Tales from the Borderlands: Episode 2 – Atlas Mugged

7,5/10

Geschreven door Gijs Scheltens op

• <p>De tweede aflevering van Telltales Borderlands-reeks draait meer om de personages en hun onderlinge relaties. De rustigere ervaring is welkome afwisseling. Wel is het spel slordig afgewerkt, wat afdoet aan de verder goed uitgewerkte sc&egrave;nes. Ook al weet de tweede aflevering de pilot niet te overtreffen, dit voortreffelijk staaltje verhaalvertelling smaakt naar meer.</p>
    Score: 75 Goed
    • Meer aandacht voor onderlinge relaties personages, spannende intriges, goede afwisseling actie en dialoog
    • Stottert af en toe, stroeve animaties
Na een zinderende pilot vervolgt Telltale zijn Borderlands-reeks met een rustigere aflevering. Er zitten nog genoeg maffe en explosieve momenten in, maar Telltale neemt meer tijd om de personages en hun motivaties en onderlinge verhoudingen uit te diepen. Ook ontspringt er een nieuw subplot en krijgen de hoofdpersonages het aan de stok met zowel oude als nieuwe rivalen.

Geheime basis
Voormalig Hyperion-mederwerker Rhys en oplichtster Fiona zijn aan het eind van de eerste aflevering met hun neus in de boter gevallen: onbedoeld kwamen ze in een geheime basis van wapenfabrikant Atlas terecht. Daar vinden ze het Gortys-project: een poging van Atlas om alle Vaults in kaart te brengen. Rhys en Fiona ruiken geld, helemaal na hun eerdere gefaalde poging om een koffer vol dollars te bemachtigen.

Rhys krijgt onverwachts hulp van een oude bekende: een hologram van Hyperion-baas Handsome Jack. Die fungeert als een soort duiveltje op zijn schouder, maar komt meer dan eens van pas in benarde situaties. Er is echter ook een nieuw kwaad verschenen: huurmoordenares Athena is uit op de prijs op Fiona’s hoofd. De nieuwe personage zorgen voor frisse plotwendingen en onwaarschijnlijke bondgenootschappen tussen oude en nieuwe figuren.

Mede door de nieuwe personages en allianties wordt je loyaliteit flink op de proef gesteld. Je krijgt meerdere keren de keuze om je eigen hachje te redden en je maten te verraden of juist te beschermen. Het komt allemaal aan op vertrouwen, iets waar je in het Borderlands-universum niet te veel van moet hebben. Toch loont het om je band met je concullega’s sterk te houden. Ze zullen tot meer bereid zijn als je besluit ze te helpen of de waarheid te vertellen.

Memorabel
Ondanks de minder actierijke insteek heeft de tweede aflevering zo zijn memorabele momenten. Zo moeten de hoofdpersonages in een semi-kapot barrel ontsnappen terwijl Hyperion vanuit de ruimte op ze vuurt en een kolossaal monster ze onder de voet dreigt te lopen. Telltale wisselt die blockbuster-achtige scènes vakkundig af met boeiende dialogen. Dat zorgt ervoor dat je je niet gauw zult vervelen.

Wel stottert de tweede episode af en toe, meer dan de vorige. Ook de lipsynchronisatie loopt niet altijd even lekker. Dat is ten eerste erg slordig, maar bovendien doet het afbreuk aan de verder strak geregisseerde scènes. Ook blijven de onnatuurlijke gezichtsanimaties en lichaamsbewegingen een kritiekpunt.

Verder lijkt het voorwerpeninventaris overbodig. Dat scherm toont welke voorwerpen en hoeveel geld je bij je draagt. De keren dat je een voorwerp moet gebruiken, is echter op één hand te tellen. Het betreffende voorwerp ligt meestal ook nog eens binnen handbereik, wat een speciaal inventarisscherm nog minder nuttig maakt. Geslaagder is de toevoeging van wapens: je kunt bijvoorbeeld granaten vinden die later van pas kunnen komen. Die zijn echter niet per se nodig om verder te komen. De extra voorwerpen bieden wel meer opties om je uit een netelige situatie te redden, en voelen daarom minder geforceerd aan.

‘Een goed verhaal begint met een stomp in de maag en eindigt met een krul in de staart’, is een bekend gezegde als het gaat om verhaalvertelling. Als de pilot van Tales from the Borderlands een figuurlijke stomp in de maag was, is het vervolg een korte adempauze. Een rustiger intermezzo dat de ijzersterke eerste aflevering niet overtreft, maar je desondanks aan je scherm gekluisterd houdt.

Grafische problemen GTA 5 deels verholpen door patch Hearthstone-uitbreiding Blackrock Mountain verschijnt volgende week
5

Reacties op: Tales from the Borderlands: Episode 2 – Atlas Mugged

• ShadowX

• 2 jaren, 8 maanden geleden
    Heb gelijk maar de download aangezet, heb verleden maand de Telltale Collectie gekocht toen hij in de aanbieding was.

• The Chosen One

• 2 jaren, 8 maanden geleden
    Sub titles plaatsen van zulke games raad ik af gezien sommige best spoilerig kunnen zijn. Beter 1 uniforme standaard dan dan wel of dan niet zou ik zeggen.

• eduardkhil

• 2 jaren, 8 maanden geleden
    Bedoel je 'Atlas Mugged'? Dat is de titel van de episode zelf namelijk.

• haastnooit

• 2 jaren, 8 maanden geleden
    Ik heb de pilot gespeeld, maar vond er niets aan. Wolf Among Us vond ik echt heel cool, maar ik vond dat Borderlands zich niet zo goed leent voor dergelijk gameplay. Bij een serieus verhaal heb je meer het idee dat jouw keuzes er toe doen en ik merkte dat dat bij Borderlands niet had waardoor ik maar wat deed. En als je dat niet hebt valt het echt op dat het bijna alleen maar antwoorden kiezen is en zo heel nu en dan een QTE.
    Bij Wolf Among Us vond ik het verhaal en setting heel gaver en koos ik mijn antwoorden en reacties met zorg.

• Aurulion

• 2 jaren, 8 maanden geleden