Unit 13 | Gamer.nl

Unit 13 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Unit 13 heeft de schijn een beetje tegen. Want hoe leuk kun je een schietspel over een speciale eenheid die terroristen afschiet nog maken? Normaal gesproken valt bij dergelijke spellen het verhaal een beetje tegen, maar dat heeft Unit 13 niet – letterlijk. De game bestaat uit 36 mi ies die je los van elkaar opstart en waartu en geen connectie zit. Het lijkt er in eerste instantie op dat Unit 13 een moetje is: een doorsnee shooter om maar een shooter te hebben rond de lancering van de PlayStation Vita.

Maar niets blijkt uiteindelijk minder waar. Want hoewel je het niet aan het uiterlijk afziet, is Unit 13 een heerlijk spel met gigantisch veel content en een paar verra end goede ideeën. Het begint al met de voornoemde opzet van de lo e mi ies, waardoor de game ideaal voor onderweg is. Zelfs in een kort treinritje kun je zo een mi ie uitspelen, want vaak ben je er in een kwartiertje of minder doorheen.

Stille aanpak

Unit 13 bevat een combinatie van stealth en actie: iets waar ontwikkelaar Zipper, bekend van de SOCOM-reeks, genoeg ervaring mee heeft. Met je mes en je gedempte pistool leg je slechteriken stilletjes om, voor het zwaardere werk beschik je over machinegeweren en shotguns. Vaak loont het om voor de stille aanpak te kiezen, want als het alarm gaat word je van alle kanten bestookt en kan het voorkomen dat er enkele vijanden respawnen.

De mi ies kennen verschillende soorten doelen en voorwaarden, waardoor de manier van spelen per mi ietype significant verandert. Zo is het zaak om bij de mi ies met tijdslimiet als een gek door het level te rushen en dus af en toe een risicootje te nemen. Bij de elitemi ies doe je het omgekeerde. Omdat je in deze mi ies geen automatisch oplaadbare gezondheid en geen checkpoints hebt, is het hier juist zaak om voorzichtig te spelen. Hetzelfde geldt voor de stealth mi ies waarbij je af bent als het alarm gaat, terwijl je ook ‘gewone’ mi ies hebt zonder extra voorwaarden. Het leuke hieraan is dat je door deze verschillende doelen en voorwaarden wordt gedwongen op een bepaalde manier te spelen. Dit doet de afwi eling veel goeds.

Puntenbonus

Een ander sterk element van de game is een puntensysteem waarbij je voor vrijwel al je acties beloond wordt. Een headshot? Punten. Een bewakingscamera kapot schieten? Punten. Verder krijg je extra punten als je bijvoorbeeld meerdere vijanden met headshots na elkaar omlegt, maar ook wanneer je een hele sectie stealthy doorspeelt word je daarvoor beloond. Zo gingen we op een gegeven moment meerdere malen dood omdat we verzeild raakten in een vuurgevecht met een overmacht aan vijanden. Na een nieuwe poging via een andere kant bleek echter dat we zonder een schot te lo en ook gewoon verder konden, en daar ook nog eens een dikke puntenbonus voor kregen.

De eindscore van elke mi ie kun je online met die van anderen vergelijken, en een hogere eindscore helpt om je zes verschillende manschappen (je kunt voor elke mi ie kiezen met wie je speelt) sneller te levelen. Unit 13 wordt door sommigen met de in 2008 verschenen shooter The Club vergeleken, die helemaal gecentreerd is rondom het scoren van punten. Hoewel Unit 13 er niet van leeft, is het een leuke toevoeging die vooral gewaardeerd zal worden door de competitief ingestelde spelers. Je verlengt de speeltijd van de game behoorlijk als je vijf sterren voor alle mi ies wilt halen.

Lekker moeilijk

Je zult zeker 8 uur bezig zijn met alleen maar het uitspelen van de 36 singleplayer-mi ies, maar dan ben je er nog niet. De game bevat een coöperatieve modus, waarbij je samen met één ander alle mi ies online kunt doorlopen. Hoewel het met elkaar verbinden niet altijd even goed lukt, speelt de game zelf uitermate vloeiend als je eenmaal in de mi ie zit. Het is alleen spijtig dat je geen nieuwe mi ies vrijspeelt in coöp, dat kan alleen als je ze in je eentje doorspeelt. Naast de singleplayer en de coöperatieve modus zijn er de dagelijkse uitdagingen: elke dag een nieuwe mi ie waarvoor je maar één poging hebt.

De laatste van de vier speelmodi is ‘High Value Targets’: tien mi ies die draaien om het uitschakelen van een prominente vijand. Die mi ies hebben geen checkpoints en zijn ook nog eens langer dan de doorsnee mi ies, waardoor de moeilijkheidsgraad fors omhoog wordt gekrikt. Die ligt sowieso niet altijd laag, en dat is maar goed ook. Unit 13 is behoorlijk hardcore en moet het hebben van z’n uitdaging, waarbij je niet alleen de vijand met enkele welgemikte schoten omlegt, maar zelf ook na het inca eren van een salvo het loodje legt. Het is lekker om weer eens een schietspel te hebben waar je gewoon vijf keer achter elkaar doodgaat en dan nog niet eens op de helft van de mi ie bent.

Ongepolijst

Mi chien klopt het dat Unit 13 per se rondom de lancering van de Vita in de winkel moest liggen, want het schort nog weleens aan de afwerking. Hoewel het besturen vloeiend verloopt, wil het voorkomen dat je vanuit dekking bijvoorbeeld niet ver genoeg naar beneden kunt schieten, of net op een ander plekje mikt dan je inzoomt. Verder laat de kunstmatige intelligentie van de vijanden het bij vlagen afweten. Zo stormen ze wel eens hersenloos op je af of vergeten ze dat ze net een dode maat hebben gezien. Gelukkig is dit geen regel maar uitzondering.

Als je een verhalende shooter verwacht met spectaculaire actie, dan moet je zeker niet bij Unit 13 zijn. In plaats daarvan krijg je iets anders, maar zeker niets minders: een afwi elend en uitdagend actiespel boordevol content en met een onverwachts fri e insteek. Daar doen we het ook wel voor.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou