Onderhandelingen tussen acteursvakbond en gamebedrijven lopen op niets uit

Onderhandelingen tussen acteursvakbond en gamebedrijven lopen op niets uit

Het lijkt steeds waarschijnlijker dat er een staking binnen de game-industrie volgt

Nieuwe onderhandelingen tussen de Amerikaanse acteursvakbond SAG-AFTRA en gamebedrijven zijn op niets uitgelopen.

Dat laten zowel de vakbond als de bedrijven weten, zo schrijft Eurogamer. "SAG-AFTRA en videogamewerknemers hebben geplande onderhandelingen gehad voor de Interactive Media Agreement. Er is geen deal uit voortgevloeid en de huidige afspraken blijven gelden terwijl de de partijen een laatste poging doen om een deal te bereiken." Wanneer die laatste onderhandelingen worden gehouden, is niet bekend.

Mochten de vakbond en gamebedrijven er daarna nog niet uitkomen, dan lijkt een staking van (stem)acteurs die binnen de game-industrie werkzaam zijn onvermijdelijk. Eerder deze week kwam de uitkomst van een stemronde van leden van de vakbond naar buiten, waaruit bleek dat 98,32 procent van de mensen die hebben gestemd voor een staking is. Als de staking doorgaat, moeten alle acteurs die aangesloten zijn bij de SAG-AFTRA - nagenoeg alle acteurs in de Verenigde Staten en ook een aanzienlijk aantal daarbuiten - het werk naast zich neerleggen.

SAG-AFTRA-directeur Fran Drescher gaf eerder aan dat bedrijven als Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take-Two en Warner Bros. Games hebben gefaald in het toegeven aan de wensen van de leden van de vakbond. Er zou sprake zijn van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. Onder de eisen van SAG-AFTRA valt onder andere het gelijktrekken van lonen met inflatie en bescherming tegen het gebruik van AI.

Eerder dit jaar hebben zowel de Writer's Guild of America (WGA) en de Screen Actors Guild and American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) een staking ingezet binnen de Amerikaanse film- en televisie-industrie. Beide vakbonden en diens leden - zo'n beetje alle Amerikaanse acteurs en scriptschrijvers - deden dit vanwege oneerlijke lonen binnen de filmindustrie en een toename in het gebruik van AI, waardoor werkzekerheid in gevaar komt. Eerder deze week kwam deze staking ten einde, maar dit staat los van een eventuele staking binnen de game-industrie.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik denk dat beide partijen moeten erkennen dat verandering gaande is dat onheroepelijk is. En dit in een industrustie waarvan de kernwaarde juist technologie en innovatie is. Het beste wat ze allebei kunnen doen is dit erkennen en zorgen dat er een acceptabele transitieperiode komt.

[Reactie gewijzigd door gamerlezer op 30 september 2023 - 11:17]

0
test

Omdat het kan: de reactie van ChatGPT op de vraag of toenemend gebruik van AI in de gaming industrie onvermijdeljik is. Opmerkelijk hoe dicht dit bij mijn eerste reactie zat. Ja, het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de game-industrie is inderdaad onvermijdelijk. AI-technologie ontwikkelt zich snel en wordt geïntegreerd in verschillende aspecten van game-ontwikkeling en gameplay. Game-ontwikkelaars gebruiken AI voor taken zoals het creëren van realistische niet-speler personages (NPC's), het genereren van procedurele inhoud, het verbeteren van game-graphics, het verbeteren van gameplay-ervaringen en het optimaliseren van in-game mechanismen. De implementatie van AI in gaming heeft het potentieel om te veranderen hoe games worden gemaakt en gespeeld. AI kan de complexiteit en realisme van virtuele werelden verbeteren, intelligentere en uitdagendere tegenstanders creëren, en gaming-ervaringen personaliseren op basis van individuele spelervoorkeuren en gedragingen. Echter, de integratie van AI roept ook zorgen op, vooral met betrekking tot werkgelegenheid in de industrie. Naarmate AI-systemen geavanceerder worden, bestaat het potentieel dat automatisering bepaalde taken vervangt die traditioneel door mensen worden uitgevoerd, waaronder stemacteren en motion capture. Deze automatisering kan leiden tot baanverlies voor acteurs en andere professionals in de game-industrie. Het in evenwicht brengen van de voordelen van AI met de potentiële uitdagingen die het vormt voor werkgelegenheid is een belangrijke ethische en maatschappelijke zorg. Het zal cruciaal zijn voor de industrie om manieren te vinden om zich aan te passen aan deze veranderingen, wellicht via omscholingsprogramma's, initiatieven voor bijscholing, of het creëren van nieuwe functies die gebruik maken van de mogelijkheden van AI, terwijl menselijke creativiteit en expertise behouden blijven. Uiteindelijk zal het beheersen van de impact van AI op de werkkracht van de game-industrie essentieel zijn naarmate de technologie blijft evolueren.

[Reactie gewijzigd door gamerlezer op 30 september 2023 - 11:27]

0

Aanbevolen voor jou