Year Walk - Een fijn stukje wandelen | Gamer.nl

Een game over een boswandeling klinkt mi chien niet heel erg spannend, maar in het curieuze Year Walk is het doel dan ook niet een fri e neus halen of eikenbladen en beukennootjes zoeken voor een herfststukje. Een Year Walk of Årsgång is een heidens Zweeds gebruik van meer dan duizend jaar oud, dat tot ver in de negentiende eeuw werd gebezigd. De durfal die zich aan zo’n tocht waagde, sloot zich op in een donkere ruimte, wachtte daar de hele dag zonder eten en drinken en kwam pas om middernacht naar buiten. Het einddoel van de yearwalker was de lokale kerk. Onderweg maakte hij bovennatuurlijk, angstaanjagende en vaak levensbedreigende situaties mee. Vreemde wezens maakten hem het leven zuur. Lichamelijk en psychisch vroeg de Year Walk het uiterste van de wandelaar. Het einddoel werd vaak niet gehaald.

Onheilspellend

Waarom zo’n vreemde tocht ondernemen terwijl je thuis veilig achter de Zweedse gehaktballetjes kunt zitten? De yearwalker hoopte tijdens zijn reis geheimen te ontrafelen en toekomstvisies waar te nemen. Was hij bestemd voor fortuin en geluk? En moest hij die knappe vrouw wel trouwen? Voor iets meer zekerheid in het leven wilde de yearwalker blijkbaar veel risico nemen. Dat dit heidense gebruik niet een verzinsel uit sprookjes is, maar echt voorkwam in Zweden, maakt de tocht die je in de iOS-game onderneemt des te spannender. Vanaf het moment dat je naar buiten stapt, bekruipt je een onheilspellend gevoel dat tot het eind van het avontuur voortduurt.

Kort door de bocht is Year Walk een moderne point and click-adventure. Je loopt door verschillende schermen, lost raadsels en puzzels op, gebruikt voorwerpen en probeert nieuwe locaties te bereiken. Door over het scherm te vegen schuif je zijdelings door verlaten omgevingen waarin tu en de sneeuw en bomen soms objecten of locaties zoals een hakbijl of een hut opduiken. Als je naar voren of naar achteren kunt lopen, verschijnt een pijl in beeld en schuif je naar een andere laag in de omgeving. Door deze opzet voelt het alsof de wereld is opgebouwd uit min of meer afgebakende locaties of herkenbare velden. Dit helpt bij het oplo en van puzzels, als je bijvoorbeeld naar de locatie van een deur wilt wanneer je een sleutel hebt gevonden.

Simpele opzet

De simpele spelopzet met puzzels, locaties en voorwerpen valt eigenlijk niet eens op door de aangrijpende sfeer van dit avontuur. Het is mi chien overdreven om van ’style over substance‘ te spreken, maar het grafisch ontwerp en de muzikale omlijsting tillen Year Walk ver boven het gros van de iOS-spellen. Door een unieke tekenstijl, sfeervolle geluidseffecten als voetstappen en gierende wind en mysterieuze muziek die op de juiste momenten aanzwelt, zit je constant op het puntje van je stoel. Het is zeker aan te raden om het spel met een hoofdtelefoon te spelen.

Naast de Year Walk-game is er een gratis companion-app beschikbaar. Daarin vind je achtergronden over een aantal mysterieuze wezens en angstaanjagende gebeurteni en, zoals paarden met mensenhanden en dieren die levend begraven werden onder kerken. Vooral de verhalen over geesten die ontstaan door kindermoorden zijn huiveringwekkend. Moeders die niet voor hun kroost konden zorgen, lieten een kind achter bij een ‘angel maker’ die ervoor zorgde dat de kinderen een goed onderkomen zouden krijgen bij nieuwe ouders. Als de moeders eenmaal weg waren, vonden de kinderen een gruwelijke dood. De geesten van deze kinderen teisterden hun moordenaars, moeders en familieleden met vaak gruwelijke gevolgen. Geen spul voor Angry Birds-publiek. Naast de Zweedse volksverhalen herbergt de app een geheime functie, die na het uitspelen van de Year Walk-game duidelijk wordt. Pas als je de game en de companion-app samen gebruikt, haal je alles uit deze mysterieuze game.

Year Walk is niet zozeer een fenomenale videogame, maar eerder een interactief verhaal waarin je puzzels oplost zoals je die kent uit point and click adventures – een beetje zoeken, proberen en toevallig de oplo ing vinden. Dat je af en toe even niet meer weet hoe je verder moet is eigenlijk de enige kleine smet op dit interactieve horrorsprookje van onze noorderburen. Ontwikkelaar Simogo maakte eerder het geprezen Bumpy Road en het originele Beat Sneak Bandit en lijkt met dit sprookjesachtige horroravontuur telkens een ander genre aan te durven. Year Walk biedt een intense ervaring die door de ongemakkelijke sfeer en de knap opgebouwde spanning nog lang nakriebelt.