Tycoon City: New York | Gamer.nl

Sinds het succes van Railroad, Transport en Rollercoaster Tycoon zijn Tycoon games niet aan te slepen. Er zijn in de afgelopen jaren meer dan honderd Tycoon games verschenen. Helaas was het merendeel van de games belabberd slecht en zijn de eerste drie genoemde titels nog steeds de beste Tycoon games ooit ontwikkeld. Een Tycoon game die in de buurt van dit illustere trio kwam, was Monopoly Tycoon van ontwikkelaar Deep Red Games. Het bedrijf probeert dit succes nu te evenaren met Tycoon City: New York. Een simulator game waarin je speelt om de heerschappij over de "Big Apple".

De appel bestaat uit twee onderdelen, eentje waarbij je zelf mag klooien, genaamd de "Sand Box" en een ander met opdrachten. In deze laatstgenoemde campagne begin je in een van de vele bekende districten van New York met een grote berg geld. De populatie heeft allerlei wensen, en jij kunt die bevredigen. De studenten in dit gedeelte van de stad willen bijvoorbeeld kledingwinkels, en het is aan de speler om uit een kleine tien soorten winkels er een te kiezen (of meerdere als je dat wilt) en die ergens in het gebied te plaatsen. Je moet wel rekening houden met de plaatsing, want hoe meer winkels er bij elkaar zitten, des te beter dit is voor de commercie en dus voor je winkel(s).

Naast de winkelgebieden heb je ook uitgaansgebieden en gebieden voor touristen, maar dan ben je er nog niet. Je kunt alle gebouwen in het spel namelijk upgraden. Boompjes, reclameborden, zitplaatsen, muurversieringen en ga zo maar door. Het is werkelijk bizar om te zien hoe je je gebouwen kunt aankleden. Het is niet alleen voor de sier, want elke versiering heeft een functie. Sommige zorgen ervoor dat het gebouw aantrekkelijker wordt, meer mensen binnenhaalt of dat de invloed ervan vergroot wordt. Je hebt namelijk ook met concurrenten te maken. Toch zijn die eigenlijk niet of nauwelijks aanwezig, wat ook meteen het grootste minpunt van de game is.

In andere management games voel je vaak de druk van de concurrentie, maar in City Tycoon kun je lekker rustig je gang gaan zonder je zorgen te maken over wat andere gehaaide zakenlieden van plan zijn. Het is hierdoor duidelijk een game voor mensen die op hun gemak hun versie van New York willen inrichten.

Zoals eerder gezegd heb je in de campagne mode opdrachten die je moet vervullen. Denk hierbij aan het behalen van een bepaalde omzet, hoeveel mensen je winkel of gebouw bezoeken, de invloed van je gebouwen, of het neerzetten van een bepaald soort gebouw op een bepaalde plek.

Heb je eenmaal voldoende opdrachten uitgevoerd, dan krijg je landmark punten. Heb je voldoende landmark punten dan kun je historische of imposante gebouwen neerzetten, zoals het vrijheidsbeeld. Naast het bouwen, moet je ook je gebouwen en winkels managen, waarvoor je ongeveer zeventig verschillende grafiekjes, balkjes en informatie overzichten hebt. Vooral in het begin komt er een gigantische hoeveelheid informatie op je af. Doordat je je niet druk hoeft te maken om de conurrentie, hoef je er maar twee in de gaten te houden, namelijk je uitgaven en je inkomsten.

Na al het bouwen en managen zie je de stad, of het gedeelte waar je aan werkt, langzaam tot leven komen. Op de plekken waar je meerdere winkels of uitgaansgelegenheden hebt, zie je steeds meer mensen verschijnen. Verder is er een dag en nacht cyclus aanwezig, wat het geheel nog meer sfeer geeft. Grafisch ziet het spel er best goed uit. Het is geen Half-Life 2, maar er komen weinig Tycoon games in de buurt.

Tycoon City: New York kun je eigenlijk vergelijken met de easy listening muziek van Sky Radio. Het is heel gemakkelijk om er in te komen, maar na verloop van tijd verlang je naar iets pittigs, iets met een bite, en dat weet het spel niet te bieden. Het is allemaal te vrijblijvend, wat niet wegneemt dat je lekker kunt bouwen, statistiekjes kunt bekijken en genieten van New York zoals jij het inricht. Dat is waarschijnlijk precies hetgene wat de doorsnee Tycoon gamer graag in dit soort games terugziet. Hardcore managers die een zware uitdaging zoeken, kunnen dit spel dan ook links laten liggen. Ben je meer een vredige stedenbouwer, dan vind je in Tycoon City: New York een zeer vermakelijke titel.

Gameplay: 7,0Graphics: 7,0Geluid: 7,0Totaal: 7,0