Review
super meat boy forever

Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend

Vlees noch vis

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

Super Meat Boy Forever voelt compleet ingehaald door de tijd. Het spel is in ieder opzicht minder dan zijn voorganger. Het grootste probleem is het feit dat een autorunner zoals Forever veel minder controle aan de speler overlaat. De levels en eindbazen in Super Meat Boy Forever zijn daarom eerder irritant en frustrerend dan leuk en uitdagend.
5
Score
50
Score: 50
  • Pluspunten
  • Flitsende tussenfilmpjes
  • Minpunten
  • Chunks sluiten niet goed op elkaar aan, gimmicks, geen retry-knop, voelt als stap terug
Het ‘tweede album’ is een berucht moeilijk project. Na het succes van het eerste werk is het voor artiesten vaak moeilijk om dezelfde magie nogmaals te produceren. Dat geldt niet alleen voor muzikanten, maar ook voor kleine ontwikkelaars die met hun eerste game het tijdperk van de indiegames hebben ingeluid.

Het eerste succes evenaren is niet makkelijk, zo bewijst Team Meat helaas ook met het vervolg op Super Meat Boy. Dit vervolg heeft een hele lange, moeizame ontwikkeling gehad en heeft de pech dat het voor altijd vergeleken zal worden met een van de beste platformers ooit. Bij die vergelijking komt Forever er niet best uit: hoewel de twee games op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, slaat het vervolg de plank behoorlijk mis.

super meat boy forever

Beperkte controle

Super Meat Boy Forever is een autorunner met levels die uit willekeurig samengestelde blokken van obstakels bestaan. Dat betekent dat de controle over Meat Boy zelf maar beperkt is. Hij rent automatisch van links naar rechts en hij stopt pas met bewegen als hij tegen een muur aanloopt. Als speler kan je hem laten springen en bukken, en aanvallen doen om langs de gevaren te komen.

Super Meat Boy mag dan wel willekeurige elementen bevatten - een typische roguelike is het niet. De levels bestaan in werkelijkheid uit losse stukken die voor iedere speler in een andere volgorde staan. Het spel heeft duizenden van dit soort onderdelen, waardoor geen twee spelers exact dezelfde uitdagingen voor zich krijgen.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel.
super meat boy forever

Niet gemaakt om snel te gaan

Deze nieuwe opzet brengt tal van opvallende problemen met zich mee. De levelstukken sluiten soms bijvoorbeeld niet helemaal goed op elkaar aan, waardoor Meat Boy niet anders kan dan onmiddellijk in een cirkelzaag te vallen nadat hij net een lastig stuk heeft overleefd. Checkpoints zorgen ervoor dat dat geen ramp is, omdat er bij de start van een nieuw levelonderdeel begonnen mag worden, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Het is ook vervelend, omdat het de speler stimuleert om vooral zo snel mogelijk te gaan. Doodgaan kost ook kostbare secondes. Vlug even een level helemaal opnieuw opstarten om een lastig te bereiken collectible te pakken is er ook niet bij. Een retry-knop ligt voor de hand, maar ontbreekt om een of andere onlogische reden.

De besturing heeft ook zijn gebreken. Omdat de controle over Meat Boy veel beperkter is, wordt alles moeilijker. Fouten herstellen is bijna niet meer mogelijk door even af te remmen of een stukje terug te lopen. Het moet allemaal perfect gebeuren, waardoor levels en met name de eindbazen vooral bestaan uit memoriseren. Ook in Forever is de kleinste aanraking met iets scherps of vijandigs meteen fataal en zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen.

super meat boy forever

Gimmicks en parodieën

De levels in Forever zijn grotendeels om allerlei specifieke uitdagingen gebouwd. Zo is er een vijand die Meat Boy opslokt zodra hij voorbijloopt. Alleen door heel snel op de aanvalsknop te rammen kan hij ontsnappen voordat hij meegenomen wordt. In een ander level zijn er blokken waar Meat Boy pas op kan staan als hij er een keertje doorheen gelopen is. Maar ook deze gimmicks komen niet altijd uit de verf. In het level met verschijnende blokken is het mogelijk om compleet vast komen te zitten. De enige optie is dan het complete level opnieuw te starten.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel. De tussenfilmpjes zijn een duidelijke verbetering op het origineel en ook de geheime levels zijn weer uiterst creatief. Nog meer dan in het vorige deel gaat Meat Boy aan de haal met andere videogames. De parodieën zijn gevat en gaan verder dan alleen knipogen. Wie goed zoekt vindt bijvoorbeeld een speelbare, F-Zero-achtige minigame. De bijbehorende vrij te spelen personages zijn minstens zo geestig, maar weten Forever uiteindelijk niet te redden.

Super Meat Boy Forever is verkrijgbaar op pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl

Dit artikel delen:

Lees meer

Sniper Ghost Warrior-reeks is meer dan elf miljoen keer verkocht Google Stadia en Nvidia GeForce Now komen naar LG oled-televisies
7

Reacties op: Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    sandervs

    • 12 januari 2021 11:10
    Jammer man, deel 1 was echt geweldig. Ben blij met deze kritische review, op Gamespot kreeg hij een 8 en die zijn vaak ook best kritisch. Toch maar niet kopen dan, zou wel leuk voor Gamepass zijn om even te proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robbert.

    • 12 januari 2021 12:10
    Blindelings gekocht, in de veronderstelling dat het zou voortborduren op deel 1. Werd in de eerste minuut al meteen teleurgesteld dat het inderdaad een autorun-game is, erg vreemde keuze van de makers. Voor mij een les om voortaan toch eerst even de reviews af te wachten. Eens met de conclusie van gamer.nl.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ThijsBarnhard

    • 12 januari 2021 16:03
    @Robbert. Oei, dat is zuur. Als je zoekt naar een soortgelijke moeilijke platformer kan ik The End is Nigh zeker aanraden. Is al een paar jaar oud maar van een van dezelfde ontwikkelaars als de eerste Super Meat Boy. Die ontwikkelaar - Edmund McMillen - is overigens niet bij Forever betrokken geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 12 januari 2021 15:20
    Wow autorun, really. Dus een soort flappy bird ofsow haha. Die eerste was echt vet, en moeilijk nooit uitgespeeld btw. Dit spel durf ik niet eens te proberen, ik ben slecht in autorun games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 12 januari 2021 15:30
    @GoofyZ3 heb hem 100% best trots op haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ThijsBarnhard

    • 12 januari 2021 15:56
    @sandervs Respect!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 12 januari 2021 16:04
    @sandervs haha nice, respect!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.