Fifa 20 doet weinig nieuws
Nieuws

Fifa 20 doet weinig nieuws

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar sommige dingen kan je altijd van op aan: de zon komt elke dag op, geluk kan op de vreemdste plekken worden gevonden en elk jaar ligt er een nieuwe Fifa in de schappen. Ook dit jaar is de onverminderd populaire franchise weer van de partij, al is het maar afwachten of we ook hier een stukje geluk kunnen vinden.

Deze recensie van Fifa 20 is gebaseerd op de offline modi. Online modi zoals Ultimate Team zijn al even speelbaar, maar behandelen we in een aparte recensie. In het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de online modi pas goed meetbaar is wanneer iedereen toegang heeft tot de game. Om die reden spelen we de online modi intensief na lancering, om vervolgens tot een totaaloordeel te komen. Beschouw dit dus als een ‘review in progress’.

Voor sommige mensen is het al na een paar minuten duidelijk of ze gelukkig worden van Fifa 20. De meest ingrijpende verandering is meteen ook de meest aanwezige: het vertrek van Evert ten Napel en Youri Mulder als commentatoren. Het vertrek van de Veteraan en de Zuurpruim wordt opgevangen door een even polariserend duo: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Vooral in het geval van ‘el Sierd’ is dat een controversiële keuze, want er zijn naast fans ook maar genoeg mensen die zijn commentaar niet kunnen uitstaan. Echte fans kunnen rustig ademhalen, want ook in Fifa 20 heeft Sierd het over ”op de brommer” zitten, geeft hij restauranttips en schreeuwt hij te pas en te onpas ”KOEKOEK!”. Niks met Sierd? We kunnen het Spaanse commentaar ook warm aanbevelen.

©GMRimport

De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger

-

Iemand een iPhone XS?

Gelukkig is het nieuwe commentaar niet de enige verandering ten opzichte van het vorige deel. EA heeft de gameplay uit Fifa 19 goed genoeg bevonden om deze als uitgangspunt voor dit deel te gebruiken, al zij het met een aantal gerichte verbeteringen, welke verdeeld zijn tussen ‘on the ball’ en ‘off the ball’. Zo kan men bij vrije trappen nu ook gerichter effecten toevoegen, waardoor sterk krullende vrije trappen en ‘knuckleballs’ een extra optie in je arsenaal aan spelhervattingen zijn. Ook het dribbelen heeft een merkbare update gekregen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker zijwaarts kan dribbelen. Dat lijkt triviaal, maar brengt in de praktijk een hoop extra passeermogelijkheden mee.

De meest merkbare wijziging zit hem echter in het verdedigen. In het verleden was het mogelijk om ogenschijnlijk succesvolle en overtuigende tackles te maken om er achter te komen dat je de bal op miraculeuze wijze niet van de tegenstander af kon pakken. Dankzij nieuwe animaties en een grotere nadruk op timing moet je nog steeds twee keer nadenken voor je een tackle inzet, maar zijn defensieve acties overtuigender dan ooit, ongeacht of je de bal weet te veroveren.

Ook wanneer je niet in balbezit bent zijn er wijzigingen te bemerken. Naast de gebruikelijke set aan nieuwe animaties zien we ook de AI-teamgenoten slimmer reageren wanneer de tegenstander de bal heeft. Het gaat hier dan met name om verdedigers, die looplijnen actief af proberen te dekken en niet blind op tegenstanders af sprinten wanneer je ze vraagt druk te zetten. Ondanks dat deze veranderingen door EA bestempeld worden als ‘game changers’, blijft de bijdrage van de AI voornamelijk beperkt tot het positioneren van spelers. Verwacht niet dat ze zelf actief ingrijpen wanneer de bal makkelijk af te pakken lijkt. Dat oogt niet altijd even realistisch, maar zorgt er wel voor dat je als speler zelf na blijft denken en zowel successen als fouten aan jou toe te schrijven zijn en niet aan de AI. Wel zo eerlijk.

Ondanks deze wijzigingen voelt Fifa 20 een beetje aan als de iPhone XS. De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger. De relatief kleine verbeteringen zijn merkbaar in de gameplay, maar veranderen het spelbeeld niet zo radicaal als voorgaande delen. Tot grote frustratie blijven ook een aantal problemen uit het vorige deel overeind. Zo zijn er nog een aantal typen schoten zoals driven shots en timed shots die té vaak de achterkant van het net vinden, ongeacht het niveau van de spelers of de hoek van waaruit geschoten wordt.

©GMRimport

Volta > verhaal

De vraag waar EA dan wél veel moeite in heeft gestoken is lastig te beantwoorden. Op grafisch gebied zijn er geen noemenswaardige verbeteringen te bemerken en het publiek is nog even statisch als altijd. Het is overigens een halsmisdaad te noemen dat nog veel teams spelers hebben die totaal niet lijken op hun echte tegenhangers. Zo zien middenvelders Arthur en Frenkie de Jong eruit alsof ze een vrolijke boerentweeling uit Friesland zijn, maar zou je ze zonder naam op het shirt niet herkennen. Verhaalmodus The Journey keert dit jaar niet terug en er zijn geen grote wijzigingen of verbeteringen aangebracht in de Career Mode of (Champions League) toernooien.

Wél nieuw is Volta, een straatvoetbalmodus die na aankondiging de harten van FIFA Street-liefhebbers sneller deed kloppen. Wie over-de-top skill moves, commentaar en muziek verwacht komt echter bedrogen uit. Volta is geworteld in realisme en speelt in de basis niet anders dan andere modi. Skill moves worden op dezelfde manier uitgevoerd en zijn nog even lastig of simpel als in het ‘gewone’ voetbal. De verschillende trapveldjes voegen daarentegen wel een extra dimensie toe. Ballen zijn via de boarding te spelen, wat nieuwe mogelijkheden tot passen of passeren biedt. Velden met een hoge boarding of wanden bieden de mogelijkheid om de hele wand te gebruiken, ook in de hoogte. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende teamgroottes te spelen, wat een kleine aanpassing in tactieken vereist. Veel meer heeft de Volta-gameplay echter niet om het lijf.

©GMRimport

Volta wordt verder aangevuld met een klein verhalend element, al mag dat niet vergeleken worden met de diepte van een verhaalmodus als The Journey. Ook zijn er genoeg stijlopties om je voetballers met een gerust hart de betonnen catwalk op te sturen, maar dat verandert niks wezenlijks aan de gameplay. Volta staat garant voor een hoop plezier voor iedereen die van straatvoetbal houdt, al blijft het niet zo lang vermakelijk als de traditionele modi. Jammer, want we hadden zo gehoopt op de vrolijke chaos die we maar al te goed kennen van Fifa Street.

Ondanks de tegenvallende vernieuwingen en de wat simpele Volta-modus brengt Fifa 20 iets waar we wel blij van worden: gebalanceerd voetbal. Dankzij de nieuwe animaties oogt de actie vloeiender dan ooit en door het spel iets te vertragen onstaan er steeds meer wedstrijden die op ‘echte’ wedstrijden lijken. Er valt dus nog genoeg plezier te beleven aan deze editie van EA’s virtuele voetbalfestijn, al hadden we er nét iets meer van verwacht.

Fifa 20 is vanaf vandaag beschikbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij speelden de game op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
      Nieuws

      Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

      Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

      Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

      Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

      In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

      De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

      Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

      De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

      Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

      Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
      Nieuws

      Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

      Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

      Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

      De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

      Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

      Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!