The Beginner's Guide | Gamer.nl

The Beginner's Guide | Gamer.nl

The Stanley Parable was zo’n game waar iedereen over wilde praten. De plotselinge indiehit was niet alleen origineel, maar ook bijzonder humoristisch en dat smaakte naar meer. Een leuke verrassing was het dus toen Davey Wreden, één van de twee makers van de game, op 29 september vanuit het niets de tweet plaatste: “The Beginner’s Guide is mijn nieuwe game en mijn vervolg op Stanley Parable. Hij komt komende donderdag uit”.

Nu we de game gespeeld hebben is het logisch dat Davey niet eerder een aankondiging heeft gedaan. Enerzijds omdat The Beginner’s Guide zich lastig in één zin of enkele screenshots laat uitleggen, maar vooral ook omdat het een bijzonder persoonlijk project is. Hij slingert een deel van zichzelf in de wereld en dat is makkelijker als je de lanceerknop indrukt en hard wegrent. Toch wil hij wel onze ervaringen lezen. Een van de eerste dingen die je hoort na het starten van de game is Davey die zijn persoonlijk Gmail-adres geeft.

E ay

In The Beginner’s Guide laat Davey je kennismaken met een gamemaker die hij Coda noemt. Tu en 2009 en 2011 heeft deze man een serie aan bijzondere korte game-ervaringen gemaakt, maar toen bleef het stil. Het is niet duidelijk waarom hij gestopt is, maar Davey hoopt dat Coda verdergaat.

Coda’s gamemakerij begon met een level voor Counter-Strike. Daarna ging hij door met kleine games die stuk voor stuk iets te zeggen hebben over Coda als persoon. Als speler speel je deze game-ervaringen achter elkaar, terwijl Davey commentaar levert als voice-over. Wat volgt is een soort e ay over games maken, iemands werk interpreteren, creativiteit, depre ie, writer’s block en veel meer. Het is een verhaal dat ook in de vorm van een artikel of video verteld had kunnen worden, maar juist de interactiviteit geeft het een extra laag. Het e ay gaat hierdoor niet alleen over Coda en Davey, maar ook over jou als speler.

Media has no description

Interpretatie

Uiteindelijk draait alles om hoe we het creatieve werk van iemand interpreteren. Niet enkel als product, maar vooral wat het zegt over de maker. Hoewel het hier specifiek gaat om het maken van games, kan iedereen die op enige manier creatieve producties maakt zich hier mee identificeren.

Om je de kans te geven alles van Coda’s games te zien, maakt Davey aanpa ingen tijdens het vertellen. Bijvoorbeeld bij een game waarin je een uur lang in een gevangenis hoort te zitten voordat de deur open gaat. Omwille van de tijd spoelt Davey even vooruit. Andere voorbeelden zijn hoe hij je een tergend langzame trap sneller op laat lopen en een doolhof laat overslaan. Dit maakt deze gameverzameling speelbaar, maar het is jammer dat je niet eens de optie krijgt om de hulpmiddelen uit te schakelen. Zouden we dat doen als die optie er wel was? Waarschijnlijk niet, maar dan hadden we in ieder geval de mogelijkheid gehad om het werk zelf te ervaren.

Media has no description

Coda’s Parable

Hoewel Davey de game heeft aangekondigd als zijn vervolg op The Stanley Parable, heeft het weinig met de voorgaande game te maken. The Stanley Parable had ook wat te zeggen over verhaalvertelling in games, maar gaat voornamelijk om het vinden van vele komische eindes. De korte games van Coda zijn daarentegen erg lineair en Davey is van begin tot eind serieus. Dat is niet gek, want zijn verhaal gaat over de donkere kant van het games maken en dat is zeer persoonlijk. Uiteindelijk leren we via de game niet alleen over Coda, maar vooral ook over Davey zelf.

De korte games zelf stellen niet heel veel voor, maar dat is het punt ook niet. Het gaat om de onderliggende gedachte van ervan. Davey interpreteert deze op een zeer specifieke manier, maar jij als speler ook.

Media has no description

En nu?

Davey houdt de echte reden waarom je deze games speelt grotendeels geheim tot het eind. Na anderhalf uur spelen draait het nauwelijks meer om de spelletjes, maar allemaal om de laatste akte waar we niets over willen zeggen.

Het moge duidelijk zijn dat The Beginner’s Guide absoluut geen game is voor een groot publiek. Toch willen we het je aanraden als je ook maar een beetje intere e hebt in de mensen die games maken. Door spelers te forceren het creatieve werk van een ander te interpreteren is dit tevens een mooie stap op weg naar het accepteren van games als kunstvorm. Wat het allemaal betekent? Na de release plaatste Davey op Twitter: “en nu is het tijd om een heel lange pauze te nemen :). En toen bleef het stil. Hij is er nog niet om uitleg te geven. Het draait nu allemaal om onze eigen interpretatie.

The Beginner's Guide is verkrijgbaar voor pc, Mac en Linux, en is te koop via Steam voor 8,99 euro.