Nintendo: 'Dolphin-emulator onderdrukt innovatie'
Nieuws

Nintendo: 'Dolphin-emulator onderdrukt innovatie'

Bedrijf geeft een statement af in verband met de DMCA-takedown

Volgens Nintendo wil het bedrijf de Steam-release van de Dolphin-emulator tegenhouden omdat het uiteindelijk een negatief effect heeft op innovatie binnen game-ontwikkeling.

Afgelopen weekend bleek dat dat Nintendo een zogeheten 'DMCA-takedown request' bij Valve had neergelegd om de aanstaande release van de Dolphin Emulator op Steam tegen te houden. Daardoor is die release nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

In een statement aan Kotaku legt een woordvoerder van Nintendo nu de keuze uit om de release tegen te gaan. "Nintendo maakt zich hard voor het beschermen van het harde werk en de creativiteit van game-ontwikkelaars. De emulator omzeilt op illegale wijze Nintendo's beveiligingsmaatregelen en draait illegale kopieën van games."

Het bedrijf vervolgt: "Illegale emulators en illegale kopieën van games schaden game-ontwikkeling en hebben uiteindelijk een verstikkend effect op innovatie. Nintendo respecteert de rechten op ip's van andere bedrijven, en verwacht dat anderen hetzelfde doen."

Dolphin is een opensourcesoftware waarmee men bestaande kopieën van Gamecube- en Wii-spellen op pc kan zetten. Via de emulator is het onder meer mogelijk om klassieke Nintendo-games te spelen op moderne hardware, zoals bijvoorbeeld 4K-beeldschermen. Mensen kunnen de emulator ook gebruiken om illegaal GameCube-en Wii-spellen te spelen.

De ontwikkelaars van de emulator gaven al aan Nintendo's actie te betreuren: "We zijn erg teleurgesteld om te moeten mededelen dat de release van Dolphin op Steam voor onbepaalde tijd is uitgesteld. We zijn door Valve op de hoogte gebracht dat Nintendo een 'cease and desist' heeft uitgevaardigd tegen de Steam-pagina van Dolphin, en we hebben Dolphin van Steam verwijderd tot deze zaak is opgelost. We onderzoeken op dit moment onze opties en zullen later met een uitgebreider antwoord komen."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!