None

Uncharted: The Nathan Drake Collection

Grootsheid uit kleine aanpassingen

Geschreven door Lars Cornelis op

• <p>Uncharted: The Nathan Drake Collection zorgt er met een hele rits aan verbeteringen voor dat de tijd nauwelijks grip krijgt op de Uncharted-trilogie. Vooral het oudere Uncharted: Drake&rsquo;s Fortune heeft ontzettend veel profijt van het aangepaste schietsysteem en de opgekrikte graphics, maar ook deel 2 en 3 spelen solide. De serie kreeg al veel liefde van gamers en de remasters krijgen dat gelukkig ook van de ontwikkelaar, waardoor de collectie ondanks de originele gebreken aanvoelt als &eacute;&eacute;n geslaagd geheel.</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • Eén schietsysteem voor alle games, grafische aanpassingen, verhaalvertelling en humor hebben niet aan glans verloren
    • Geen multiplayermodus aanwezig
Even de feiten op een rij. Uncharted: The Nathan Drake Collection bestaat uit de drie Uncharted-games op de PlayStation 3, minus de multiplayermodi; die zijn op de snijtafel blijven liggen. Zoals inmiddels wel standaard is bij dit soort remasters is er een fotomodus toegevoegd en draaien alle games op 1080p en 60 frames per seconde.

Daarnaast zijn de drie delen gestroomlijnder en maken ze gebruik van nagenoeg dezelfde besturingen, schietmechanieken en grafische effecten, waardoor de drie delen meer als één geheel aanvoelen. Als uitsmijter heeft iedere game twee nieuwe moeilijkheidsgraden: Explorer voor als je even snel de game wilt zien, Brutal voor als je juist alles al hebt gezien.

None

Ja. Ja. Ja.

Met al die aanpassingen is de Uncharted Collection een bovengemiddelde remaster geworden. Bluepoint Games – de studio die de Uncharted Collection voor zijn rekening nam – is niet gemakzuchtig het remaster-checklistje af gegaan met daarop op de standaardaanpassingen, maar heeft echt moeite in de games gestoken. Dat betaalt zich uit. Het gaat er immers bij een remaster niet om hoe oud een game is of hoeveel filters de fotomodus heeft, maar of de game vandaag de dag nog steeds leuk is om te spelen. Dankzij al die aanpassingen kunnen we op die vraag tot drie keer toe volmondig ‘ja’ antwoorden.

Zelfs de originele Uncharted, Drake’s Fortune, is nog steeds vermakelijk. Het deel voelt wel  het meest ‘gamey’ aan, maar die charme kunnen we waarderen. Drake’s ietwat fladderige spronganimaties en de overdreven groene oerwouden doen soms meer denken aan Jak & Daxter dan aan de serieuzere toon die ontwikkelaar Naughty Dog in zijn latere games aansloeg, maar de flauwe humor van de scherpzinnige schatzoeker is tijdloos. De actie is onderhoudend en voelt dankzij de aangepaste schietmechanieken nauwelijks verouderd aan. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk granaten te gooien terwijl je je AK-47 paraat houdt; in het originele spel moest je granaten apart selecteren.

None

Ook de prachtige omgevingen zijn de verdienste van de uitvoerige oppoetsbeurt die dit deel heeft genoten. Dankzij de vlijmscherpe resolutie en kwalitatief betere textures zien we meer details in de Spaanse koloniale nederzettingen en Drake’s driedagenbaard. Het soms onduidelijke leveldesign, Drake die zo nu en dan faliekant achter het verkeerde muurtje duikt als je op de O-knop drukt en de toch wel erg karige vergezichten verraden overigens weldegelijk dat we hier met een game op leeftijd te maken hebben.

Bij de andere twee delen zijn deze ouderdomsverschijnselen minder duidelijk. Omgevingen worden per deel mooier, vergezichten imposanter, leveldesigns duidelijker en animaties realistischer. Die waanzinnige impact die de games destijds dankzij hun filmische opzet hadden, hebben ze echter niet meer.

Daarvoor zijn ze voorbijgestreefd door onder andere Naughty Dog’s eigen The Last of Us, de touwtjes achter de illusies zijn in Uncharted simpelweg net iets zichtbaarder. Het is soms wat voorspelbaarder waar vijanden vandaan komen, wanneer je omsingeld raakt en welke richeltjes afbrokkelen. Dat maakt beroemde scènes zoals de klim in het bungelende treinstel (Uncharted 2) of de zoektocht door de woestijn (Uncharted 3) er gelukkig nauwelijks minder om.

None

Eén ervaring

De transitie van het frivole Drake’s Fortune naar het filmische Among Thieves en Drake’s Deception is heel geleidelijk, met name dankzij de aanpassingen aan de eerste game. Ook omdat de besturing in alle drie de delen nagenoeg hetzelfde is, voelen de drie games aan als één geheel.

Zoals de pluspunten na jaren nog steeds aanwezig zijn, zo zijn ook de minpunten nog van toepassing. Misschien dat de aanpassingen de plus- en minpunten juist versterken. De jetski-scene in deel één? Aan die besturing is niets gedaan, dus dat spelsegment is nog steeds een crime om te spelen. De bovennatuurlijke vijanden? Zij zijn nog altijd vervelende kogelsponsen. Die grote gasten in Uncharted 3 die maar niet kapot te krijgen zijn? Ja, ook die zien we terug in deze Collection.

None

Dat spreekt allemaal redelijk voor zich, maar we moeten toch ook de keerzijde van Uncharted benoemen. Net als bij de oorspronkelijke uitgave van de games vormen die minpunten geen reden om deze games links te laten liggen, want onder de streep valt er opnieuw weinig af te dingen op deze games. Tijdloos zijn de Uncharted-delen niet, maar met deze collectie wordt wel bewezen dat ze met een handvol aanpassingen prima meekunnen.

Uncharted: The Nathan Drake Collection is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Sonic: Lost World op 2 november beschikbaar voor Steam Update This War of Mine voegt Steam Workshop Support toe
7