WRC: Rally Evolved | Gamer.nl

InleidingAan het einde van het jaar kunnen we meestal heel wat nieuwe games verwachten. Ook rally games worden traditioneel uitgebracht in de eindejaarsperiode. De laatste paar jaar zijn er steeds twee rallygames geweest die boven de rest uitstaken en vochten om de eerste plaats die gelijk staat aan de beste rally game. We hebben het natuurlijk over de Colin McRae games van Codemasters en de WRC games van Sony. Elk jaar worden deze games weer een stukje beter, alleen is het dit jaar enkel de WRC serie die in de vorm van WRC: Rally Evolved, een nieuwe telg in de familie mag verwelkomen. Of deze nieuwe WRC het toch al hoge niveau van de reeks nog hoger kan leggen, wordt hopelijk duidelijk in onze review. Officiële licentie

Rally wordt beschouwd als een van de moeilijkste takken in de autosport en de verschillen tu en de coureurs liggen opvallend laag, zeker als je kijkt naar de duur van de rallyproeven. Uiteraard levert dit ook spannende gameplay op en zorgen rallygames ervoor dat de zintuigen van gamers tot het uiterste gedreven worden. De beste coureurs rijden in het officiële kampioenschap voor rally: de FIA World Rally Championship (WRC). Sony beschikt als enige ontwikkelaar al een aantal jaar over de officiële licentie van de WRC en in deze games kun je dan ook alle officiële coureurs en rally's terugvinden.

Gameplay

Het allerbelangrijkste bij een rallygame is natuurlijk dat de besturing van de verschillende rallywagens klopt en dat de wagens zo realistisch mogelijk reageren op het ruige terrein waarop de rally's, afgezien van wat asfaltweggetjes, plaatsvinden. Op deze manier wordt een rallygame uitdagend en WRC: Rally Evolved voldoet aan alle eisen. Allereerst de besturing; deze kun je in het optiemenu naar hartelust instellen. Je kunt bijvoorbeeld de hulp bij remmen en de tractiecontrole maximaliseren of minimaliseren. Standaard staan deze opties op het maximum waardoor ook de minder geoefende gamer snel een paar strakke tijden neerzet.

Iedereen zegt altijd dat bepaalde games realistisch zijn en dat de auto's net zo reageren als in het echt. Nou heb ik zelf nog nooit een rally gereden (wel eens met de auto op een zandweggetje, maar dat telt niet mee) en ik heb eigenlijk geen idee hoe zo'n auto nou precies reageert als je bijvoorbeeld een haarspeldbocht op een sneeuwtrack neemt, maar wat ik wel kan vertellen uit mijn ervaring met rallygames, is dat deze nieuwe WRC qua wegligging en besturing de beste rallygame is die ik tot nu toe gespeeld heb. Nu heeft dit mi chien wel als groot nadeel dat de game behoorlijk pittig is en veel oefening vergt, zeker als de driving aids uitgeschakeld worden. Een aanrader is overigens om deze game met een driving force stuurtje te spelen, dit benaderd de realiteit nog meer. Wat de game nog wat lastiger maakt is de toevoeging van willekeurige gebeurteni en. Zo kun je tijdens het rijden ineens overvallen worden door bijvoorbeeld een omvallende telefoonpaal of je moet een gestrande collega, die net zijn auto tegen een boom geparkeerd heeft, proberen te ontwijken. In het echt is rally natuurlijk ook erg onvoorspelbaar, wat dus erg tof gedaan is door het onvoorspelbare ook in de game te verwerken.Racemodes

Net als in voorgaande WRC games, kun je ook er ook nu weer voor kiezen om snel een race te beginnen door middel van de quick racemode, of een kampioenschap te racen door middel van de championship mode. Hierbij bestaat ook de keus voor het wel of niet volgen van de officiële WRC race kalender. Ook kun je kiezen voor single stage en single rally, voor de mensen die geen hele kampioenschappen willen rijden en toch iets meer willen instellen dan de beperkte mogelijkheden bij quickrace. Naast deze standaard gamemodes, heeft WRC: Rally Evolved ook een nieuwe gamemode die niet echt thuis hoort in het normale rally rijden maar desalniettemin wel erg leuk is om te doen. Ik heb het hier over de Rally Cro mode waarin je het tegen drie tegenstanders opneemt op een aantal, speciaal voor deze mode ontworpen tracks waarin je nu eindelijk je tegenstanders van de weg af kunt beuken. Mooi is dat deze mode ook online met zijn vieren te spelen is.

Multiplayer

Qua multiplayer mogelijkheden is deze game ten opzichte van zijn voorgangers er wel wat op achteruit gegaan. Zo heeft de ontwikkelaar de splitscreen mode eruit gehaald, waardoor mensen die niet beschikken over een internetverbinding in de buurt van hun PS2, het niet tegelijk tegen andere personen op kunnen nemen. Dit is vooral jammer voor de Rally Cro mode, omdat de internetlozen het met computergestuurde tegenstanders moeten doen. Dit terwijl deze gamemode juist in splitscreen erg leuk had kunnen zijn. Wel is er de mogelijkheid om met vier mensen om de beurt een rally of stage te rijden en is ook de championshipmode met vier man uit te rijden.

Graphics & Sound

Grafisch gezien worden de WRC games elk jaar weer een stukje mooier en zo langzamerhand zit de PS2 wel aan zijn limieten. Dit is vooral zichtbaar door pop-up en dergelijke. Dat neemt niet weg dat WRC: Rally Evolved de mooiste rallygame is voor Sony’s console en naar mijn mening zeker ook op grafisch niveau naast Gran Turismo 4 mag staan. De omgevingen worden heel gevarieerd in beeld gebracht en je kunt echt zien in welk land je jezelf op dat moment bevindt (mits je natuurlijk wat voorkennis over de natuur van het betreffende land bezit) en dit alles loopt tegen een zeer hoge framerate, zonder waarneembare slowdown. Op geboed van geluid doet deze game wat het moet doen, namelijk de geluiden van de motors in de wagens goed weergeven en ervoor zorgen dat de copiloot duidelijk te horen is. Je vind hier geen tientallen muziektracks zoals je die vindt in de games van Electronic Arts (EA Trax) en dat is eigenlijk ook helemaal niet nodig in een serieuze rallygame.

Voor de fans van rallyracen op consoles, kan ik zeggen dat WRC: Rally Evolved op dit moment de beste PS2 rallygame is. De game is zeer uitgebreid en bied een moeilijkheidsgraad die zelfs de meest doorgewinterde rallyfan maandenlang bezighoudt. Daarnaast kun je ook nog eens allerlei goodies als auto’s en tracks vrijspelen, wat nog eens de levensduur van deze game vergroot. Het blijft alleen jammer dat de splitscreen mode eruit gehaald is en dat daardoor sommige onderdelen (lees: Rally Cro ) niet helemaal goed tot hun recht komen. Voor de rest is dit een top rallygame die elke raceliefhebber met een PS2 gewoon in zijn collectie moet hebben.