World of Tanks (Xbox One)

Tanks voor alles

Geschreven door Kevin Shuttleworth op

• <p>World of Tanks voor Xbox One is een zielloze ervaring, volledig gericht op eigen gewin en de volgende tank of upgrade. Hiermee verliest het alle eigenschappen van een goede multiplayergame en bevordert het ego&iuml;stisch gedrag onder spelers. Op zijn tijd komt er een vermakelijk potje langs, maar World of Tanks doet niets om de ervaring betekenisvol te maken en richt zich in plaats daarvan op manieren om jou tijd of geld te laten investeren.&nbsp;</p>
    Score: 55 Ondermaats
    • Bij vlagen vermakelijk
    • Bevordert egoïstisch gedrag, vergt veel tijd/geld, vertraagde input verpest besturing
Clicker-games zijn momenteel erg populair. Dit zijn spellen waarin het de bedoeling is om bepaalde tellers te laten stijgen, voornamelijk door hersenloos ergens op te klikken. Om dat process te versnellen doorloop je eindeloze en zinloze missies zonder doel, afgezien van de voldoening van punten of nepgeld dat naar binnen rolt, waarmee je weer net een beetje beter wordt. In tegenstelling tot pure clicker-games vereist World of Tanks wat vaardigheden, maar desondanks is de free-to-play-titel op de Xbox One erg vergelijkbaar met dergelijke spellen.

Dit is niet direct duidelijk wanneer je de game opstart. Je wordt de eerste keer begroet met tig pop-up-menu’s over wat er allemaal te doen is en hoe je door menu’s navigeert. De tekstmenu’s blijven komen om je meer uit te leggen over wat voor tanks er zijn en hoe je ze kunt kopen. Ongeveer tien minuten later speel je een korte tutorial over hoe je de tanks bestuurt. Op dat moment heeft World of Tanks je ongeveer 20 minuten lang overspoeld met informatie - niet de meest vriendelijke manier om nieuwe spelers te ontvangen.

Kat en kat spelletje

In tegenstelling tot de initiële verwelkoming is het een stuk makkelijker om daadwerkelijk het strijdveld te betreden. Omdat iedereen in een rollende moordmachine rondrijdt moet je snel handelen in hachelijke situaties. Eén of twee goed geplaatste schoten betekenen veelal het einde van je avontuur, waarna het potje voor jou eindigt, dus ben je gedreven om dit niet te laten gebeuren. Na een paar potjes heb je de besturing volledig onder controle en begin je een verschil te maken.

Je rijdt in een level twee-tank door een stad die in duigen ligt. Twee vijandelijke tanks, overduidelijk een hoger niveau dan jouw voertuig, proberen je van twee kanten te flanken. Je rijdt achter een huis langs en verdwijnt van hun rader. Beide vijanden staan even stil, in afwachting van jouw verschijning. Je knalt de rupsbanden van de ene tank kapot, waardoor hij zich tijdelijk niet kan bewegen. Genoeg tijd om verder te rijden en zijn maat van een afstandje onklaar te maken. Nadat je de hulpeloze tank opblaast voel je je even een doorgewinterd tacticus. Dit is wanneer World of Tanks op zijn best is, maar dergelijke momenten komen amper voor.

De cirkel

Eenmaal terug in de lobby word je namelijk overspoeld met accolades en nepgeld, om aan te duiden hoe geweldig jij bent. Hiermee koop je een upgrade en misschien zelfs een nieuwe tank. Op dit moment heeft World of Tanks je te pakken. Je recente overwinning geeft je het idee dat je echt goed kan worden in World of Tanks en je beloningen zijn hoog genoeg om vooruitgang te boeken. Deze momenten komen niet vaak genoeg voor om het continu leuk te houden, maar het is genoeg om je om jouw tanks te laten bekommeren.

De mate waarmee de game deze beloningen uitdeelt verlaagt niet, maar de grootte ervan neemt ook niet toe. Hierdoor vertraagt de progressie aanzienlijk na een aantal uur spelen. Tanks en upgrades worden duurder en duurder, wat jou ervan weerhoudt om die felbegeerde medailles in de wacht te slepen tijdens potjes. Daar komt de aap uit de mouw: trek je portemonnee om verder te komen.

Een doel

Vanaf dat moment speel je nog maar met één doel: zo snel mogelijk heel veel geld en ervaringspunten verdienen om nieuwe tanks mee aan te schaffen. Dit is ook in-game goed merkbaar. Je verdient simpelweg het meeste door vijandelijke tanks te vernietigen. Ervaren spelers weten dat ze agressief zwaarbeschadigde vijanden moeten neerschieten om zo snel mogelijk centen te verdienen. Ja, de beloning voor het beschadigen van tanks is er, maar wanneer anderen er constant met de verdiensten van jouw harde werk vandoor gaan neemt de frustratie toe.

