Microsoft, EA, Epic en meer aangeklaagd wegens gameverslaving
Nieuws

Microsoft, EA, Epic en meer aangeklaagd wegens gameverslaving

Moeder klaagt bedrijven aan naar aanleiding van verslaafde zoon

Een moeder uit Arkansas, Verenigde Staten klaagt diverse gamebedrijven - waaronder Microsoft, Electronic Arts en Epic Games - aan omdat zij hun kind verslaafd aan gamen gemaakt zouden hebben.

Op 30 oktober werd de aanklacht ingediend, zo berichtte Insider Gaming gisteren. Gamebedrijven als Microsoft, EA, Activision Blizzard en Epic Games worden er van beschuldigd "gepatenteerde designs, algoritmes en marketing met verslavende opties en technologie" te gebruiken, wat verslaving onder gamers zou veroorzaken.

Onder de verslavende opties vallen volgens de claim verdienmodellen en feedbackloops die spelers continu betrokken houden bij de spellen. Moeder Casey Dunn: "We hadden nooit verwacht dat toen onze zoon games ging spelen hij zo verslaafd zou raken dat zijn opleiding er hevig onder zou lijden, hij alle interesse zou verliezen in tijd spenderen met vrienden, en dat zijn fysieke en mentale gezondheid risico zou lopen."

Ze vervolgt: "De gamebedrijven richten zich op kinderen en maken misbruik van ze, met als hoofdreden het maken van winst. Als een moeder wist ik dat ik stappen moest ondernemen om er voor te zorgen dat ze niet wegkomen met het vernietigen van het welzijn en de toekomst van onze kinderen."

De Dunn-familie wil niet alleen vergoeding ontvangen, maar ook veranderen hoe games in elkaar steken en worden aangeboden. Ook wil ze dat families die dealen met aan games verslaafde kinderen meer handvaten krijgen om aan de geestelijke gezondheid te kunnen werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error