Tourist Trophy | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

  The Real RidingSimulator, niet The Real Driving Simulator, is de subtitel van demotorrace-game Tourist Trophy. Hiermee wil ontwikkelaarPolyphony Digital aangeven dat we te maken hebben met de Gran Turismoonder de motorrace-games. Ondanks de uitgebreide ervaring van dezegelouterde ontwikkelaar in het maken van racegames, is Tourist Trophyechter wel het eerste uitstapje naar de wereld van de tweewielers.Zou een uitstapje als dit even succesvol kunnen worden als GranTurismo 4? Dat valt te betwijfelen. In deze review kun je in iedergeval wel lezen of Tourist Trophy een geslaagde expeditie is in dewereld van de tweewielers.Bij het opstarten van de game wordtmeteen al duidelijk dat we te maken hebben met heel iets anders daneen gewone racesim. Het eerste wat namelijk moet worden ingesteld isde lengte van de coureur. Het voornemen om mijn digitale alter egoeven lang te maken als ik, mislukt. Langer dan 1,90 meter is devirtuele coureur niet in te stellen en dus wordt twee centimeter vanmijn lichaam opgeofferd. Aldus, 1.90 meter is het geworden. Laterblijkt dat niet alleen de lengte van de coureur is in te stellen. Integenstelling tot GT4, waar geen aandacht werd besteed aan decoureur, staat deze juist deze in het centrum van de belangstelling.Zo is er als eerste een enorme selectie aan kleding te verdienen. Inde garage zijn alle kledingstukken uit te proberen en toont decoureur je graag de strak zittende lederen kleding. Veel van debekende grote kledingmerken zijn aanwezig in de game.

Strak in het leren pak

Tourist Trophy is rechtstreeks gebouwdop de engine van zijn tegenhanger GT4. Niet alleen ziet de game ergrotendeels hetzelfde uit, ook een groot deel van de circuits uit GT4zijn in deze game aanwezig. Er is echter een nieuw circuit toegevoegddie de motorliefhebber specifiek moet aanspreken: het circuit vanValencia, waar onder andere een MotoGP race wordt gehouden. Ook zijnveel van de originele tracks aangepast aan de eisen van de motoren enhebben andere tracks een grafische update gekregen. Het gevolg is datwe niet te maken hebben met een aantal tweederangs circuits waaropmet een motor niet te rijden is. Er is duidelijk moeite gestoken omde banen geschikt te maken voor de tweewielers. Wel is jammer dat demeeste circuits voor een Gran Turismo-kenner niet veel nieuws meerbrengen qua layout en omgeving. Ook is jammer dat het Circuit de laSarthe (Le Mans) eruit is gehaald. De magistrale NürburgringNordschleife zit er nog wel gewoon in. En nu we het toch over verschillen metGT4 hebben: het grootste verschil is de wijze waarop het rijgedragvan de motor kan worden ingesteld. Net als in GT4 is er een sectiewaarin de onderdelen van de motor kunnen worden ingesteld. Ook is ereen mogelijkheid om de motoren te upgraden. Deze opties zijn echterzeer beperkt. De grootste factor waarmee in deze game het rijgedragvan de motor kan worden ingesteld, is de houding van de coureur. Decoureur staat ook hier dus weer centraal. Bijna alles is aan tepa en: de houding van het hoofd, de hoek van de armen en benen, demate waarin opzij wordt geleund en meer. Mensen die ervaren zijn inhet instellen van auto's in racegames kunnen wederom van voren af aanbeginnen met het uitvogelen van wat de verschillende instellingenvoor effect hebben. Gelukkig is er voor de beginner ook te kiezen uiteen aantal door de ontwikkelaar ingestelde houdingen die rekeninghouden met de algemene stijl van de speler en het karakter van hetcircuit.In Tourist Trophy is te kiezen uit meerdan 100 verschillende motoren. De nadruk ligt hierbij wel op desportieve modellen. Ook zijn er een aantal wat oudere motoren tekiezen die een impact hebben gehad op de motorindustrie. Ietwatvreemd is de keuze voor de motoren van het zogenoemde scooter-model.Deze zijn niet bijster snel te noemen en nodigen niet uit tot eenleuk ritje rond het circuit. Wel zijn deze motoren geschikt om teleren rijden. Er is in ieder geval voor elk wat wils.Door het detail van de motoren en deberijder zijn er maximaal maar vier motoren tegelijkertijd aanwezigtijdens een race. Inderdaad, erg weinig. Vier motoren voelt dan ookveel te summier aan wanneer na een paar ronden het hele startveld isverspreid over het circuit. Een ander aspect dat van deze “RidingSimulator” geen “Racing Simulator” maakt, is de slechte AI. Hetwas te verwachten na GT4, maar ook Tourist Trophy kampt met eengebrek aan AI. De tegenstanders rijden hun rondjes en kijken niet opof om naar wat je doet. Haal je iemand aan de binnenkant in, danstuurt de tegenstander net zo hard in als wanneer je er niet zouzijn. Het gevolg hiervan is meestal een botsing. Racen is om eenandere reden ook een groot woord te noemen. Als een race begint,starten de motoren niet vanaf de startgrid, maar al rijdend.Daarbij komt ook nog eens dat de tegenstanders een voorsprong hebbenop de speler. Het doel is dus vooral een inhaalrace rijden in plaatsvan competitief racen.Als liefhebber van de GT-serie heb ikalle ins en outs leren kennen van de games. De voordelen, maar ook denadelen van de games ontgaan niet aan het kritische oog. De kansbestaat natuurlijk dat dit in mijn geval resulteert in eenoveranalyse van een aantal aspecten. Toch is er een aspect waar netwat dieper op moet worden ingegaan om de fouten aan te tonen. Eencasual gamer zal deze fouten mi chien niet eens opmerken, maar eenmotorliefhebber wel. Het gaat in dit geval om de physics van demotoren. Eerst wat nadere uitleg. In de moeilijkste controller-optie,de Pro Mode, wordt berijden van de motor tot een echte uitdaginggemaakt. In deze optie zijn voor- en achterrem onafhankelijk tegebruiken en kan de houding van de coureur handmatig wordenveranderd. Dit resulteert in een moeilijk te hanteren motor, waarbijzeker rekening moet worden gehouden met drie variabelen tegelijk. Demoeite die moet worden gedaan vergroot het realisme en geeft hetgevoel op een motor te rijden.