Nog frustrerender is het als je eindelijk een peperdure tank hebt gekocht, om er vervolgens achter te komen dat deze helemaal niet naar wens bestuurt. Je geld en ervaringspunten terugkrijgen kan niet en er is van tevoren geen manier om de gewenste aankoop uit te testen. Daar komt bij dat tanks gebonden zijn aan bepaalde takken en ervaringspunten alleen per tank verdiend worden. Je kunt geen ervaringspunten gebruiken om een andere tank te upgraden. Mocht je ontevreden zijn met je level negen-tank, dan mag je elders onderaan de ladder beginnen. Tenzij je natuurlijk je creditcard erbij pakt.

Xbox One

De Xbox One-port is degelijk uit de verf gekomen. Hoewel het uiterlijk zeker niet wereldschokkend is, zijn de geluidseffecten overdonderend en intens. Grind knarst onder rupsbanden, terwijl links en rechts loodzware kanonskogels over je heen vliegen. Het is een prima overzetting naar deze generatie spelcomputers, al blijft de pc-versie audiovisueel gezien indrukwekkender.

Bovendien is er één groot probleem met de Xbox One port: vertraagde input. Het duurt ongeveer een seconde voordat de bulderende tanks reageren op jouw input. Oké, dergelijke zware voertuigen zijn moeilijk om vlot in beweging te brengen, maar deze vertraging verpest de complete besturing. Die ene seconden maakt het verschil tussen het ontwijken van vijandelijk vuur of stof bijten, of wanneer je probeert te stoppen en toch tegen dat muurtje aanrijdt.

World of Tanks biedt op te veel momenten een zielloze ervaring die egoïstisch gedrag stimuleert en daarbij het potentiële vermaak wegvaagt. Verwacht geen sympathieke multiplayercommunity of een strategisch schouwspel van oorlogsvoertuigen: World of Tanks draait vooral om de volgende upgrade of een nieuwe tank. Dit reduceert het geheel tot de diepgang van een clicker-game: jagen naar die centjes voor het volgende zetje.

World of Tanks is nu gratis te downloaden voor Xbox One.

The Witcher 3-uitbreiding krijgt releasedatum en eerste trailer I'm Joshua richt zich op slavernij
20

Reacties op: World of Tanks (Xbox One)

• haastnooit

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik wilde deze game serieus gaan spelen omdat een aantal vrienden het ook spelt.
    Nu laat ik hem lekker liggen. Bedankt voor de review.

• Erwintjuh

• 2 jaren, 1 maand geleden
    kreeg deze game niet veel hoger van jullie op de xbox 360?

• incarnatus

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Is het misschien handig om te vermelden dat reparaties, ammunitie ook geld kost?
    En hoe groter de tank hoe meer kosten je daar dus aan hebt?
    (Leuk als je verliest, weinig gewonnen en veel schade)

Heb 1 potje gespeeld en zag hoe aggresieve bloedzuigers het zijn.
    Vreselijk spel concept.

• Reeserbleet

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik kan me totaal niet vinden met deze review. De review doet het voorkomen dat het pay2win is, ondanks dat het voor iedereen gemakkelijk mogelijk moet zijn minimaal tier V te halen binnen niet al te lange tijd, en dan heb je inmiddels keuze uit tientallen tanks. Ik vind sowieso dat iets veel tijd vergt een zwak minpunt. In The Elder Scrolls duurt het toch ook tientallen uren voordat je eindelijk die toffe spell kan? Daarnaast wordt je in World of Tanks altijd met vergelijkbare tier tanks geplaatst, dus het wordt niet oneerlijk voor nieuwe spelers, omdat het materiaal voor iedere speler in je game ongeveer gelijk is.

Ook als een tank niet aan je verwachtingen voldoet, is dat toch echt je eigen fout. Er wordt ruim voldoende informatie gegeven over een tank voordat je hem koopt. Prima dat je de daar geen gebruik van maakt, maar beschrijf het niet als een tekortkoming van de game.

Ook weet ik bij god niet waar je het over hebt met de vertraging in de besturing.

Het enige goede punt dat ik zie in deze review is dat het teamwork niet van een hoog niveau is. Maar ook daar is weer een simpele oplossing: maak een platoon en nodig je vrienden uit. Je kan met een platoon van 5 en wat teamwork zo de tegenstander op de knieën krijgen.

• sollitdude

• 2 jaren, 1 maand geleden
    kan je in de xone versie platoons van 5 aanmaken? dat zouden ze is moeten doen in de pc versie. bevordert teamspel mischien eindelijk is XD

als ik het zo hoor, ben ik het eens met reeserbleets, geen teamspel? mensen die zeuren om te lang grinden? klinkt precies als PC versie XD. maarja, xbox he. zijn meestal van die call of duty kindertjes. die zijn het gewend om per match te ragen omdat ze net niet het volgende wapen hebben unlocked.

