None

The Legend of Heroes: Trails in the Sky SC

Schat uit een verloren tijdperk

Geschreven door Guan van Zoggel op

• <p>The Legend of Heroes: Trails in the SC is een Japanse role-playing game zoals ze vandaag de dag niet meer gemaakt worden, een relikwie uit een tijd die reeds vergaan is. Met een verhaal van daadwerkelijk epische proporties en een voortreffelijke lokalisatie die personages tot personen maakt, is Trails in the Sky SC verplichte kost voor elke liefhebber van jrpg&rsquo;s en goed vertelde verhalen.</p>
    Score: 90 Fantastisch
    • Het verhaal is zo legendarisch en heroïsch als de titel suggereert, veelzijdig vechtsysteem, voortreffelijke lokalisatie, Olivier
    • Suboptimale balans van verhaal en gameplay
Toen Trails in the Sky vier jaar geleden verscheen voor PSP, durfde niemand te dromen dat we ooit het tweede deel van het verhaal en daarmee het slot in het Engels zouden spelen. Deze Second Chapter, afgekort tot SC, staat namelijk bekend om zijn enorm omvangrijke script; naar schatting is het script groter dan klassiekers als Tolstoj’s Oorlog en vrede en Hugo’s Les Misérables samen. Menig fan van het eerste hoofdstuk verklaarde uitgever XSEED en tweekoppige lokalisatiestudio Carpe Fulgur dan ook voor gek toen Trails in the Sky SC alsnog aangekondigd werd.

Trails in the Sky SC pakt het verhaal op waar FC met een cliffhanger mee eindigde. Na de zoektocht naar haar vader tijdens FC (‘First Chapter’), gaat hoofdpersonage Estelle Bright in SC op zoek naar haar pleegbroer Joshua, wiens mysterieuze achtergrond hem aan het einde van FC toch wist in te halen. Er volgt een lange reis door het koninkrijk van Liberl, waarbij Estelle in een vroeg stadium ontdekt dat het terugvinden van Joshua niet haar enige zorg is. In de achtergrond begint sociëteit Ouroboros met het uitrollen van de tweede fase van hun plan, dat behoorlijk wat meer om het lijf heeft dan een staatsgreep.

Net zoals zijn voorganger neemt Trails in the Sky SC de tijd om zijn verhaal te vertellen; SC doorspelen neemt ruim 80 à 90 uur in beslag. Wel komt het verhaal sneller op gang dan zijn voorganger en gaat twee keer zo lang door, waarin gebeurtenissen escaleren en er telkens gespeeld wordt met de verwachtingen van de speler. Het einde van elk hoofdstuk introduceert een nieuwe twist aan het verhaal, wat het moeilijk maakt om de game weg te leggen.

World-building

Hoewel Trails in the Sky SC het verhaal naar epische proporties tilt, verliest het nooit de charme dat van FC zo’n succes maakte uit het oog. Hoofdpersonage Estelle groeit op tot een sterke onafhankelijke vrouw en er wordt stapsgewijs meer van Joshua’s achtergrond uit de doeken wordt gedaan. Ook personages die minder goed uit de verf kwamen in FC, zoals de bracers Agate en Zane, stelen meerdere malen de show in SC. Ook nieuwkomers, zoals priester Kevin, vormen een fantastische aanvulling op de alsmaar groeiende cast in Trails in the Sky. Gelukkig is Olivier geen spat veranderd: deze minstreel en zelfbenoemde ‘strijder van de liefde’  weet onverminderd hilarisch uit de hoek te komen.

None

Om de world-building kracht bij te zetten, worden ook verhaallijnen van NPC’s die opgezet zijn in FC verder voortgezet, zoals het zoeken van de verlovingsring van het kersverse stel Armand en Elie of minder succesvolle romantische avonturen van Anton en zijn trouwe wingman Ricky. Telkens als er wat gebeurt in het koninkrijk, veranderen dialogen van NPC’s en vertellen zij hoe hun dagelijks leven hierdoor beïnvloed wordt. Bovendien kun je je savegame uit FC inladen, zodat sidequests die je daarin afgerond hebt de dialogen van bepaalde NPC’s aanpassen. Ook al kun jij het je niet meer herinneren, de eigenaar is je nog steeds ontzettend dankbaar voor het redden van haar kat honderd uur eerder.

Chrono Trigger Techs

Aan het einde van FC was de rek behoorlijk uit het vechtsysteem. SC lost dit op met twee simpele toevoegingen. Ten eerste zijn speciale aanvallen via Crafts en S-Crafts uitgebreid met Chain Crafts, waarmee twee of meer teamleden samen een aanval uitvoeren, vergelijkbaar met de Double en Triple Techs uit Chrono Trigger. Ten tweede zijn de Materia-achtige Quartz nu ingedeeld in levels, zodat het Orbment-slot waarin de Quartz gezet wordt moet worden opgehoogd naar minstens hetzelfde level. De game geeft zelfs een uitleg waarom het Orbment-systeem veranderd is, wat ook wonderen doet voor de consistentie van de wereld in Trails.

Doordat Trails in the Sky SC oorspronkelijk dateert uit 2006, heeft uitgever XSEED voor de pc-versie de nodige aanpassingen getroffen om de game er zo goed mogelijk uit te laten zien op onze moderne pc’s. Waar er voor de pc-versie gebruik wordt gemaakt van hoge resolutie textures, was er weinig ruimte tot verbetering in de PSP-versie, die nog altijd gebruik maakt van zijn lage resolutie en fijngeperste sprites. Hoewel dit de speelervaring nauwelijks beïnvloedt, is de pc-versie overduidelijk de superieure versie. Ook is het duidelijk dat de soundtrack niet recentelijk is opgenomen, maar dit doet weinig af aan de tijdloze composities van SC.

None

Balansprobleem

Waar de game vooral mee worstelt is zijn eigen omvang. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, maar weet niet altijd even goed de balans tussen gameplay en verhaal te vinden. Soms gaan dialogen net te lang door, waardoor er ineens een tiental sidequests van korte duur op het prikbord in de bracergilde verschijnen. Ook is het vrijwel onmogelijk om zonder walkthrough de hoogste rang bracer te worden; waar je bij FC tientallen punten marge had, is dit in SC slechts drie. Het zijn kleine kanttekeningen die minimale invloed hebben op de weergaloze ervaring die Trails in the Sky SC biedt.

The Legend of Heroes: Trails in the SC is verkrijgbaar op pc via Steam en op PSP (compatibel met Vita) via PSN, en voor deze recensie getest op beide platformen.

THQ werkte aan first-person Avengers-game Europa Universalis 4-uitbreiding The Cossacks uitgelicht
3