Cry mee zouden gaan. Wat dit voor de toekomst van het huidige Ubisoft - inclusief diens werknemers - zou betekenen, is onduidelijk, maar een van de opties zou zijn om de IP's die eigendom zijn van de nieuwe onderneming te licenseren aan het bestaande Ubisoft. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven zover bekend nog geen definitieve knopen doorgehakt.

Overigens werd Assassin's Creed Shadows onlangs wederom uitgesteld, ditmaal van 14 februari naar 20 maart. Tencent heeft ondertussen andere problemen, want het bedrijf is op de zwarte lijst van de Amerikaanse Defensie geplaatst vanwege vermeende banden met het Chinese leger. Het bedrijf gaf aan in gesprek te willen met de Amerikaanse overheid en anders juridische stappen te ondernemen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Setfoto's tweede Five Nights at Freddy's-film online te zien
Nieuws

Setfoto's tweede Five Nights at Freddy's-film online te zien

De film moet aankomend najaar verschijnen

Er zijn setfoto's van de aankomende film Five Nights at Freddy's 2 online gedeeld.

Zo valt op de foto's een naambord van een Freddy Fazbear's-pizzeria te zien, en lijken andere foto's te wijzen op stands waar merchandise van de reeks wordt verkocht voor een mogelijke scène in de film.

Afgelopen april werd al aangekondigd dat er een tweede Five Nights at Freddy's-film gemaakt wordt. De eerste Five Nights at Freddy's-film werd door critici gehekeld, maar leverde 294,9 miljoen dollar aan bioscoopopbrengsten op. De tweede film moet aankomend najaar uitkomen.

De griezelige Five Nights at Freddy's-games hebben in korte tijd een grote schare fans verkregen. Scott Cawthon ontwikkelt de horrorgames nagenoeg helemaal zelf. In augustus 2014 bracht hij het eerste deel uit en er zijn sindsdien meerdere vervolgen verschenen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!