• Hellraidermike

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Als iemand die van het begin speelde kan ik met 100 % zeggen dat het pay2win is.

Vooral omdat het nog steeds waardeloos gebalanceerd is.

Als je met een tier 4 in groepen worde gezet met tier 7 dan snap ik niet hoe dit leuk kan zijn.
    Daarnaast duurt het lang wil je goede tanks hebben.
    Dat jij zegt dat het gelijk blijft met gelijke spullen is natuurlijk onzin, speel even met een tier 5 tegen een tier 10 (Ja dat kan door die rare balance). Je word meestal binnen 3 schoten kapot gemaaid, en je kan weer betalen.
    En de mensen die betalen hebben wel degelijk een voordeel.

Een ervaren speler.

EDIT: Dit spel concept sijpelt ook door in world of warplanes, en world of warships. Die spellen hebben de zelfde waardeloze balance.

• Reeserbleet

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Tier V tegen Tier X is op de One in ieder geval onmogelijk, in normale matches dan. Misschien dat dat kan in die open practice lobbies of hoe die ook heten. Iedere tank heeft een 'limit tier' waarmee je in een game kan komen, die Tier ligt bijna altijd 3 Tiers hoger dan de betreffende tank, en dat zijn uitzonderingen naar mijn ervaring. Het is niet leuk om als Tier IV tegen Tier VI te spelen, maar als je in ieder geval slim genoeg ben de sterke punten van je tank te exploiteren, kan je er zelfs dan nog wat van maken. Ongeveer 1 op de 10 matches zijn bij mij ongebalanceerd, de ene keer in je voordeel, de andere keer in je nadeel. Dat vind ik te overzien.

• Hellraidermike

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Nou na een jaar spelen (PC) had ik er schoon genoeg van.

En 1 op de 10 is veel te laag meer 8 op de 10.

Xbox kan ik niet over praten.

• Reeserbleet

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Als de balans op de One zo slecht was, was ik er ook snel mee gestopt ja. Blijkbaar is de game dan populairder op de Xbox dan op pc, alhoewel me dat wel een beetje verbaasd. Wellicht dat de crossplay met de 360 daarbij heeft geholpen.

Ook onbegrijpelijk dat die feature niet benoemd wordt in deze review overigens, volgens mij is dit de eerste game deze generatie die zoiets ondersteunt.

• sollitdude

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Eve online pc en dust 514 op playstation spelen ook samen in hetzelfde universum, hoewel de development tussen de 2 op een heel laag pitje zit de afgelopen 2 jaar

• sollitdude

• 2 jaren, 1 maand geleden

• dooder39

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Tier 4 tegen Tier 7 ingereroepen worden? Daar had ik ook een probleem mee, vooral met de Luchs en Panther. Maar weetje? Het hoort zo. Als je met een Tier4/5 bij een tier 7+ terecht komt is het simpel weg omdat de tank die je speelt simpel weg een SCOUT is. Eentje die niet gemaakt was voor combat maar om te spotten.

Ik speel al sinds de closed beta, en het spel p2w noemen is imo 100% bs.

• aegoflux

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Als ik heel eerlijk mag zeggen ben je nogal kort door de bocht…

Ja het klopt, het WAS eerst mogelijk om met tier 5 (De relieke of the tanks: Chaffee) in een tier 10 match te komen. De matchmaking is altijd al +2/-2 geweest voor mogelijkheden, BEHALVE de light tanks, zoals jij in het voorbeeld noemt 'Als je met een tier 4 in groepen worde gezet met tier 7 dan snap ik niet hoe'. Wanneer je de rol van een light tank snapt, dan weet je ook waarom die vanaf tier 4 een +3/-3 systeem hebben. Een 'Light' tank is niet bedoeld om enemy's te killen of te beschieten (als het toch mogelijk is, mooi meegenomen)… Light tank, is net als artillerie een support rol in de game, spot tanks en laat de grotere jongens het werk doen…, tevens krijg je als 'light' tank ook meer xp / credits wanneer je daadwerkelijk support doet dan in verhouding damage doen.

Als je praat over credit inkomen ben ik het wel mee eens, vanaf tier 8 moet je een win + survive om over een credit profit te praten, als je misschien ftr of statusreport hebt gelezen, is er vermeld dat WG niet blij is met deze manier en veranderd word in de toekomst (jarenplan van 2 jaar???)

Wat mensen blijven zeggen over pay to win game ben je fout bezig… pay to progress faster game… ja dan heb je gelijk. Elke tank (Premium tank of gratis tank) heeft zijn of haar voor en nadelen, het heeft dus niets te maken met pay to win aangezien als je voorbeeld: SU-100Y… Goed kanon (reload ongeveer 13 seconden) en doet damage rols van 450 gemiddeld… het nadeel is dat er zelfs tanks van tier 3 erdoor heen kunnen schieten… dus wat is hier het voordeel aan?

