None

Snake Pass

Pas op: glad

Geschreven door Erwin Vogelaar op

• Snake Pass doet denken aan het Nintendo64-tijdperk van driedimensionale platformers, maar dan met een unieke gameplaytwist. De game is origineel, extreem vrolijk en leuk om te spelen. Toch had er meer in gezeten.
    Score: 70 Goed
    • Unieke besturing, uitdagend, kleurrijk
    • Beperkt, camera
Na de 2d-platformer is het nu tijd voor de heropleving van de 3d-platformer. Naast Yooka-Laylee glijdt namelijk ook Snake Pass onze nostalgie binnen. Niet door de games van het Nintendo 64-tijdperk na te apen, maar wel door hetzelfde gevoel te bieden met een moderne twist.
Snake Pass

In Snake Pass glibber je rond als de slang Noodle en moet je kleurrijke stenen verzamelen om poorten naar volgende levels te openen. Mocht je al wat gezien hebben van de game via een trailer, dan lijkt dit een makkelijke taak. De vrolijke Noodle kruipt, klimt en draait in kleurrijke levels over obstakels en doet dit altijd met een lach op z’n gezicht. Kinderspel. Toch ligt het een stuk complexer.

Moeilijk

Wat een trailer namelijk niet duidelijk overbrengt is hoe verdomd glad Noodle is. Dit beestje glijdt overal vanaf. Hangt je buik over een rand? Dan val je naar beneden. Glij je net iets te ver of niet ver genoeg over een bamboestok heen? Dan ben je zeker van een snelle dood. Toch wordt er van je verwacht dat je allerlei ingewikkelde obstakels overbrugt om je doel te bereiken.

None

Het idee van Snake Pass is dat je de slang onder controle moet krijgen, maar dat dit nooit helemaal lukt. Daar ligt de kracht van de game. Door vaak naar beneden te vallen en het weer opnieuw te proberen, krijg je er wel steeds meer handigheid in. Je leert vanzelf trucjes, zoals hoe je het beste over een rechte stok kunt glibberen, of hoe je houvast vindt zodat je een basis hebt om hoger te komen. Dit is leuk, omdat het op een verfrissende manier uitdaagt.

In de vijftien levels van de game heb je verschillende doelen. Het belangrijkste zijn gekleurde stenen waarvoor je aaneenschakelingen van obstakels moet zien te klaren. Daarnaast zijn er een hoop bubbels verspreid die je kunt verzamelen, maar waarvan je in tegenstelling tot Snake op een oude Nokia niet van groeit. Als laatste zijn er nog muntjes op uitzonderlijk lastige plekken geplaatst. Alleen de beste slangenbezweerders kunnen deze te pakken krijgen. De gekleurde stenen zijn verplicht en de rest is optioneel als je meer uit de game wil halen.

None

Beperkt

Deze verzamelwoede is broodnodig, want Snake Pass is verder beperkt. De game leunt volledig op de leuke gameplaytwist van de gladde slang, maar durft er niet op voort te bouwen. De vijftien levels lijken allemaal op elkaar, met enkel steeds ingewikkeldere bambooconstructies om overheen te klimmen. Er wordt wel lava en wind toegevoegd om het je moeilijker te maken, maar de game weet nauwelijks te verrassen.

Snake Pass laat zich ook tegenhouden door wat addertjes onder het gras. Zo weet de camera niet goed om te gaan met een beest dat over de grond glijdt en de vreemdste houdingen aanneemt. Ook is het checkpointsysteem onnodig vermoeiend. Je moet elke keer naar een savepunt glibberen om de voortgang in het level op te slaan. Lukt dit niet, dan moet je soms flinke stukken opnieuw spelen. In plaats hiervan hadden we liever meer spanning in het spelontwerp gezien. Bijvoorbeeld een ander soort uitdaging dan een bewegend stuk bamboo.

Snake Pass moet het dus vooral hebben van de originele besturing. Daarmee weet het goed de aandacht vast te houden tot het eind, maar de volledige potentie zal waarschijnlijk pas in een eventueel vervolg tot uiting komen.

Deze review is gebaseerd op de PlayStation 4-versie van de game. Snake Pass is ook verkrijgbaar voor de Xbox One en Nintendo Switch.

Warner Bros. werkt wellicht aan een rpg van Harry Potter Digital Foundry heeft donderdag details over Project Scorpio
4