Unity past regels van omstreden nieuw verdienmodel aan

Unity past regels van omstreden nieuw verdienmodel aan

Unity-topman biedt zijn excuses aan

Unity heeft de regels van diens omstreden 'Unity Runtime Fee' aangepast.

Unity ligt de laatste weken onder vuur doordat het bedrijf nieuwe regels had opgesteld voor de vele ontwikkelaars die gebruikmaken van de engine om hun games op te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Daarna veranderde het bedrijf dit naar een tarief voor alleen de eerste installatie van een gebruiker, maar inmiddels zijn de regels nog verder versoepeld.

Het bedrijf schrijft dat gebruikers van Unity Personal en Unity Plus geen bedrag meer hoeven te betalen voor installaties - het geldt alleen nog maar voor Unity Pro en Unity Enterprise. Daarbij gelden de installatietarieven niet meer voor bestaande games - alleen voor spellen die in 2024 uitkomen. Ontwikkelaars hoeven daarbij alleen nog maar bedragen voor installaties te betalen wanneer games een miljoen dollar aan omzet hebben gedraaid en een miljoen keer zijn geïnstalleerd. Ook hoeft men maar een maximum van 2,5 procent van de omzet af te staan.

Unity-topman Marc Whitten heeft zijn excuses voor het omstreden plan, waar ontwikkelaars massaal kritiek op leverden, aangeboden. "Laat ik beginnen met sorry te zeggen. We hadden met meer van jullie moeten praten en meer van jullie feedback moeten toepassen voordat we ons Runtime Fee-beleid aankondigden. Ons doel is om er voor te zorgen dat we jullie nu en in de toekomst kunnen blijven ondersteunen, en in onze engine kunnen blijven investeren. Jullie maken Unity zo geweldig, en we weten dat we moeten luisteren en hard moeten werken aan het winnen van jullie vertrouwen."

Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Wat waarschijnlijk hun plan was vanaf het begin. Nu versoepelen, mensen blij, Unity alsnog makkelijk $$ verdienen. Hehe

1
test

Dat denk ik niet. Ze hebben enorme imagoschade opgelopen. Ontwikkelaars die bezig waren met een project in Unity zijn nu naar andere engines aan het kijken en bij het starten van nieuwe projecten zal Unity niet eens overwogen worden. Het vertrouwen is weg.

1
test

nou of het vertrouwen helemaal weg is is de vraag. stel jij bent een ontwikkelaar die al 10 games in unity heeft gemaakt. Zou je dan serieus overwegen om over te stappen. stel dat je naar Unreal engine 4 gaat, wat levert het op. Je moet een heel nieuw team laten leren met een engine die ze niet kennen. Hoeveel uur gaat erin zitten om het te leren. En hoeveel verlies maak je als je met unity blijft. dat imago wat geschaad is doet nog altijd niks met je inkomen. Als je niet meer dan die miljoen downloads hebt en of een miljoen omzet dan maakt deze nieuwe regeling dus geen verschil. En imagine schade voor unity is nog geen image schade voor je eigen game. Tuurlijk is het het overwegen waard. Maar dan moet je heel goed alle nieuwe kosten optellen, dat goed bekijken hoeveel games je normaal in je vertrouwde engine had kunnen maken voor je diezelfde kosten had gehad. Met daarbij ook nog, wat zijn de voorwaarden van een andere? Frostbite is van EA, niet voor anderen. En zo nog veel meer. En zelf ene engine maken is helemaal onbetaalbaar. Ik denk dat unity nog lang gewoon zo zal blijven. Nieuwe studio’s hebben er mogelijk wel een keuze in. maar bestaande met teams die al een decennia in unity draaien gaan echt niet hals over kop naar een andere.

0
test

Wat een onzin, dit zal helemaal niet hun originele idee zijn geweest. Want controversie zoals nu geweest is wil je echt niet. Zelf vind ik dat ze puur 2,5% van de omzet die het spel genereert hadden moeten doen. Ik zeg express omzet die het spel genereert, want veel free-to-play hebben extra zaken waar je alsnog voor moet betalen.

0
test

Vertrouwen is gebroken, alle Unity ontwikkelaars zullen vanaf nu bang zijn dat Unity op een later moment alsnog met een belachelijk nieuw betaalplan komt.

0
test

Think again, meeste zullen nu gewoon gerust zijn en verder gaan, en mogelijk wel andere opensource engines in de gaten houden, maar voor genoeg zaken, zeker 3D en tooling, lopen die nog mijlen achter op Unity en UnrealEngine. Ja de simpele hobby/loner developer zal er misschien anders over denken, DAT zijn dan ook degene die het hardste geklaagd hebben, inclusief een hoop gamers die de engine nog nooit aangeraakt hebben.

0
test

@superdre Wat knap dat je voor alle Unity ontwikkelaars spreekt en precies weet wie er geklaag hebben.

0

Aanbevolen voor jou