Top Spin (PS2) | Gamer.nl

Nadat 2K Games de Top Spin franchise had overgenomen van Microsoft, is de keuze gemaakt om de oorspronkelijke Top Spin over te zetten naar de PS2. De Xbox versie van de game kreeg zeer goede kritieken en was op veel punten meer dan een goede vervanging van Sega's Virtua Tennis. Nu is na een aantal jaren de PS2 aan de beurt. De vraag is of de game de overgang goed heeft doorstaan.

Op deze vraag is niet een simpel antwoord te geven. Het is ja en nee. De gameplay is nog steeds even solide als voorheen. Het is vergevend genoeg om een beginner te laten wennen, maar het is ook diep genoeg om een hardcore gamer altijd op zijn hoede te laten zijn. Simpele functies, zoals een topspin schot, slice, lob en een safety shot zijn ondergebracht onder de vier actieknoppen. Met de R1 en L1 knoppen zijn twee soorten risico shots te maken. Met R1 is de bal harder te slaan en met L1 is een dropshot te maken. Bij het indrukken komt er een meter met een snel bewegende lijn tevoorschijn. Als je de knop loslaat terwijl de lijn zich in het midden bevindt, kun je het extra moeilijke schot uitvoeren. Het risico is echter wel hoger, want als je de knop op het verkeerde moment loslaat, heb je kans dat je bal uit is of in het net belandt. De bewegingen van je speler zijn overigens lekker direct en vloeiend. Van de stugge gameplay die je in andere tennisgames tegenkomt, is hier geen sprake,

Centraal in de game staat de carrière mode. Hierin kun je de controle nemen over één van de bestaande tenni terren of een geheel nieuwe maken. Dit laatste is bijzonder leuk, want vrijwel alle lichamelijke kenmerken zijn aan te pa en. Je speelt met je tenni er een compleet seizoen, waarbij je in de loop van de tijd het karakter beter kunt laten worden. Als je beter wordt, kun je gemakkelijker aan sponsors komen die meer geld in het laatje brengen. Meer geld betekent weer betere coaches en uitrusting.

Andere modes in de game stellen je in staat om zomaar even een potje te spelen, of een heel toernooi op te zetten. Alle opties, zoals het aantal sets, zijn hierbij in te stellen. Ook is in deze modes je custom character te kiezen. Daarnaast kun je tegen andere spelers spelen over het internet. Als online play een vereiste is in een tennisgame voor de PS2, dan is Top Spin dé game om te kiezen.

Jammer genoeg zijn een aantal dingen niet super uit de verf gekomen. Zowel de graphics als het geluid zijn zeer middelmatig. Textures zijn erg vaag, wat tot gevolg heeft dat de tennisbanen er maar saai en kleurloos uitzien. Het publiek in de grotere banen, lijken op niets meer dan geanimeerde, in karton uitgeknipte karakters. De spelers zien er iets beter uit, maar lopen ook niet over van detail. Tijdens het spelen valt dit niet op door het camerawerk, maar tijdens cutscenes komt het wel erg duidelijk naar voren. Ook het geluid is niet iets waarover veel lofuitingen kunnen worden geschreven. Op dit gebied is het publiek minder dan indrukwekkend. Een vaag geklap en gejuich moeten je de indruk geven in een vol stadion te staan. Hierin faalt het echter jammerlijk. De aankondigingen van de umpires is in ore, maar ook niet meer dan dat.

De AI is gelukkig goed genoeg om je een echte moeilijke match te bieden. Tegenstanders maken vaak moves die onverwacht zijn, maar maken zelf ook fouten. Dit geeft het gevoel dat je tegen een menselijk tegenstander tennist en dat is natuurlijk waar het om draait. In hogere moeilijkheidsgraden gaat de foutmarge van de tegenstanders omlaag en worden ze echt moeilijk om te verslaan. Om te kunnen blijven winnen, zul je het aantal eigen gemaakte fouten tot een minimum moeten beperken.

Op het gebied van gameplay is Top Spin voor de PS2 nog steeds even solide als het was voor de Xbox. Dit zal voor de tennisfan natuurlijk het belangrijkste zijn om te horen. De rest van de aspecten tonen echter de gedateerdheid van de game. Natuurlijk is de PS2 een stuk minder krachtig dan de Xbox, maar zelfs voor de console van Sony is Top Spin op audiovisueel gebied onder de maat. Door het gebrek aan tennisgames op de PS2 is Top Spin een optie om te kopen, maar de kwaliteit is er niet helemaal naar.

Gameplay: 8,5Graphics: 6,5Geluid: 7,0Totaal: 7,4