Fifa 20 doet weinig nieuws
Nieuws

Fifa 20 doet weinig nieuws

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar sommige dingen kan je altijd van op aan: de zon komt elke dag op, geluk kan op de vreemdste plekken worden gevonden en elk jaar ligt er een nieuwe Fifa in de schappen. Ook dit jaar is de onverminderd populaire franchise weer van de partij, al is het maar afwachten of we ook hier een stukje geluk kunnen vinden.

Deze recensie van Fifa 20 is gebaseerd op de offline modi. Online modi zoals Ultimate Team zijn al even speelbaar, maar behandelen we in een aparte recensie. In het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de online modi pas goed meetbaar is wanneer iedereen toegang heeft tot de game. Om die reden spelen we de online modi intensief na lancering, om vervolgens tot een totaaloordeel te komen. Beschouw dit dus als een ‘review in progress’.

Voor sommige mensen is het al na een paar minuten duidelijk of ze gelukkig worden van Fifa 20. De meest ingrijpende verandering is meteen ook de meest aanwezige: het vertrek van Evert ten Napel en Youri Mulder als commentatoren. Het vertrek van de Veteraan en de Zuurpruim wordt opgevangen door een even polariserend duo: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Vooral in het geval van ‘el Sierd’ is dat een controversiële keuze, want er zijn naast fans ook maar genoeg mensen die zijn commentaar niet kunnen uitstaan. Echte fans kunnen rustig ademhalen, want ook in Fifa 20 heeft Sierd het over ”op de brommer” zitten, geeft hij restauranttips en schreeuwt hij te pas en te onpas ”KOEKOEK!”. Niks met Sierd? We kunnen het Spaanse commentaar ook warm aanbevelen.

©GMRimport

De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger

-

Iemand een iPhone XS?

Gelukkig is het nieuwe commentaar niet de enige verandering ten opzichte van het vorige deel. EA heeft de gameplay uit Fifa 19 goed genoeg bevonden om deze als uitgangspunt voor dit deel te gebruiken, al zij het met een aantal gerichte verbeteringen, welke verdeeld zijn tussen ‘on the ball’ en ‘off the ball’. Zo kan men bij vrije trappen nu ook gerichter effecten toevoegen, waardoor sterk krullende vrije trappen en ‘knuckleballs’ een extra optie in je arsenaal aan spelhervattingen zijn. Ook het dribbelen heeft een merkbare update gekregen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker zijwaarts kan dribbelen. Dat lijkt triviaal, maar brengt in de praktijk een hoop extra passeermogelijkheden mee.

De meest merkbare wijziging zit hem echter in het verdedigen. In het verleden was het mogelijk om ogenschijnlijk succesvolle en overtuigende tackles te maken om er achter te komen dat je de bal op miraculeuze wijze niet van de tegenstander af kon pakken. Dankzij nieuwe animaties en een grotere nadruk op timing moet je nog steeds twee keer nadenken voor je een tackle inzet, maar zijn defensieve acties overtuigender dan ooit, ongeacht of je de bal weet te veroveren.

Ook wanneer je niet in balbezit bent zijn er wijzigingen te bemerken. Naast de gebruikelijke set aan nieuwe animaties zien we ook de AI-teamgenoten slimmer reageren wanneer de tegenstander de bal heeft. Het gaat hier dan met name om verdedigers, die looplijnen actief af proberen te dekken en niet blind op tegenstanders af sprinten wanneer je ze vraagt druk te zetten. Ondanks dat deze veranderingen door EA bestempeld worden als ‘game changers’, blijft de bijdrage van de AI voornamelijk beperkt tot het positioneren van spelers. Verwacht niet dat ze zelf actief ingrijpen wanneer de bal makkelijk af te pakken lijkt. Dat oogt niet altijd even realistisch, maar zorgt er wel voor dat je als speler zelf na blijft denken en zowel successen als fouten aan jou toe te schrijven zijn en niet aan de AI. Wel zo eerlijk.

Ondanks deze wijzigingen voelt Fifa 20 een beetje aan als de iPhone XS. De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger. De relatief kleine verbeteringen zijn merkbaar in de gameplay, maar veranderen het spelbeeld niet zo radicaal als voorgaande delen. Tot grote frustratie blijven ook een aantal problemen uit het vorige deel overeind. Zo zijn er nog een aantal typen schoten zoals driven shots en timed shots die té vaak de achterkant van het net vinden, ongeacht het niveau van de spelers of de hoek van waaruit geschoten wordt.

©GMRimport

Volta > verhaal

De vraag waar EA dan wél veel moeite in heeft gestoken is lastig te beantwoorden. Op grafisch gebied zijn er geen noemenswaardige verbeteringen te bemerken en het publiek is nog even statisch als altijd. Het is overigens een halsmisdaad te noemen dat nog veel teams spelers hebben die totaal niet lijken op hun echte tegenhangers. Zo zien middenvelders Arthur en Frenkie de Jong eruit alsof ze een vrolijke boerentweeling uit Friesland zijn, maar zou je ze zonder naam op het shirt niet herkennen. Verhaalmodus The Journey keert dit jaar niet terug en er zijn geen grote wijzigingen of verbeteringen aangebracht in de Career Mode of (Champions League) toernooien.

Wél nieuw is Volta, een straatvoetbalmodus die na aankondiging de harten van FIFA Street-liefhebbers sneller deed kloppen. Wie over-de-top skill moves, commentaar en muziek verwacht komt echter bedrogen uit. Volta is geworteld in realisme en speelt in de basis niet anders dan andere modi. Skill moves worden op dezelfde manier uitgevoerd en zijn nog even lastig of simpel als in het ‘gewone’ voetbal. De verschillende trapveldjes voegen daarentegen wel een extra dimensie toe. Ballen zijn via de boarding te spelen, wat nieuwe mogelijkheden tot passen of passeren biedt. Velden met een hoge boarding of wanden bieden de mogelijkheid om de hele wand te gebruiken, ook in de hoogte. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende teamgroottes te spelen, wat een kleine aanpassing in tactieken vereist. Veel meer heeft de Volta-gameplay echter niet om het lijf.

©GMRimport

Volta wordt verder aangevuld met een klein verhalend element, al mag dat niet vergeleken worden met de diepte van een verhaalmodus als The Journey. Ook zijn er genoeg stijlopties om je voetballers met een gerust hart de betonnen catwalk op te sturen, maar dat verandert niks wezenlijks aan de gameplay. Volta staat garant voor een hoop plezier voor iedereen die van straatvoetbal houdt, al blijft het niet zo lang vermakelijk als de traditionele modi. Jammer, want we hadden zo gehoopt op de vrolijke chaos die we maar al te goed kennen van Fifa Street.

Ondanks de tegenvallende vernieuwingen en de wat simpele Volta-modus brengt Fifa 20 iets waar we wel blij van worden: gebalanceerd voetbal. Dankzij de nieuwe animaties oogt de actie vloeiender dan ooit en door het spel iets te vertragen onstaan er steeds meer wedstrijden die op ‘echte’ wedstrijden lijken. Er valt dus nog genoeg plezier te beleven aan deze editie van EA’s virtuele voetbalfestijn, al hadden we er nét iets meer van verwacht.

Fifa 20 is vanaf vandaag beschikbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij speelden de game op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
      Nieuws

      NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

      Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

      Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

      Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

      Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

      NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

      Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

      Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

      Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
      Nieuws

      Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

      De première staat gepland op 20 maart 2026

      De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

      Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

      Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

      Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

      Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

      De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!