Totale omzet game-industrie met 4,3 procent gedaald in 2022

Totale omzet game-industrie met 4,3 procent gedaald in 2022

De totale omzet van de wereldwijde game-industrie is in 2022 met 4,3 procent gedaald ten opzichte van 2021.

Dat blijkt uit een uitgebreide grafiek van Games Industry, dat elke december een overzicht plaatst van cijfers uit de industrie, voor een groot gedeelte gebaseerd op data van analistenbureau Newzoo.

Er ging in 2022 in totaal 184,4 miljard dollar aan omzet rond in de wereldwijde game-industrie, zoals gezegd dus een daling van 4,3 procent. Hoewel daar geen reden voor werd gegeven, is het aannemelijk dat dit te maken heeft met het wegvallen van veel restricties rondom de pandemie, waardoor mensen buitenshuis meer activiteiten konden doen. Vijftig procent van de omzet werd gegenereerd door mobiele spellen, gevolgd door 28 procent via consolegames, 21 procent via fysieke en digitale pc-games en 1 procent via browsergames.

Daarbij is duidelijk dat de trend waarbij fysieke verkoop vermindert ten opzichte van digitale verkoop zich doorzet. De totale omzet bestaat voor 5,8 procent uit fysieke verkoop en voor 94,2 procent uit digitale verkoop. Daar zitten niet alleen complete games bij, maar ook alle andere digitale transacties die in-game worden gedaan.

In de Verenigde Staten blijkt Call of Duty: Modern Warfare 2 de bestverkochte game van het jaar. In Japan is dat Splatoon 3 en in het Verenigd Koninkrijk is het Fifa 23. Elden Ring en de Portal Companion Collection hebben de hoogste gemiddelde scores op Metacritic ontvangen. Genshin Impact is de meestbesproken game op Twitter, gevolgd door Final Fantasy 14 en Elden Ring. De complete grafiek met cijfers is hieronder te vinden.

Games

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Deze gebruiker is verwijderd

0

@Messtranor Het verschil is nu levensgroot, dat gaat echt niet ineens 60-40 zijn, zelfs geen 70-30 vermoed ik. Voor een uitgever of ontwikkelaar dus een duidelijke indicator dat de consument zijn games dus over het algemeen digitaal aanschaft. Is doorgaans ook een stuk laagdrempeliger. Je hoeft niet te wachten tot je game binnen is, kopen, downloaden en spelen maar.

0

Deze gebruiker is verwijderd

0
test

De zoommogeijkheid is hier niet optimaal...

0

Aanbevolen voor jou