World of Warships gesproken kun je nog niks over de balance zeggen… het was in closed beta, daar word niet gekeken naar balance maar naar game perfomance en grote fouten / bugs / etc, dus logisch dat de matchmaking nogal ************* is, dus slecht excuus….

• dooder39

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Ben het bijna helemaal met je eens, maar ik kom dergelijk teamwork tegen (op de de PC althans). Ja het komt niet super vaak voor, maar soms geeft mm mij een leuke lobby die met elkaar communiceert (of een deel van de team).

Daarbij de grind voor eeen nieuwe tank of upgrade te hoog? Speel maar nooit Destiny ;D

• markje94

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Dit klinkt als exact hetzelfde als de PC versie, buiten de besturing en de audiovisuele ervaring.
    Maar het is toch wel logisch dat het unlocken van tanks steeds trager gaat in een RPG gaat van level 9 naar 10 ook VEEL sneller dan van 59 naar 60.

edit: Zie reeserbleets comment, ben het helemaal met hem eens

• marco300

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Kan me helemaal niet in de review vinden. Ik vind dit echt een van de beste gratis games op de one. Heb er geen cent aan betaald en toch ontzettend veel plezier aan gehad. Tuurlijk is het pay to win. Dat is altijd bij dit soort games. Maar dat zijn maar een paar die dat doen. Grotendeels is gewoon normaal publiek. Ik ben ook wel eens de eerste 3 minuten verrot geschoten maar het volgende potje knal je er zelf weer 4 naar de eeuwige jachtvelden. Heb zelf een tier 5 vk30 met een toer 7 kanon konisch. Speelt heerlijk.

• TheChief

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Nu heb ik zelf niks met WoT (Speel zelf World of Warships dat ik veel leuker vind, hoewel ik vreemd genoeg een enorme fan ben als het om tanks in games zoals Battlefield etc gaat) maar dit is wel een overdreven negatieve recensie in mijn optiek.

Er zijn idd zoveel tanks in de game dat er voor iedereen wel wat wils is en teamplay is altijd een issue in multiplayer games. Zelfs in games waar samenspelen op alle manieren wordt beloond heb je einzelgangers/lone wolfs. Da's meer een menselijk probleem dan de fout van de game.

• radiumx

• 2 jaren, 1 maand geleden
    input lag heb ik helemaal niks van gemerkt..

• Floks

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik ben al bijna 2 jaar over naar warthunder, zelfde soort game, maar speelt lekkerder vind ik persoonlijk. Op de pc en PS4 (toekomst misschien xbox one)

• Alpaca

• 2 jaren, 1 maand geleden
    Ik speel reeds een paar jaar op de pc. Met afentoe een tussenpoos van enkele weken (en eenmaal 5 maanden). Hoewel het spel soms nog net zo slecht gebalanceerd is om frustrerend te zijn, ligt dat in mijn ogen ook steeds meer aan de kunde van de spelers. Soms kom ik keer op keer tegen dat mijn team en ik slecht samenwerken en verliezen. Elke tank heeft zijn sterke- en zwakke-punten. Pay to win? Totaal niet. 'Gold' ammo is met ingame credits te kopen en wanneer je goed speelt verdien je er ook goed mee. Grinden komt wel veel voor op hogere levels, maar dit merk ik bij alle (mmo) rpg's op. Wil je sneller grinden dan koop je een premium account. Dit heb ik welgeteld 2 weken gedaan. Is niet nodig. De premium tanks die voor €€€ te kopen zijn, zijn niet beter dan gewone tanks. Sterker nog, als de luie speler een premium tank koopt van een hoger niveau, knal ik ze met plezier af. Vaak hebben ze geen idee hoe te positioneren of wat tactisch het beste is. Op de hogere tiers (6+) zie je de teams meer samenwerken. De hoogste tiers 8, 9, 10 leveren al helemaal tactischere matches op. Het meeste kanonnenvoer komt niet zo ver. Hoewel de groep op de xboxone wellicht anders met elkaar speelt dan op pc, kan ik mij niet voorstellen dat het spel zelf zo anders in elkaar steekt.

Het is een arcade game. Je hebt een levenbalk en er zit hier en daar wat realisme in. Warthunder neigt meer naar een simulatie. Wellicht is Kevin wat ongeduldig of is dit zijn genre niet, maar voor een free to play is het zeer uitgebreid, de instap drempel laag en is het meespelen als free user ook zeker te doen. De mening van de schrijver lijkt dan ook meer gestoeld op een negatieve ervaring dan dat de game werkelijk voor een langere tijd is uitgeplozen. Tier 2 haal je immers in een half uur, dit is vrij kort voor een algehele review.