Stuart Little 3: Big Photo Adventure | Gamer.nl

Het maken van games voor kinderen is mi chien wel één van de moeilijkste disciplines die er bestaat. Hoewel een kinderhand snel gevuld is, zijn er maar weinig spellen die echt lijken te begrijpen wat voor spelervaring het best past bij de jongste gamers. Veel kinderspellen zijn veel te moeilijk en te frustrerend om plezier te verschaffen aan kinderen op de manier die de makers voor ogen hadden. Gelukkig zijn er uitzonderingen en vooral Sony heeft een wonderlijk talent voor het maken van geschikte kindergames. Na Dog's Life en Sly Raccoon, doet men het opnieuw met Stuart Little 3: Big Photo Adventure.

Stuart Little 3: Big Photo Adventure heet vooral zo omdat het de derde game is met de aangeklede muis Stuart Little in de hoofdrol. Met de film Stuart Little 3, wat overigens een tekenfilm is en geen film met poppen en acteurs, heeft het spel eigenlijk niets te maken. In Big Photo Adventure heeft Stuart perongeluk het fotoboek van zijn broer George in een aquarium doen belanden. Stuart biedt vrijwillig aan om alle foto's opnieuw te nemen en als speler mag jij hem daarbij helpen.

In totaal zul je zo'n vijftig foto's opnieuw moeten schieten, verspreid over vijf grote locaties. Sommige foto's kun je direct maken door op een fotopunt te gaan staan, voor andere foto's dien je eerst een opdracht te vervullen. Zo is er een jongleur voor wie je eerst een ketting moet zien terug te vinden, voordat hij al jonglerend op de foto wil. Deze geluksketting is gestolen door een ekster en bevindt zich in een nest, boven op een gebouw. Het is een hele klim om deze foto terug te vinden. Om een foto te kunnen maken moet je overigens eerst 'flits' verzamelen. Dit goedje vind je haast overal in de wereld, maar soms moet je speciale acties voor ondernemen zoals het schieten tegen een bepaald object met je pijl en boog.

Er zit zelfs een heuse minigolf game in het spel verwerkt!

Je hoeft in Stuart Little 3: Big Photo Adventure niet alles te voet af te leggen. Stuart beschikt namelijk standaard over een skateboard en een bootje die je met een druk op de knop tevoorschijn kunt halen. In garages die door de levels verspreid staan, zijn eveneens voertuigen te koop. Denk hierbij aan een buggy, een jeep of zelfs een tank en een helikopter, die je naar de meest hooggelegen plaatsen zal weten te brengen.

Stuart Little 3 richt zich op echt de allerjongste gamers, van tu en de pakweg drie en acht jaar oud. Het spel is erg geschikt als 'eerste spel' omdat het over de gehele lijn erg eenvoudig, duidelijk en vergefelijk is gemaakt. Zo zijn er race minigames in het spel aanwezig waarbij de tegenstanders af zullen remmen om de speler als eerste over de finish te laten komen. Doordat dit net op het nippertje gebeurt geeft dit een beginnende gamer een goed gevoel. Iemand die al wat meer games gespeeld heeft, doorziet dit natuurlijk meteen. Het is ook niet mogelijk 'dood' te gaan in Stuart Little of punten te verliezen, je moet hoogstens soms korte stukjes opnieuw spelen.

Waar spellen als Sly Raccoon en Dog's Life ook voor oudere gamers nog wat vertier weten te bieden, is Stuart Little 3 echt voor de jonge gamers bedoeld. Het is het ideale spel om te kopen voor je (en ik richt me maar even tot de ouders) zoontje of dochter van een jaar of vijf, wie net toe is aan zijn eerste spel. Vooral als je kind bekend is met de personages uit de Stuart Little films, zal het spel een feest van herkenning zijn. Is je kind ouder dan acht, haal dan Dog's Life of één van de Sly spellen in huis.

Gameplay: 7.5Graphics: 7.0Geluid: 6.5Totaal: 7.2

Noot: Dit spel is alleen geschikt voor de allerjongste gamers. Het cijfer is dus alleen representatief voor die doelgroep.