De physics zijn echter niet perfect eneen aantal aspecten hiervan doen na wat gewenning aan de moeilijkheidtoch af aan de situatie. Zo is de motor zeer vergevingsgezind wanneerhet gaat om het laten slippen van het achterwiel. Een zogenaamde‘high sider’ is al helemaal niet aan de orde. Dit is wanneer hetachterwiel van een motor slipt en plotseling weer grip krijgt. Metals gevolg dat de coureur wordt afgeworpen. Deze soms wat stijvephysics worden overigens ook duidelijk wanneer de motor over gras ofdoor de grindbak rijdt. Terwijl je naarstig probeert de motorovereind te houden, beweegt deze zich op een wat vage manier heen enweer. Ook dit is het bewijs dat de engine die bedoeld is voorvoertuigen op vier wielen, niet geraffineerd genoeg is om motorenaltijd overtuigend weer te geven.Het gevoel van snelheid is in TouristTrophy echter wel goed uitgewerkt en ondanks de beperkingen van dephysics engine, is het een ware ervaring om vol uit te gaan. Waar deauto's in GT4 geen cockpit view hadden, hebben de meer dan 100motoren in Tourist Trophy dit wel. Zelfs de snelheidsmeter beweegtzich real-time heen en weer. Het gevoel van snelheid wordt overigensnog eens versterkt door het bulderen van de wind naarmate je hardergaat. Het geluid van de motoren wordt eveneens zeer goed weergegevenen klinkt in dit cockpit camerastandpunt alleen maar luider. Decombinatie van al deze effecten maakt het rijden van de verschillendeperformance motoren een waar genot. Aan opties en speelmodes heeft TouristTrophy geen gebrek. De Licence Test (nu een keertje wel handig) isweer aanwezig, evenals de Timetrial en de Photo Mode. Deze laatste isoverigens een beetje uitgebouwd. Ditmaal wordt er na een race doorhet spel een selectie gemaakt uit de hoogtepunten. Deze shots zijndirect als foto over te zetten naar memorycard of USB stick. Ditscheelt veel gezoek in de replay naar dat ene prachtige schot. Alsdit echter je ding is, is het nog steeds mogelijk je eigen foto's temaken. Een Arcade Mode is ook weer aanwezig. Hierin is zonder enigepoespas een motor en circuit te kiezen om op te racen. Demogelijkheid om voertuigen en andere dingen te kopen, is overigensverdwenen. Zowel de outfits als de motoren zijn alleen te verdienendoor te racen, de Licence tests te doen of door in de Challenge Modete rijden. In deze laatste optie moeten opdrachten worden voltooid,vaak zonder dat het nodig is de finish te pa eren.

Het geluid van Tourist Trophy is, zoalsal eerder aangegeven, uitstekend te noemen. De motorgeluiden hebbensoms een beetje een kunstmatige bijklank, maar dit is vaak het gevalbij alleen het intrappen van het gas, wanneer de motorfiets stilstaat. Vol gas klinken de motoren in combinatie met het geluid van dewind machtig indrukwekkend. Grafisch is er ook maar weinig aan temerken op de game. Natuurlijk zijn er maar vier motorentegelijkertijd op de baan te vinden, maar het detail waarmee de motoren de berijder worden weergegeven is prachtig. Het vermelden waardzijn bovendien de animaties van de coureur. Elke handeling, zoal chakelen, remmen en gas geven, wordt weergegeven door de coureur. Uiteindelijk zit ik met een dilemma.Aan de ene kant voelt Tourist Trophy niet aan als een echte game. Hetracen is niet echt racen te noemen door de AI en de vreemde opzet vande races. Maximaal vier motoren in een race helpt ook niet mee. Tochis de rijervaring er eentje die elke keer weer blijft boeien. Hetblijft gewoon mooi om vanachter het windschermpje het gas open tetrekken en met 200km/u een bocht door te jagen. En ondanks dat demeeste circuits oud zijn, moet met een motor wederom geleerd wordende goede lijn te rijden. Dit geeft toch weer een nieuwe impuls aanhet rijden. Tel daar de originele manier van het customizenvan de coureur bij op en je hebt toch genoeg om je lange tijd bezigte houden. De nadelen zijn niet makkelijk weg te cijferen, maaruiteindelijk blijven er genoeg goede aspecten over om van TouristTrophy een behoorlijke game te maken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou