Review
ghost recon breakpoint

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint heeft een identiteitscrisis

En wordt helaas geplaagd door een waslijst aan bugs

Geschreven door Brian Artiles Govita op

Conclusie

Ghost Recon Breakpoint is een beetje de weg kwijt. De vele bugs in combinatie met rare designkeuzes halen het niveau van de in potentie degelijke shooter omlaag. Wel maken het sterke acteerwerk van Jon Bernthal, het gevechtssysteem en de Ghost War-modus dit gedeeltelijk goed.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Acteerwerk van Jon Bernthal, uitgebreid vechtsysteem, Ghost War
  • Minpunten
  • Vreemde designkeuzes, technische mankementen, flinterdunne verhaallijn, te weinig Jon Bernthal, doodse spelwereld, overbodige microtransacties
De Ghost Recon-serie staat al achttien jaar bekend als een van de betere tactische third-person shooters. Hoewel Wildlands in hart en nieren nog steeds een tactische shooter is, is Ubisoft steeds meer zijn openwereldformule aan het toepassen op de franchise. Ghost Recon Breakpoint zet die lijn door en verliest daardoor tegelijk veel van wat de serie ooit zo goed maakte.

Ghost Recon Breakpoint is in essentie een lootshooter waarin tactiek vooral bijzaak is. Dat gevoel wordt zowel verhaal- als gameplaytechnisch versterkt. Vier jaar na Wildlands reizen protagonist Nomad en zijn team van Ghosts af naar het fictieve eiland Auroa, waar de drones van Skell Technology een Amerikaans vrachtschip tot zinken hebben gebracht. Vlak voordat de Ghosts voet aan land kunnen zetten, worden hun helikopters meteen neergehaald door diezelfde zwerm drones.

Als een gewonde Nomad zoeken we wanhopig naar overlevende teamleden, maar helaas ontdekken we dat veel van onze handlangers gesneuveld, zwaargewond of zojuist uitgeschakeld zijn door de Wolves, een groep huurlingen die geleid wordt door een voormalige Ghost genaamd Cole D. Walker. Het spel maakt onze missie meteen duidelijk: elimineer de Wolves en al zijn kopstukken en herstel de vrede op Auroa. Hoe we dit doen is volledig aan ons. Het probleem is dat we er ogenschijnlijk helemaal alleen voor staan. We hebben geen teammaten meer om te commanderen of ons weer op te lappen, wat helaas afbreuk doet aan het tactische voordeel dat dit met zich meebracht in voorgaande Ghost Recon-games.

Dat we het toch niet helemaal alleen moeten rooien, blijkt uiteindelijk wanneer we Erehwon bereiken, de online hub waar we tientallen andere Nomads tegenkomen. Erehwon is de plek waar we missies aannemen, nieuwe wapens en gear kunnen kopen of met drie wildvreemden of vrienden Auroa kunnen verkennen. De kracht van het spel schuilt vooral in de coöperatieve ervaring, wat het achterwege laten van de AI-teammaten enigszins compenseert. Op momenten waarop we een plan van aanpak bedenken om basissen te ontdoen van vijanden weet Breakpoint precies dat uit te dragen waar de Ghost Recon-serie voor staat: tactiek.

Ghost Recon

Ubisoft-blauwdruk

De vier klassen – Assault, Sharpshooter, Field Medic en Panther – bieden genoeg opties om missies succesvol te volbrengen. Zo komt de rookgranaat van de Panther erg goed van pas wanneer we gewond op de grond liggen en de Sharpshooter die vijanden in kaart brengt maakt het een stuk makkelijker om ongezien de missie te voltooien. Het gevechtssysteem is een waar genot en biedt een breed aantal opties om vijanden te elimineren. Wapens kunnen tot in de puntjes aangepast worden en het schieten zelf voelt goed aan. Het blijft echter ondergeschikt aan looten en levelen.

In Auroa vind je constant betere wapens en gear, waardoor je huidige wapens en gear snel hun waarde verliezen. Het lootsysteem lijkt één op één overgenomen van The Division 2, waardoor dit een fundamenteel andere Ghost Recon-game is dan we gewend zijn. Vreemd is ook dat alles via onnodige microtransacties te koop staat, terwijl de score van wapens en gear weinig lijkt uit te maken. Het lootsysteem doet daardoor vooral dienst als levelsysteem.

Het levelsysteem dat we kennen uit Assassin’s Creed Origins en Odyssey heeft nu namelijk zijn weg gevonden naar Ghost Recon. Het is dan ook beter om gevechten met vijanden van een hoger level te vermijden. In baasgevechten valt eens te meer op hoe weinig tactiek een rol speelt, maar vooral het level van onze wapens en gear bepaalt of we het er levend vanaf brengen. Het loot- en levelsysteem lijken ook hun weerslag te hebben op de geringe variatie in missiestructuur.

Het spel is overduidelijk met co-op en de multiplayer in het achterhoofd gemaakt en moet wat ons betreft absoluut op die manier beleefd worden
Ghost Recon Breakpoint

Visueel spektakel

Missies bestaan vaak uit niets meer dan het verzamelen van informatie voor de volgende missie door computers te hacken, informatie te uploaden of te downloaden, belangrijke personen in veiligheid te brengen dan wel uit te schakelen. Het lijkt allemaal in het teken te staan van waar het in Breakpoint echt om draait: zoveel mogelijk looten en levelen. Het is dan ook geen verrassing dat de onvermijdelijke verveling na een uur of tien toeslaat. Zonde, want Auroa is een prachtig vormgegeven wereld waar we uren in willen vertoeven. Pittoreske nederzettingen, stedelijk omgevingen met moderne bouwwerken en idyllische landschappen kenmerken het eiland. De ontwikkelaar heeft duidelijk de tijd genomen om van de spelwereld een visueel spektakel te maken.

Tegelijkertijd wordt ook het gevoel dat we geen elitesoldaat zijn nogmaals onderstreept. De spelwereld doorkruisen gaat namelijk alles behalve vlot. Zo moet Nomad voldoende eten en drinken en ernstige wonden genezen. Dat zijn leuke ideeën, maar in de praktijk levert het vooral irritatie op. De prestaties van ons personage verslechtert zichtbaar wanneer deze minder stamina heeft en als er op ons geschoten wordt is de kans zeer klein dat we dit nog overleven. Daarnaast komt het vaak voor dat we van bergen afrollen, wat ten koste gaat van de gezondheid, terwijl bergen op klimmen extra moeite kost. Het maakt het verkennen van Auroa ontzettend omslachtig en belemmert om te genieten van de spelwereld. De game verplicht je daardoor als het ware om kampen te vinden, waarmee je een fast-travel-optie ontgrendelt.

Tot overmaat van ramp wordt Breakpoint geteisterd door bugs. Neem bijvoorbeeld de besturing van voertuigen. Nog steeds is het zo dat auto’s soms spontaan beginnen te spinnen bij het maken van doodgewone bochten. Personagemodellen die door elkaar heenlopen alsof het geesten zijn, geluid dat wegvalt tijdens gesprekken, screen-tearing, vreemde physics, veel pop-in: het zijn maar enkele voorbeelden van de bugs die het speelplezier ontzettend bederven.

Geestenoorlog

Dan is er nog de Ghost War-modus. In tegenstelling tot de wisselvallige campagne is Ghost War consistent spannend en misschien wel het beste wat Breakpoint te bieden heeft. De modus zet twee teams van vier spelers tegenover elkaar, gedurende drie rondes op een map die steeds kleiner wordt, waarbij het team dat alle tegenstanders als eerst elimineert wint. Neergeschoten teamleden kun je op elk moment genezen waardoor een potje altijd dynamisch blijft. De modus is erg simpel, maar wel effectief in het etaleren van de sterke vuurgevechten die voortvloeien uit tactische samenwerking.

Bovendien heeft de campagne een sterke troef in handen: het uitstekende acteerwerk van Jon Bernthal (bekend van onder andere The Walking Dead en The Punisher). Zijn virtuele evenbeeld, Cole D. Walker, is zonder meer het meest intrigerende personage in het spel en geeft het verhaal een zekere geloofwaardigheid, ondanks dat het allerminst origineel is. Helaas krijgen we in de 25 uur die we in het verhaal hebben gestoken net iets te weinig te zien van de charismatische schurk.

Er zijn zeker momenten waarop Ghost Recon Breakpoint weet te imponeren. Het spel is overduidelijk met co-op en de multiplayer in het achterhoofd gemaakt en moet wat ons betreft absoluut op die manier beleefd worden. Dat neemt niet weg dat de grote hoeveelheid bugs en overbodige microtransacties eigenlijk onacceptabel zijn in een najaarsklapper van dit niveau. Aangezien Ubisoft haar games vaak goed ondersteunt is het te hopen dat veel mankementen binnen afzienbare tijd tot het verleden behoren. En zelfs dan is Breakpoint een schim van wat Ghost Recon ooit was.

Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint is nu beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One, pc en in november voor Google Stadia. Voor deze review is de game getest op een PlayStation 4 Slim.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

Cyberpunk 2077: Switch-versie en microtransacties besproken Ruffian Games werkt samen met Rockstar aan games
23

Reacties op: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint heeft een identiteitscrisis

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 10:09
    Het spel speelt in single player lekker weg. Lekker sluipen en kruipen.
    Ik heb nog nooit hoeven eten of drinken en merk erg weinig tot niets van de survival elementen.
    Het bivak kamp is niet meer dan een knikje naar red dead redemption 2 en is een makkelijke manier om niet te hoeven reizen.
    De AI is soms zo laag dat het niet meer voelt als een stealth shooter ook maken de sync drones het wel erg makkelijk.
    Ook als AI langs een lijk rijdt kijken ze er wel naar maar ondernemen geen aktie, als bijvoorbeeld uitstappen of op onderzoek uitgaan.
    En het feit dat elke basis maar 1 of soms niemand heeft die om hulp of versterking kan bellen oogt in deze futuristische setting wat ongeloofwaardig.
    Het mooie daarentegen is als je in de hozende regen en wind prone bij een basis ligt en 1 voor 1 de vijanden uitschakelt.
    Als ze dan survival elementen willen toevoegen mag dat wat intensiever wat mij betreft en bouw dan ook een restrictie in op hoeveel guns en gear je mee kan sjouwen.
    Nu ren ik de kaart rond met 6 shotguns 5 snipers en 8 assault rifles in mijn tas plus alle rantsoenen en gadgets en drones.

    Al met al is het een vermakelijke shooter solo, heb nog niet met 4 spelers gespeeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 14 oktober 2019 13:58
    @Erik078 klinkt wel als mijn type spel. Maar bizar en jammer dat je alles mee kunt nemen. Veel leuker als je moet kiezen. Kun je de moeilijkheid omhoog zetten als de AI niet zo goed reageert?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 14:38
    @gotcha123 Moeilijkheid kan zeker omhoog, verhoogt alertheid vd AI. ze spotten je sneller. Doen meer damage en ze nemen meer damage.
    Heeft geen invloed op draagcapaciteit. Ik had het tof gevonden als je standaard voor elke missie even in je kamp een (beperkte) uitrusting kan uitkiezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 14 oktober 2019 14:23
    @Erik078 Je omschrijft het als een zeer oppervlakkige tijddoder zonder enige uitdaging. Je moet daar maar net zin in hebben, mij lijkt het echt helemaal niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 14:36
    @chemicalscum Ja en nee. Het is zeker saai als je het niet leuk vind om te sneaken. Ik vermaak me ondanks de tekortkomingen prima! Lekker in de modder rollen en baddies cappen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 14 oktober 2019 15:39
    @Erik078 Ik hou onwijs van stealth games, maar daar moet dan wel uitdaging in zitten, zoals in Deus Ex bijvoorbeeld, of de oude en veel tactischere Ghost Recon games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • djensen

    • 16 oktober 2019 20:56
    @chemicalscum Als je van stealth houdt moet je zeker ook even de Splinter Cell serie checken voordat Ubisoft het omtovert tot een goedkope, zielloze open-world game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 14 oktober 2019 10:31
    lekker links laten liggen dus, dacht ik al. Jammer, had echt hoop dat dit een tof spel zou worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 14 oktober 2019 11:56
    @Aquemini

    Je weet dat dit een mening is van de reviewer, zat mensen die er anders over denken, neem aan dat je ook niet van een dak springt omdat de reviewer dat zo`n goed idee vind :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 14 oktober 2019 13:41
    @DarkraverX , dit is niet het enige geluid dat ik heb gehoord over deze game. Meerdere reviews laten weten dat de game zeer eentonig is, leeg is qua mogelijkheden en een slap aftreksel is van Wildlands.

    Nu doe je zo goed als steeds het zelfde, missie krijgen, fast-travellen naar de bivak in de buurt, van een afstand alle enemies taggen (krijg je ook direct XP voor) en met sniper iedereen omleggen. En dit dan telkens herhalen…..gaaaaap!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • dezwarteziel

    • 14 oktober 2019 18:05
    @DarkraverX Voor deze game is er 1 woord zeer geschikt: "poep".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 14 oktober 2019 11:53
    Ik heb vraagtekens bij het eten drinken van Nomad, ik heb uren in het spel zitten en heb dit nog geen ene keer gedaan. Wat betreft ernstige verwondingen tja normaal lijkt mij. ??

    Ik heb er in de single player vele uren van vermaak in zitten, geniet echt van deze game en vraag mij daarom af na het lezen van deze review die ik helemaal niet herken in met wat ik speel of jullie wel de juiste game gereviewed hebben :D.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 12:08
    @DarkraverX Door dat je kan fast travellen naar bivaks is het nut van je uithoudingsvermogen op peil houden overbodig geworden.
    Ik gebruik het ook niet, de rantsoenen soms wel maar ook daar zit niet echt noodzaak aan.
    Als je nou echt alles per voertuig of te voet zou moeten afleggen dan kan het wel eens spannend zijn om je kamp te kunnen bereiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 14 oktober 2019 12:12
    @Erik078 Klopt precies wat je zegt, daarnaast 1x mee gemaakt dat Nomad vermoeid over kwam en ben toen naar de thuis basis (snel reizen) gegaan en nachtje bij kampvuur gezeten en hop we konden weer, echt hinderlijk was dit niet maar tja sommige mensen genieten niet van games en zeuren zelfs over de meest kleine dingen die je maar kan vinden. :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 12:22
    @DarkraverX Het is zo goed als onmogelijk om een complex spel als GRB 100% perfect te maken.
    Ik vermaak me er prima mee, tot nu toe solo.
    Ben soms een uur bezig met het overnemen van een basis, outfits matchen bij de omgeving, guns in de juiste kleur. En dan maar sneaken, vallen zetten etc.

    Classic move : sneak naar binnen en saboteer de stroom voorziening en plaats dan wat mijnen om de stroom voorziening heen en sneak snel terug naar de veiligheid en aanschouw het met je drone!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 14 oktober 2019 12:26
    @Erik078 Moet ook bekennen dat ik het spel solo speel dus over de MP of zelfs coop kan ik weinig zeggen. Ik heb ook geen interesse om dit online met andere te spelen.

    Ik speel het op de normale setting omdat ik nog meer games heb liggen dus uitspelen en dan naar de volgende.

    Succes en veel plezier met de game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 14 oktober 2019 14:01
    @Erik078 en @DarkraverX kunnen jullie iets zeggen over eentonigheid? Dwz lijken de missies erg op elkaar of is er toch wel wat afwisseling? Ik houd er persoonlijk van solo te spelen, en wat jullie vertllen klinkt interessant

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Erik078

    • 14 oktober 2019 14:40
    @gotcha123 De missies zijn verdeeld over Main SIde Gear bemachtigen en een soort Dailies (faction missies)
    Main en Side spreekt voor zich, gear bemachtigen doe je door intel te vergaren en dan ga je naar de locatie om gear op te halen, vaak in een base. en de faction missies zijn oa ; destroy target truck/wipe enemy camp or facility/ hack computer/evac prisoner. En de locaties van die faction missies is ook elke zoveel uur anders.

    De eentonigheid zit hem misschien meer in dat je solo maar een beperkt aantal tacktieken hebt : Snipen van afstand en dan de laatste enemies afpikken met machinegun. Maar ik stoor me daar niet zo aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The soy sauce

    • 14 oktober 2019 14:57
    Moeten eten en drinken en stamina opbouwen in games is zo ff'in ruk heh. Eén van de hoofd redenen waarom ik Red Dead 2 links heb laten liggen (ondanks het goede verhaal')

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 14 oktober 2019 15:44
    @The soy sauce Het kan prima in balans zijn als het een kern gameplay element is waar het verloop van de game omheen ontworpen is. In RDR2 is het juist wel goed uitgevoerd en voelt het niet als een geforceerde verplichting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.