Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan

Nieuwe versie van Nvidia’s DLSS lijkt ghosting tegen te gaan

Nvidia’s DLSS 2.2-upscaling lijkt ghosting-effecten aanzienlijk te verminderen. De vernieuwde versie vermindert schimvorming uit andere frames, zo blijkt in href="https://www.youtube.com/watch?v=dtbqJXb1UDw" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Digital Foundry’s video-analyse</a> van Nvidia’s laatste DLSS-update.

Ghosting slaat op het onwenselijke verschijnsel van ‘schimmen’ in game-beelden. Snel bewegende objecten laten bijtijds onbedoelde spiegelingen achter, die mogelijk een paar beeldjes blijven bestaan, eer ze weggepoetst worden. Nvidia’s upscalingtechniek, Deep Learning Super Sampling (DLSS), schaalt resoluties met een ai-gedreven algoritme omhoog, maar helpt daarmee soms ghosting juist in de hand.

Nvidia heeft het probleem zelf zelden aangehaald, maar de laatste versie van DLSS 2.2 blijkt ghosting alsnog te beperken. De graphics-analisten van Digital Foundry merkte de kwaliteitsverbetering voor het eerst op in Lego Builder’s Journey, een van de eerste games die DLSS 2.2 officieel ondersteunt. 

Watch on YouTube

Lego Builder’s Journey bleek niet bepaald het beste voorbeeld voor de verbetering. Door het vernieuwde DLSS-bronbestand te kopiëren naar eerdere games die de techniek ondersteunde — een handeling die niet bepaald officieel te noemen is — kon de vernieuwing ook in andere scenario’s getest worden. 

Zij-aan-zij vergelijking van twee verschillende Nvidia DLSS-versies in Death Stranding.
Zij-aan-zij vergelijking van twee verschillende Nvidia DLSS-versies in Cyberpunk 2077.
Zij-aan-zij vergelijking van twee verschillende Nvidia DLSS-versies in Cyberpunk 2077.
Zij-aan-zij vergelijking van twee verschillende Nvidia DLSS-versies in Metro Exodus.

De daadwerkelijke resultaten variëren flink, maar in games als Cyberpunk 2077 en Death Stranding duiken significant minder schimmen op in beeld. In andere gevallen, zoals het al aardig snelle Rainbow Six Siege, zou ghosting nauwelijks tot niet verminderd zijn. Wel is de upscaling weer een tik slimmer gemaakt, waardoor bepaalde lijnwerk en texturen net wat beter uit de verf komen.

Digital Foundry testte DLSS 2.2 hoofdzakelijk in de Performance-modus van de upscaling, in de praktijk de ‘lichtste’ en meest haastige vorm van het algoritme. In de bronbestanden van Unreal Engine 5 werd recentelijk ook een 2.2.9-versie van DLSS gevonden, die naar verluidt een ‘Ultra Quality’-modus introduceert aan het andere eind van het spectrum. 

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Login of maak een account en praat mee!

Aanbevolen voor jou