Arr schobbejakken, aan boord jullie of moet ik je soms kielhalen! Kapitein Blackbeard zal de zeven zeeën weer bevaren en de mensen zullen het weten ook! En nu opschieten met die vaten rum, het is bijna tijd om het ruime sop te kiezen. Dit is de wereld van Tropico 2, de wereld van de piraten tijdens de zeventiende eeuw in de buurt van de Caraïben. Een levendige, maar gevaarlijke wereld vol met piraten, oorlogen en zeegevechten. Een wereld die smacht om een stabiele piratenkoning. Een wereld die jou nodig heeft.

Tropico 2 begint met een sfeervol introfilmpje die meteen de toon zet voor het hele spel. Zo zien we een zeeschuimer die in de haven rustig ronddobbert. Scheepsjongens halen de pas veroverde buit van het schip af en slepen het op de kade. In de haven zien we een gezellig uitziende kroeg en een minder gezellig uitziend bordeel. Dronken volk loopt van huis naar huis, het zonnetje schijnt en het is een levendige boel, daar aan de havenkade. De camera verlaat de haven een zoomt in op een groot huis wat wel wat wegheeft van een galjoen. In dit huis woon jij, de piratenkoning, en vanuit je huis regeer je het eiland met harde hand. Dit is het einde van de intro, en een beginscherm opent zich. Je kunt nu kiezen uit een tutorial, uit een campagne en uit een aantal losse missies.

De tutorial lijkt me een goed idee. Het spel begint en de camera laat nu hetzelfde huis zien, maar dit keer van bovenaf. Het begint me nu duidelijk te worden, Tropico 2 is een simulatiespel. Opeens opent zich een scherm voor mij met een mannetje, vergezelt door een papagaai. Dit mannetje begint te vertellen hoe ik het spel dien te spelen, en hoewel hij soms wat snel gaat is het over het algemeen goed te volgen. Het mannetje raadt mij aan eerst een gebouw neer te zetten waar gevangenen in wonen. Deze gevangenen zijn de spil van je gehele economie, een beetje zoals de Imps dat waren in Dungeon Keeper. Deze gevangenen zijn heel breed inzetbaar en werken overal op je eiland. De sleutel tot een goed draaiend eiland ligt dan ook voor een deel bij deze groep mensen. Nou goed, nadat het kamp voor de gevangenen is neergezet kan er aan het begin van de economie gebouwd worden. Voordat we andere gebouwen kunnen neerzetten hebben we houten planken nodig. Dus moet er een kamp gebouwd worden waar de houthakkers zich verzamelen. Deze gevangenen in houthakkerstenue zorgen dat er een constante stroom van boomstammen is. Met boomstammen kan je echter nog geen gebouwen uit de grond stampen, dus zet je een houtzagerij neer waar boomstammen in mooie houten planken worden gezaagd. De basis van een gezonde economie staat.