F1 2019 wil de grootste van de snelsten worden
Nieuws

F1 2019 wil de grootste van de snelsten worden

De officiële Formule 1-gamelicentie is precies tien jaar in handen van Codemasters. Reden genoeg voor iets speciaals voor F1 2019: niet alleen in de vorm van speciale uitgaves, maar ook een boel nieuwe features. De belangrijkste daarvan mochten we alvast proberen.

Toen F1 2010 uitkwam op de Xbox 360 en PlayStation 3, vroegen velen zich af hoelang Codemasters verantwoordelijk zou mogen zijn voor die gamevertaling. Zeker nadat de rechtstreekse opvolgers in de jaren daarna keer op keer geplaagd werden door tal van probleempjes – met de dramatische 2014-editie als dieptepunt. Ook de ontwikkelaar annex uitgever zelf verkeerde in die periode in zwaar weer. Gelukkig werd een jaar later het keerpunt bereikt: de eerste F1-game voor de PlayStation 4 en Xbox One miste weliswaar wat spannende features, maar was bovenal leuk om te spelen en stak technisch goed genoeg in elkaar.

Bijna vijf jaar later wordt nog steeds voortgeborduurd op dezelfde opzet, als kun je Codemasters met F1 2019 bepaald niet meer beschuldigen van een gebrek aan input. Het ontwikkelingsteam is recentelijk met één derde uitgebreid en volgens Codemasters is deze game eigenlijk al sinds medio 2017 in de maak. Alle registers zijn (en worden nog) opengetrokken om spelers te trakteren op nieuwe mogelijkheden om van de allerhoogste autosportklasse ter wereld te genieten.

©GMRimport

Formule 1 en Formule 2

De meest prominente daarvan is, ietwat gek genoeg, de optie om één treetje lager op de autosportladder te gaan door achter het virtuele stuur van Formule 2-auto’s te kruipen. De bolides (die afgezien van de afstelling allemaal gelijk aan elkaar zijn) in deze klasse zijn een stukje minder snel en daarmee ook toegankelijker om te besturen, zo merken we tijdens het spelen van de previewversie van F1 2019. Let wel: in eerste instantie kun je alleen meestrijden in de F2 volgens de teams- en rijdersverdeling van 2018 – na de release wordt de 2019-content toegevoegd.

Dat sluit echter wel mooi aan bij de weg die huidige F1-coureurs George Russell, Lando Norris en Alexander Albon hebben bewandeld. Dit Britse trio deed immers vorig jaar nog mee in de voorportaalklasse, wat Codemasters voor iedereen wil vertalen naar de carrièrestand van F1 2019 – al verwachten we dat je in de uiteindelijke game ook direct in een F1-bolide kunt stappen voor je virtuele carrière. In elk geval kun je middels de nieuwe wijze van progressie rivaliteiten ontplooien met meerdere rijders en zelfs met ze mee promoveren naar de Formule 1, zodat je daarin de wiel-aan-wiel-gevechten met pocherige opponenten kunt voortzetten.

©GMRimport

Ontwerp je eigen auto

Over die Formule 1 zelf kunnen we na het spelen van deze previewversie relatief summier zijn: uiteraard is de actuele rijdersbezetting vastgelegd, de circuitkalender is vrijwel gelijk aan die van vorig jaar en het rijgedrag lijkt op wat finetuning na weinig veranderd. Groter nieuws is er op het gebied van aanpassingen naar persoonlijke voorkeur. Dankzij de toevoeging van een ‘standaard’ 2019-auto kun je zelf een kleurstelling met sponsorlogo’s aanbrengen, wat vooral voor de onlineracerij (waartoe nu ook wekelijkse uitdagingen behoren) een wereld van verschil in persoonlijke zichtbaarheid kan maken. Daarnaast is er compatibiliteit met de officiële F1 Esports Series, waarvoor spelers zich in F1 2019 wederom kunnen pogen te kwalificeren.

Met een likje verf op het gebied van belichting (wat vooral bij avondraces resulteert in flink mooiere graphics) en de interface (die nu meer in lijn is met de huisstijl van de Formule 1) lijkt F1 2019 voor nu in elk geval alles in huis te halen om helemaal relevant te zijn voor F1-liefhebbers. Dat de release voor het eerst in jaren niet in augustus of september, maar al eind juni plaatsvindt, maakt het echter boeiend om te zien of Codemasters de game voldoende raffinement kan meegeven. Juist zo kan de associatie met de magere eerste jaren van Codemasters F1-spellenreeks gepasseerd worden.

F1 2019 lanceert op 28 juni voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!