Spongebob Squarepants: Creature f/t Krusty Krab | Gamer.nl

De beroemdste sponsooit is ongetwijfeld Spongebob Squarepants. Het Nickelodeon-tekenfilmfiguurtjeis een gele vierkante spons die onder de zee leeft in een ananas. Hij heeft eenmiauwende slak als huisdier en een chagrijnige, ijdele octopus als buurman, dietevens zijn collega is bij de Krusty Krab, de fastfood tent naar keuze wanneerje onder water bent en toevallig het dorpje Bikini Bottom bereikt. De KrustyKrab is het thuisfront van de Krabby Patty hamburger en daar draait het dan ookom in Creature from the Krusty Krab.

Allereerst moet gezegd worden dat hoewel de kinderserie ooksuccesvol is bij oudere mensen, het spel zich echt op het jongere publiek richt.De gameplay is erg simpel gehouden, je wordt constant aan de hand gehouden enelke actie die je moet doen wordt door het gehele spel uitgelegd. Zelf denkenis er niet bij, vechten is alleen maar op het vierkantje rammen en voor een echteuitdaging moet je niet bij Spongebob zijn. Uitermate geschikt voor eenkinderspel dus.

Creature from the Krusty Krab volgt drie hoofdpersonen uitde serie in elk hun eigen nachtmerrie en daarbij hun eigen wereld. Zo wordtSpongebob wakker in zijn droom en merkt hij dat zijn bed veranderd is in eenracewagen. Patrick verandert in superheld Starfish-man en Plankton wordt aangevallendoor een gigantische Krabby Patty in zijn zoektocht naar het recept van deoverheerlijke hamburger. Deze drie verhalen resulteren in compleetverschillende vormen van gameplay, wat voor de nodige afwi eling zorgt.

Zo begin je allereerst met Spongebob die aan het racen moet.De races worden afgewi eld met stukken platformgameplay, waarin de spons opzoek moet naar nieuwe onderdelen voor zijn auto. Hierbij kan hij springen eneen simpele aanval doen. Daarnaast kunnen er ook nog muntjes verzameld worden. Belangrijkerzijn echter de races en dat is dan ook direct het slechts uitgevoerde stuk inhet volledige spel. De kans is groot dat je hierdoor er snel op afknapt, maar hetspel wordt wel degelijk beter wanneer je vordert. In de races rijd je tegenandere coureurs, maar die kun je nooit inhalen. Het idee is juist dat je binnende tijd na drie rondjes rijden bij de finish komt, maar toch zie je telkens jetegenstanders voor je rijden en dat is frustrerend. Ook vinden alle racesplaats op één track en hoewel deze wel iets verandert door omvallende objecten,gaat het vervelen.

Patrick is aanvankelijk eerst puur platform met ongeveerdezelfde technieken die Spongbob gebruikt. Patrick’s wereld verraste onsechter, en dat op een positieve manier. Hij komt terecht in zijn eigen wereldjevol met zeesterren waar hij een superheld is. De wereld is volledig opgebouwduit papier, wat een erg leuk effect heeft. De cell-shaded graphics benadrukkendat nog eens. Het overige spel moet het doen met ‘normale’ graphics, wat ertoch een stuk minder uitziet.

Met Plankton verandert het spel plots weer in een 2Dplatformspel, waarin het micro-organisme vlucht voor een gigantische KrabbyPatty. De variatie in het spel gaat constant door wanneer Patrick bijvoorbeelddoor de ruimte vliegt op een raket, Spongebob plaats neemt in een vliegtuigjeen Plankton tot gigantische proporties groeit en als een verwoestende Godzillaover Bikini-Bottom beweegt. Vooral in de filmpjes en in de teksten komt dehumor van de serie goed naar boven. De Nederlandse stemmen zijn helaas welverschrikkelijk en dan voornamelijk Spongebob zelf. De Engelse stemmen zijn eenstuk beter, maar daar hebben kinderen weinig boodschap aan. Irritant is wel datdezelfde stukjes tekst constant herhaald worden.

Wat ons erg tegenviel, waren de gigantische fouten die inhet spel zitten. Zo moet je in een Spongebob level op een platform zien tespringen om verder te kunnen, maar de spons sprong er constant doorheen. De Playstation2 herstarten verhielp dit, maar erg netjes is het niet. Ook in een vliegmi ievan Patrick was plots de omgeving en Patrick onzichtbaar geworden, terwijl hetspel gewoon doorging. Ook komt het voor dat een vijand ergens bovenop blijftstaan zodat je of dood moet, of de Playstation 2 opnieuw op moet starten omdoor te gaan. Grote en hele slordige fouten.

Al snel komen alle nachtmerries van de helden bij elkaar eneindigt het helaas weer met een race. Het is in totaal wel een erg kortavontuur. Daarbij kun je nog wel minigames spelen, maar die zijn helaas wel zouit het spel geplukt. Daarom is de houdbaarheid van het spel jammer genoeg erglaag. Al met al is Spongebob Squarepants: Creature From the Krusty Crab eenaardig spel geworden met enkele hele leuke stukken en veel variatie in degameplay, maar bugs en een korte levensduur weerhouden het spel van een hogercijfer.