De Tenchu franchise is er een die maar niet weg is te slaan van de Sony consoles. Het maakt niet uit hoe verouderd de gameplay is sinds de eerste game uitkwam op de PS1, de makers blijven vasthouden aan het door andere games voorbij gestreefde concept. De kans is klein dat Tenchu: Time of the Assassins hier iets aan zal veranderen. En ja, na een paar uurtjes Tenchu spelen op de PSP is de conclusie weer overduidelijk.

Tenchu: Time of the Assassins is een klote game. Normaal worden in een review de pluspunten opgenoemd, terwijl er ook een aantal minpunten ter sprake komen. Ik zou, om mezelf werk te besparen, de pluspunten kunnen opnoemen, want dan was ik nu ongeveer wel klaar geweest. Het opnoemen van de negatieve aspecten van de game neemt wat meer tijd in beslag. Tenchu: Time of the Assassins verdient echter een negatieve beurt, dus laten we van start gaan.

In Tenchu: Time of the Assassins speel je één van vijf ninja's die de corruptie bestrijden in het middeleeuwse Japan. Hieronder bevinden zich oude bekenden zoals Rikimaru en Ayame. Elk van deze personages heeft unieke bewegingen die ervoor zorgen dat de gameplay per persoon verschilt. Gameplay wordt het genoemd. In mijn ogen een verkeerde term. Anti-gameplay is een veel betere bewoording voor wat zich afspeelt in deze game. Net als in het eerste deel op de PS1, moet je hoofdzakelijk ongezien de levels voltooien. Het maken van stealthy bewegingen en -moorden staat hierbij centraal. Een aanval- en verdedigingsknop zorgen voor de benodigde gevechtsbewegingen. Als een vijand ongezien wordt benaderd, kan een stealth kill worden uitgevoerd. Een coole animatie toont dan hoe een vijand op een zo gruwelijk mogelijke manier wordt afgemaakt. Het is jammer dat je deze animatie niet vaak zult zien, want stealthy blijven is bijna een onmogelijkheid in deze game. Best ironisch voor een stealth-game, is het niet?

Ik hoop dat je van zwart houdt

De camera is de grootste boosdoener bij het verprutsen van de gameplay. Deze beweegt zich op een compleet onlogische wijze om de speler heen. Vooral tijdens gevechten richt de camera vaak de verkeerde kant op en wordt het onmogelijk om weg te komen en een nieuwe aanval op te zetten. Er is een zogenaamde lock-on functie ingebouwd, maar deze zorgt voor minder bewegingsvrijheid. Ook het onzichtbaar blijven voor de vijand wordt onmogelijk gemaakt door de camera. In stealth-modus, waarbij je heel langzaam beweegt, is het niet mogelijk om de camera te draaien. Hiervoor moet eerst de naar de gewone loopmodus worden overgeschakeld, worden gedraaid naar de goede richting en weer naar stealth-modus worden omgeschakeld. De camera richt alleen dan zich weer op hetgeen dat zich afspeelt voor het personage. Het gevolg hiervan is dat de vijand jou vaak eerder ziet, dan jij hun.

De zeer geringe kijkafstand helpt ook niet mee in het lokaliseren van de vijand. In een ring van ongeveer tien meter om de speler heen zijn de features van de levels te zien. Verder kijken is niet mogelijk, want buiten de omliggende grens is alles zwart. Erg handig als de vijand een grotere kijkafstand heeft en in staat is jou eerder te spotten dan jij hem. Not! Door de cameraproblemen is de hele game bij voorbaat al kreupel gemaakt. De gevechten met de vijanden hadden de potentie om leuk en spannend te zijn, want de bewegingen zien er best aardig uit. Een level-editor is zelfs aanwezig, maar wat heb je eraan als de camera er voor zorgt dat het spelen van deze levels zuigt?

Tussenfilmpje ziet er nog behoorlijk uit

De tussenfilmpjes zien er overigens best goed uit. Vooral het eerste pre-rendered filmpje doet de hoop leven dat de game goed zal zijn. Ook de real-time tussenfilmpjes zijn grafisch in orde. De levels die daarna speelbaar zijn, staan echter in schril contrast hiermee. Zoals al eerder gezegd, is de kijkafstand erg klein, maar het aanzicht van de levels is eentonig en biedt geen afwisseling. Het geluid is slecht uitgevoerd in deze game. De stemacteurs klinken erg cheesy, maar ook de in-game geluiden klinken als een 24 kilobit/sec MP3. Het geheel klinkt dof, alsof het direct is overgezet uit de PS1-versie van Tenchu.

Ik zou door kunnen gaan met het opnoemen van nadelen zoals de lineaire levels, de houterige animaties en wat dan ook, maar de conclusie is ook zonder deze dingen makkelijk te trekken. Tenchu: Time of the Assassins is een slechte aankoop. SEGA, die de franchise momenteel beheert, zou er goed aan doen Tenchu te doen laten sterven en hun middelen ergens anders aan te besteden.