Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’

Nvidia: ‘Ubisofts project met AI-gamepersonages kan dit jaar nog onthuld worden’

Wel veel rekenkracht, maar (nog) geen games

Nvidia verwacht dat Ubisoft mogelijk dit jaar al de implementatie van Nvidia ACE uit de doeken doet. Tijdens een MSI-evenement in AI-thema voorzag Christian Geipel, senior consumer notebook manager Europe van Nvidia, meer details over hoe de generatieve NPC-ontwikkeling momenteel ingezet wordt − en wat momenteel de obstakels zijn.

Nvidia ACE werd vorig jaar tijdens Computex onthuld met de korte Kairos-demonstratie. Met behulp van ACE zouden personages in games niet enkel op vooraf geschreven scripts of spraakbomen kunnen werken, maar ook zelf gesprekken en interacties kunnen genereren op basis van kunstmatige intelligentie.

AI is daarbij ook verantwoordelijk voor het stemmenwerk en de bijbehorende gezichtsanimaties. Kort na Nvidia’s aankondiging lieten in ieder geval game-uitgevers Ubisoft en Tencent weten interesse te hebben in de AI-technologie, maar over hun implementaties bleef het sindsdien stil.

Geipel meent nu dat Ubisoft, met een beetje geluk, dit jaar nog haar ACE-project officieel kan tonen. Daarbij spreekt Geipel specifiek over een ‘project’ en expliciet niet een volledige game. Wat Ubisoft nu met de AI-technologie ontwikkelt, is eerder een pilot of probeersel te noemen.

“Ik heb flarden [van Ubisofts ACE-project] gezien en het lijkt in ieder geval geen traditionele game te worden.” Ook sluit Geipel uit dat het project onderdeel vormt van Ubisofts bekendere IP, waar eerder wel volop over gespeculeerd werd. “Het heeft in ieder geval niets met Assassin’s Creed te maken.”

Watch on YouTube

De beheerder van Nvidia’s Europese laptopsegment gaf ook meer context over ACE in het algemeen. Zo werd nog eens benadrukt dat het concept van generatieve gamepersonages ontzettend veel rekenkracht vergt.

“ACE wordt nu nog vaak met cloud-rekenkracht verwerkt. [...] Als je het lokaal wilt draaien, dan houd je bijna geen rekenkracht meer over voor de game zelf, zelfs op een RTX 4090”, aldus Geipel. Ook de krachtigste videokaarten kampen met lage framerates wanneer ACE-personages lokaal gegenereerd worden."

Geipel stipt daarbij aan dat Nvidia ACE verre van ‘af’ is en nog verder gestroomlijnd zal worden. Zo is het momenteel mogelijk om vrijwel alles aan de AI-personages te vragen en daar antwoord op te krijgen − net zoals de bekende AI-chatbots van nu − terwijl dat in games niet altijd nodig is. Nvidia zou daarom actief werken aan manieren om de AI-personages en hun kennis te beperken tot de context van de gamewerelden zelf.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Voor zover in begrijp is er voor Skyrim VR al een mod waardoor je echt kunt praten met de NPC's in de game.

1
test

Dat is hier inderdaad ook wel mee te vergelijken. Grote verschil tussen deze twee is natuurlijk dat Mantella een post-development mod voor één game betreft, terwijl Nvidia dit als vast gereedschap voor de ontwikkelpijplijn aan wil bieden. Alsnog maar de vraag in hoeverre het haalbaar is met de huidige rekenkracht. Ik had begrepen dat je ook met die Mantella-mod nog altijd een goede vijf tot tien seconde op een antwoord moet wachten, terwijl het daar dan ook nog eens om een +10 jaar oude game gaat.

0

Tja voor het kopiëren van NPC's heb je geen intelligentie nodig.

-2

Aanbevolen voor jou