The Last Guy (PSN) | Gamer.nl

Stel je voor: je loopt door de stad rustig de ene gamewinkel na de andere te bekijken tot je ineens opmerkt dat er helemaal niemand meer op straat is. Een stukje verderop zie je een zombie naar je toe lopen. Op het moment dat hij vlak bij is, spring je een zijstraat in. Net als je je om wil draaien om weg te lopen merk je dat een aantal mensen achter je aan lopen. Hopeloos ren je verder langs de huizen en merk je dat er steeds meer mensen uit de gebouwen komen en je achterna beginnen te lopen. Bij het park aangekomen hoor je ineens alle mensen juichen en zie je een vliegtuig-achtig schip aankomen. Mensen beginnen je spontaan te bedanken dat je ze gered hebt van de loslopende zombies in de stad. In The Last Guy ben jij de laatste persoon die alle inwoners van de zombies kan redden.

Het concept van de PSN-game The Last Guy kan grofweg omschreven worden met het bovenstaande. In een stad die overloopt van zombies, is het jouw taak om zoveel mogelijk mensen achter je aan te krijgen. Mocht je deze mensen naar de ontsnappingszone kunnen loodsen, dan heb je ze gered. Mocht je het gestelde aantal mensen weten te redden binnen een gebied dan is de mi ie geslaagd. Vervolgens zal jouw hulp in een ander gebied nodig zijn. Als aangewezen persoon om al deze mensen te redden, krijg je natuurlijk wat meer mogelijkheden dan een gemiddeld persoon. Je kunt namelijk door middel van een stamina-meter harder rennen, waardoor de lijn van mensen achter je ook sneller gaat lopen. Tevens kun je zorgen dat de lijn zich om jouw positie heen ophoopt. Mocht jij al om het hoekje staan, schuilend voor een zombie, dan is er een grote kans dat je volgelingen nog in gevaar zijn. Roep ze naar je toe en ze zijn veilig.

Simpel gezegd is The Last Guy een combinatie van Snake, Lemmings en Google Earth. Vooral dit laatste is opvallend. De ontwikkelaar heeft namelijk satellietfotos , zoals ze te zien bij Google Earth, gebruikt die fungeren als omgevingen waar de zombie's in loslopen. Hoewel dit een makkelijke oplo ing is geweest voor de ontwikkelaar, heeft het zeker iets unieks om in een echte wijk te spelen in plaats van een verzonnen omgeving.  Het concept van de mensen die achter je aan lopen lijkt veel weg te hebben van Snake. Op het moment dat jij in een straat loopt kan het namelijk zijn dat de rest van de rij mensen nog drie straten verder lopen. Voornamelijk dit aspect van de gameplay vereist inzicht. Voorspel je de looproute van een zombie verkeerd dan vlucht het deel van de rij dat geraakt is door de zombie het dichtstbijzijnde gebouw in. Met een tijdslimiet die gesteld wordt kan dit erg vervelend zijn en ervoor zorgen dat je de mi ie niet haalt.

Hoewel het concept van The Last Guy simpel opgezet is, is het erg leuk om te spelen. Op het moment dat je vijfhonderd mensen achter je aan hebt lopen wordt je lijn zo groot dat het een grote uitdaging is om zonder schade door een horde zombie's heen te komen. Het plezier wat je met deze game hebt, kun je vergelijken met die van Snake. Het is moeilijk te omschrijven wat het spel zo leuk maakt, gezien het zo een belachelijk simpel concept is. Desondanks is het spel zelf alles behalve simpel. Zelfs over het eerste gebied zullen de meesten een aantal pogingen moeten doen. Voor sommigen zal de moeilijkheid zelfs een reden zijn om de game links te laten liggen. Ook gezien deze moeilijkheid is The Last Guy bedoeld om tu endoor te spelen en niet uren achter elkaar.

The Last Guy is te koop in de Playstation Store voor 7,99 euro, wat het spel zeker waard is. Mocht je echter snel gedemotiveerd worden door een hoge moeilijkheidsgraad en vreemde graphics, dan kun je dit spel beter links laten liggen. Fans van games simpele maar verslavende spelletjes als Snake zullen zeker vaak plezier met deze game beleven. Speel het echter wel met mate, want daar lijkt dit spel met zijn moeilijkheidsgraad wel voor bedoeld. Bedenk tevens ook dat, mocht je deze game kopen, dat je wel bijna acht euro besteedt aan een game met één enkele modus.