Nintendo: 'Dolphin-emulator onderdrukt innovatie'
Nieuws

Nintendo: 'Dolphin-emulator onderdrukt innovatie'

Bedrijf geeft een statement af in verband met de DMCA-takedown

Volgens Nintendo wil het bedrijf de Steam-release van de Dolphin-emulator tegenhouden omdat het uiteindelijk een negatief effect heeft op innovatie binnen game-ontwikkeling.

Afgelopen weekend bleek dat dat Nintendo een zogeheten 'DMCA-takedown request' bij Valve had neergelegd om de aanstaande release van de Dolphin Emulator op Steam tegen te houden. Daardoor is die release nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

In een statement aan Kotaku legt een woordvoerder van Nintendo nu de keuze uit om de release tegen te gaan. "Nintendo maakt zich hard voor het beschermen van het harde werk en de creativiteit van game-ontwikkelaars. De emulator omzeilt op illegale wijze Nintendo's beveiligingsmaatregelen en draait illegale kopieën van games."

Het bedrijf vervolgt: "Illegale emulators en illegale kopieën van games schaden game-ontwikkeling en hebben uiteindelijk een verstikkend effect op innovatie. Nintendo respecteert de rechten op ip's van andere bedrijven, en verwacht dat anderen hetzelfde doen."

Dolphin is een opensourcesoftware waarmee men bestaande kopieën van Gamecube- en Wii-spellen op pc kan zetten. Via de emulator is het onder meer mogelijk om klassieke Nintendo-games te spelen op moderne hardware, zoals bijvoorbeeld 4K-beeldschermen. Mensen kunnen de emulator ook gebruiken om illegaal GameCube-en Wii-spellen te spelen.

De ontwikkelaars van de emulator gaven al aan Nintendo's actie te betreuren: "We zijn erg teleurgesteld om te moeten mededelen dat de release van Dolphin op Steam voor onbepaalde tijd is uitgesteld. We zijn door Valve op de hoogte gebracht dat Nintendo een 'cease and desist' heeft uitgevaardigd tegen de Steam-pagina van Dolphin, en we hebben Dolphin van Steam verwijderd tot deze zaak is opgelost. We onderzoeken op dit moment onze opties en zullen later met een uitgebreider antwoord komen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!