SSX On Tour | Gamer.nl

Het wintersportseizoen staat voor de deur en skiënd Nederland bindt de lange latten ma aal op het imperiaal. Sneeuwfans die met het nieuwe zorgstelsel geen euro meer overhouden voor een tripje Sölden, krijgen van Electronic Arts toch een beetje het witte gevoel met SSX On Tour. SSX On Tour introduceert een aparte grafische stijl, de mogelijkheid om nu ook met ski's van de piste af te dalen en een snelheidsgevoel waar je U tegen zegt. Laat maar thuis die skibril, voorkom die gipsvlucht en hijs nog een pintje extra naar binnen in de plaatselijke kroeg. Jodelaahitieee!

De SSX serie valt onder het EA Sports BIG label van Electronic Arts. Tot nu toe kwamen er drie games uit in de reeks, waarvan de laatste uit het jaar 2003 dateert. De SSX games leggen de nadruk op het racen, maar kennen ook een uitgebreid trucsysteem á la Tony Hawk Pro Skater. Voor SSX On Tour hanteert men een aparte, geflipte grafische stijl. Stel je een op LSD trippende striptekenaar voor, die een nogal houterige tekenstijl heeft en graag naar heavy metal luistert, en je krijgt een idee van de menu's in SSX On Tour. Ook op de pistes zelf vinden we allerlei tekens en symbolen terug, die ieder in de stripachtige stijl van de menu's zijn vormgegeven.

De tekenstijl wordt ondersteund door een dijk van een soundtrack, die naadloos aansluit bij het spelconcept. De muziek komt uit vele genres, van indie rock tot punk tot rock, en wordt geleverd door klasbakken als Bloc Party, LCD Soundsystem en Iron Maiden. Iedere artiest, en eigenlijk zelfs ieder nummer, past op z'n eigen manier bij de feeling van SSX On Tour. Het geheel van de grafische stijl en de muziek geeft SSX On Tour een lekker rauw sfeertje.

De hoofdmoot van SSX On Tour bestaat uit de Tour mode. Je begint als ongeplaatste amateur en werkt jezelf naar boven op een ranglijst van sneeuwhelden. De opdrachten die je moet voltooien om hoger op de lijst te komen zijn kortweg in vier soorten spelsoorten te onderscheiden. Allereerst is er de race, waarin je zo snel mogelijk van de piste naar beneden moet suizen en op een vooraf aangegeven punt moet belanden. Ten tweede zijn er de truc wedstrijden. Binnen een aangegeven tijd moet je zoveel mogelijk punten scoren. Wie na verschillende ronden het hoogste aantal punten heeft, wint. Vervolgens is er ook een soort combinatie van de twee mogelijk. De laatste spelmode is niet onder één term te vatten, maar kun je zien als uitdagingen. Zo moet je bijvoorbeeld binnen één minuut driehonderd meter geraild hebben of tijdens een afdaling zo min mogelijk de grond raken. De uitdagingen geven het spel wat welkome afwi eling mee en zijn origineel uitgewerkt.