13-jarige Amerikaan heeft als eerste Tetris 'uitgespeeld'

13-jarige Amerikaan heeft als eerste Tetris 'uitgespeeld'

De game liep vast

Na 34 jaar is het eindelijk een mens gelukt om de originele Tetris voor de Nintendo Entertainment System uit te spelen.

Het werd lange tijd voor onmogelijk gehouden om de game uit te spelen. Tetris heeft officieel geen einde, maar als je lang genoeg doorspeelt, raakt het werkgeheugen vol en loopt het spel vast. Dit kan vanaf level 155 gebeuren en wordt door de community als het 'einde' van Tetris gezien.

In 2021 werd er een AI-programma ontworpen om Tetris op die manier uit te spelen, maar tot nu toe was het nog geen enkele menselijke speler gelukt. De 13-jarige Amerikaan Willis Gibson brengt daar nu verandering in: na 38 minuten spelen liep zijn spel vast in level 157. Ook zette hij nieuwe records neer voor het aantal gemaakte lijnen en de hoogste score ooit.

Gibson reageerde dolblij en verbaasd in zijn video: "O, mijn God. Ik ga flauwvallen. Ik voel mijn vingers niet meer. Ik voel mijn handen niet meer."

Jaren lang werd gedacht dat je niet voorbij level 29 zou kunnen komen. Het spel gaat daarna op zijn snelst en het lukte spelers lange tijd niet om die snelheid bij te benen. Pas in de laatste jaren werden er nieuwe vingertechnieken bedacht om toch door die grens heen te breken.

Watch on YouTube

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Ik heb dat 20 jaar geleden al gedaan, maar toen was er nog geen YouTube ;-)

-1
test

Deze gebruiker is verwijderd

0
test

Natuurlijk heb ik dat niet gedaan :-)

0
test

Kleine correctie: De Europese versie is niet trager gemaakt omdat de Amerikaanse versie te moeilijk was. Vroeger volgde televisies in Europa de PAL standaard (625 beeldlijnen, 25 frames per seconde) wat weer gebaseerd was op het Europees stroomnet dat op 50Hz draait. Het Amerikaanse stroomnet werkte op 60Hz en daarom volgden zij een alternatieve standaard: NTSC (525 beeldlijnen maar dan met 30FPS). Omdat de processoren in die tijd vaak een hoop zaken als snelheid berekenen op de hoeveelheid frames (hier ben ik minder zeker van?), spelen veel games in de VS gewoon 20% sneller dan in Europa. Vooral bij hele snelle games als Sonic, F-Zero, Gradius maar kennelijk ook de hoogste levels van Tetris merk de dat de ervaring op een PAL console een stuk minder intens is dan op NTSC. In theorie zouden games met PAL wel in een hogere resolutie dan op NTSC kunnen worden afgespeeld, maar die vlieger ging weer niet op en zaten wij tot de introductie van 720p/1080i met het slechtste van twee werelden.

0
test

Moest even goed lezen want me stiefmoeder had hem vroeger op gameboy uitgespeeld, zal dit nooit vergeten. Maar kennelijk is deze versie dus heel moeilijk

0

Mocht je het interessant vinden: https://www.youtube.com/watch?v=GuJ5UuknsHU. Erg gaaf om te zien waarom het zo moeilijk is. Daarnaast wordt er ook verwacht dat het nog verder kan. Als je ook ziet wat voor kleurschema's het spel op een bepaald moment doorgaat snap je ook wel waarom het zo enorm moeilijk is geweest. Buiten allemaal nieuwe technieken om van het susper snel moeten draaien en verschuiven van stenen.

0

Aanbevolen voor jou