Wanneer stopt het Quaken | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Er heerst een groot probleem binnen de gamescene, namelijk het gebrek aan orginaliteit. Welk spel is tegenwoordig nog vernieuwend, welk spel heeft zijn eigen gameplay? Empire Earth lijkt veel op Age of Empires, Ghost Recon deed mij denken aan Rainbow Six en bij de multiplayer test van Return to Castle Wolfenstein dacht ik dat ik aan het Quaken was. Nu was dit bij RTCW niet zo verwonderlijk, aangezien het vervolg op Wolf3d een aangepaste Quake3 engine gebruikt. Een populaire engine, want er is al een aantal titels uitgekomen dat onder de motorkap deze motor hadden draaien. En of je de auto nu geel, zwart of rood spuit, hij blijft hetzelfde rijden.

Nu biedt de Quake 3 engine een zeer goede gameplay, maar als je hem spel in, spel uit tegenkomt heb je het wel gezien. Ik denk dat je dan ook kan zeggen dat het gebruik van een engine die al eerder in een ander spel gebruikt is, de orginaliteit niet ten goede komt. Dit zagen we al eerder bij de Build engine, titels als Duke Nukem, Shadow Warrior, Blood en Redneck Rampage waren op de textures na hetzelfde spel. Met Quake 2 zagen we de geschiedenis zich herhalen met titels als Kingpin, SiN, Hexen 2 en Soldier of Fortune. Tegenwoordig zien we dit verschijnsel nog steeds, denk maar aan Elite Force, Heavy Metal FAKK 2, Alice, Return to Castle Wolstein en nog te verschijnen games als Medal of

Honor, Jedi Knight 2 en Soldier of Fortune 2.

Het zou daarom goed zijn als er een soort "verbod" komt op het hergebruik van engines. Ten eerste komt dit de originaliteit ten goede, want elke nieuwe engine heeft zijn eigen feel. Kijk naar een titel als Serious Sam. De oehs en aahs waren niet van de lucht toen de engine voor het eerst getoond werd. En ook de feel van Sam is toch anders dan die van andere shooters. Als tweede positieve punt kan worden aangedragen dat het aantal spellen zal afnemen. Wat weer voorkomt dat mensen in een gamecrisis geraken. Ook de waardering voor spellen (en de hoeveelheid verkochte games) kan stijgen, omdat mensen meer waardering voor een spel hebben en niet kunnen zeggen "hebben we al een keer gezien".

Helaas zijn de uitgevers er niet van overtuigd dat vernieuwing broodnodig is en men blijft dan ook dezelfde games uitgeven. Waarschijnlijk komt dit doordat het publiek de titels als zoete broodjes naar binnen schuift. Ben ik dan een eenzame roepende ziel in de woestijn? ik denk het niet. Steeds vaker hoor je dat mensen het wel gezien hebben als er weer een "nieuwe" PC game verschijnt. En zonder gamers geen games, nu hopen dat uitgevers ook in de woestijn komen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou