Super Bomberman R | Gamer.nl

Super Bomberman R | Gamer.nl

Ineens was daar uit het niets, na jaren afwezigheid, een fonkelnieuwe Bomberman bij de lancering van de Nintendo Switch. Van een andere ontwikkelaar weliswaar, de originele ontwikkelaar Hudson Soft is immers niet meer, maar desondanks toch erg trouw aan de klassieke serie. Jammer genoeg zijn het juist HexaDrive’s pogingen om méér van Bomberman te maken, die de game ontsieren.

Zo heeft Super Bomberman R een verhaalmodus, compleet met getekende tu enfilmpjes en ingesproken stemmen. Onnodig, maar ook nog eens matig uitgevoerd. Het verhaal komt niet veel verder dan dat de slechte bombers de wereld bedreigen en de goede hen moeten verslaan. Gek genoeg nemen de tu enfilmpjes er flink de tijd voor om dit flinterdunne plot te vertellen. Gepaard met de matige dialogen heeft de hele verhaalmodus meer weg van een slechte persiflage dan van een serieuze poging om Bomberman te voorzien van een verhaal.

Bovendien heeft de verhalende opzet van Super Bomberman R nog een nadeel: eindbazen. Elke wereld wordt afgesloten met een baasgevecht, maar deze computergestuurde bommenleggers zijn simpelweg te snel, te precies en te berekend om leuke tegenstanders te zijn. Terwijl je in de gewone levels lekker puzzelt en een voor een je vijanden opblaast, vormen de eindbaasgevechten een negatieve onderbreking in het verder prima tempo van de game.

Onverminderd leuke formule

Een beetje puzzelen, bommen leggen, upgrades verzamelen en je vijanden opblazen is namelijk verder nog steeds prima tijdverdrijf. Afgezien van de baasgevechten, spelen de puzzels in de verhaalmodus dus lekker weg. Pas echt op stoom komt Bomberman wanneer je ‘m met je vrienden speelt. Pas dan komt de formule van Bomberman – als vanouds – het meest tot zijn recht. Lekker op elkaar jagen, het doolhof induiken, strategisch bommen leggen en uiteraard lachen, gieren, brullen als je een voor een van het speelbord vliegt. We raden dan ook af om het speelveld aan te vullen met computergestuurde bommenleggers, omdat die – vergelijkbaar met de eindbazen in de verhaalmodus – net iets te goed zijn en dan ook bovengemiddeld vaak winnen. Gewoon op elkaar jagen is en blijft, vooral vanwege de interactie die ontstaat onderling, het leukst.

Daar knelt het ook een beetje wat betreft de online multiplayer. Die is aanwezig en werkt in principe naar behoren. Hoewel de functies wat basaal zijn (maar dat is nu eenmaal de realiteit op de Nintendo Switch) werkt matchmaking prima en lijken verbindingen gewoon in orde. Na even kort wachten vinden we eigenlijk altijd wel een speler en spelen daarna een stabiel potje. Daarmee is online spelen leuker dan de verhaalmodus, maar ook daar mis je toch een beetje die onderlinge interactie als je elkaar opblaast.

Het is een nobele onderneming geweest van ontwikkelaar HexaDrives om van Bomberman een modern spel te maken, met een verhaalmodus en online multiplayer, maar we moeten concluderen dat Bomberman zich daar simpelweg niet voor leent. Dat betekent niet dat er anno 2017 geen ruimte is voor Bomberman, want spelen met je vrienden blijft leuk. Een ‘volledige’ game blijkt echter niet het ideale format.

Super Bomberman R is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.