Unity gaat controversieel nieuw verdienmodel aanpassen

Unity gaat controversieel nieuw verdienmodel aanpassen

Bedrijf laat weten de kritiek te hebben gehoord

Unity heeft vandaag laten weten dat het vorige week onthulde nieuwe verdienmodel toch aangepast gaat worden.

Unity geeft op social media aan dat het na de vele negatieve feedback het nieuwe verdienmodel dat vorige week werd aangekondigd toch gaat aanpassen. "We hebben jullie gehoord. We verontschuldigen ons voor de verwarring en stress die het Runtime Fee-beleid heeft teweeggebracht sinds de aankondiging. We luisteren, praten met onze teamleden, community, klanten en partners, en zullen het beleid aanpassen. We delen binnen een paar dagen een update. Bedankt voor jullie eerlijke en kritische feedback." Op wat voor manier het beleid wordt aangepast is op moment van schrijven dus nog niet bekend.

Unity kwam afgelopen week onder vuur te liggen doordat het bedrijf nieuwe regels had opgesteld voor de vele ontwikkelaars die gebruikmaken van de engine om hun games op te bouwen. In eerste instantie was het de bedoeling dat ontwikkelaar telkens als hun op Unity draaiende game geïnstalleerd werd door een gebruiker, 20 dollarcent naar het bedrijf moesten overmaken. Inmiddels heeft Unity echter wat regels versoepeld, en gaat het alleen om de eerste installatie van een consument.

Het nieuwe beleid, dat Unity Runtime Fee wordt genoemd, zou in januari 2024 ingaan, en zou gelden voor elke game die met Unity Personal en Unity Plus is gemaakt, minstens 200.000 keer is geïnstalleerd en het afgelopen jaar minstens 200.000 dollar heeft opgeleverd. Daarnaast zouden ontwikkelaars die hun game in Unity Pro en Unity Enterprise hebben gemaakt een kleinere betaling per installatie moeten overmaken, afhankelijk van hoe vaak de game in kwestie is geïnstalleerd.

De aankondiging kon rekenen op veel kritiek van ontwikkelaars. Velen wezen er op dat het gebruiken van de Unity-engine een groot financieel risico zou worden, des te meer wanneer games op abonneeservices als Game Pass worden gezet, free-to-play zijn of in een bundel zitten. De kantoren van het bedrijf moesten eind vorige week zelfs sluiten nadat een werknemer doodsbedreigingen maakte.

Unity is een populaire game-engine en wordt voornamelijk ingezet bij indiegames en mobiele games. Enkele van de populairste games die op de engine draaien zijn Among Us, Pokémon Go, Hollow Knight, Fall Guys en Beat Saber.

View post on X

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Nu nog even John Riccitiello ontslaan voor de zoveelste achterlijke actie in een bedrijf a.u.b.

-1

Hij zou aangeklaagd moeten worden voor insider trading. Hij verkocht zijn aandelen vlak voor de aankondiging

0
test

Verdiep je eens wat meer in die materie, ipv een sensatie/ongegundeerd artikel op een gamingwebsite zomaar te geloven. Dit soort lui verkopen periodiek een pakket aandelen omdat dat een deel van hun salaris/bonus is, dus zo vreemd is het niet. Als het werkelijk als insider trading gezien zou worden dan zat de SEC er al boven op en had dan inmiddels al wel een bericht hierover naar buiten gebracht (dat ze het bv gaan onderzoeken).

-1

Altijd leuk wanneer mensen zeggen dat je je ergens verder in moet verdiepen en ze dan de enigste in de reacties zijn waar je niet (meer) op kan reageren..

0
test

Altijd grappig dat dit soort bedrijven woorden als 'confusion' of 'misunderstanding' gebruiken alsof mensen gewoon te dom zijn om het te begrijpen. De community begrijpt en ziet heel goed wat ze proberen te doen en dat is de reden van de backlash.

1
test

En dit is Riccitiello zoveelste actie die onder deze argument wordt teruggedraait.

0

Aanbevolen voor jou