Het uitvoeren van de verschillende mi ies gebeurt via verschillende zogenaamde action stages die allen bereikbaar zijn via de zogenaamde adventure fields. De adventure fields kun je het beste vergelijken met het kasteel van Prince Peach uit Super Mario 64, of Delfino Plaza uit Super Mario Sunshine. Ze verbinden dus als het ware de verschillende stages met elkaar, en zorgen er voor dat je later altijd weer terug kunt naar een vorig level om daar bijvoorbeeld nog een extra objective te voltooien. De action stages daarentegen zijn nog het beste te vergelijken met gebruikelijke Sonic levels, alleen ditmaal volledig in drie dimensies. Dit wil overigens per character nog wel eens verschillen. Bij Knuckles bijvoorbeeld lijken ook de action stages redelijk veel op de adventure fields, waarbij je dus alle mogelijke richtingen op kunt, om de verschillende Master Emerald shards te vinden.
Een vluchtige presentatie:Zoals het een typische Sonic game betaamt, lijkt het hele spel gebouwd te zijn op snelheid. De adventure fields bijvoorbeeld hebben een zeer open structuur en ook de verscheidene action stages kennen veel lange rechte (en soms ook bochtige) stukken waar veel snelheid te maken is. Dit is meteen al een belangrijk verschil met SA2:B, waarbij het door de constante wi eling tu en de verscheidene characters steeds betekende dat alleen de stages van Sonic echt veel snelheid kenden, en dan ook die typische Sonic feel met zich mee droegen. Als je in deze game echter speelt als Sonic of Tails, dan zijn alle action stages ware achtbanen met maar heel erg weinig tu enstops. Hetzelfde geldt ook een beetje voor Amy en Knuckles, hoewel hun stages er wel iets minder op gebouwd lijken te zijn. Zij moeten het dus wat meer hebben van de open adventure fields.
De action stages op zichzelf zijn zeer goed opgebouwd en kennen een erg goede levelstructuur. Bij de Sonic en Tails levels is dit tenminste wel het geval, hoewel het er bij de overige characters nog wel eens aan wil schorten. Dit wekt een beetje de indruk dat de ontwikkelaars zich toch vooral op Sonic gefocust hebben en ze de overige characters er meer als leuke extra's bij gedaan hebben. En dat is toch redelijk zonde. Ook lijkt er kwalitatief nog een groot verschil te zitten tu en de action stages en adventure fields. Waarbij de action stages (waarschijnlijk ook door hun lineaire structuur) toch erg veel sfeer uitstralen en altijd veel afwi eling kennen met veel aankleding, is dit bij de adventure fields veel minder het geval. Deze gebieden zijn over het algemeen namelijk redelijk kaal en sfeerloos en lijken daardoor een beetje snel in elkaar gedraaid te zijn. Dit om de game zodoende net even dat extra gevoel van avontuur mee te kunnen geven. Het heeft echter alleen maar als gevolg dat de adventure fields en action stages gewoon niet goed bij elkaar lijken te pa en.