Sky Diving (PSN) | Gamer.nl

Toen Sony besloot omin zijn nieuwste controller voor de PlayStation 3 bewegingsfunctionaliteit testoppen, werden er natuurlijk allerlei techdemo's van spelconcepten gemaakt omdit type besturing te testen. En als je toch al wat techdemo's over hebt, waaromzou je daar niet op schaamteloze wijze een slaatje uit proberen te slaan?Door Philip Cremers en Matthijs Hannink

Het is slechts speculatie, maar het is niet onwaarschijnlijkdat Sky Diving als zo'n techdemo is begonnen. Is dat niet het geval en is SkyDiving van de grond af als pure game ontworpen, dan is dat eigenlijk nogbeschamender. Desondanks is Sky Diving zeker geen visitekaartje voor deSixaxis-controller. Was deze game representatief geweest voor debewegingsbesturing van de Sixaxis-controller, dan zouden we liefst persoonlijkde beweging ensor uit dat stuk hardware verwijderen.

Maar goed, laten we bij het begin beginnen. Sky Diving gaatom, de naam zegt het al, skydiven. Dat wil zeggen: uit een vliegtuigjespringen, een beetje stunten (in formatie dan wel alleen) en vervolgens met metbehulp van een parachute veilig op de grond zien te landen. De game kent tweesingleplayermodi. In de ene moet je stunts uithalen en vervolgens met jeparachute op een doelwit landen, de andere spelmodus draait om het maken vanzoveel mogelijk formaties met drie andere stuntmannen. Verder is er een offlineen online multiplayer, waarbij je formaties vormt en elkaar probeert teverslaan. Ook kun je je scores uploaden naar online ranglijsten. Qua kwantiteitzit het met Sky Diving zeker goed.Maar ja, als je een hele grote hoop stront hebt, dan zit jequa kwantiteit ook goed. Kwaliteit weet Sky Diving namelijk absoluut niet tebieden. Iedereen die de bewegingsbesturing van de Sixaxis-controller maar eennietszeggende gimmick vindt, kan SkyDiving aan zijn argumentenlijstje toevoegen. In de speelmodus waarbij je in jeeentje uit een vliegtuig springt, moet je de controller bewegen om trucjes uitte voeren. Dit werkt slecht. Je kunt je stuntman in de lucht laten tollen enkeren, maar willekeur viert hierbij hoogtij. In de andere speelmodus, waarin jeformaties moet vormen, is het de bedoeling om je stuntman precies op het goedeplekje in de formatie te plaatsen. Hierbij gebruik je de bewegingsbesturing omje stuntman over het scherm te verplaatsen en te draaien. Dit gaat zo moeizaamdat  je je soms een kleuter voelt die eendriehoekig blokje hout continu in een rond vormpje probeert te slaan.

De Sixaxis-besturing zorgt ervoor dat je meer zit te pielen metde besturing, dan dat je je bekommert om de eigenlijke uitdagingen van het spel.Met twee pookjes zou de game, vooral bij de daarvoor perfect geschikteformatiemodus, veel makkelijker te besturen zijn en zou de spelformule betertot zijn recht komen. Helaas is deze alternatieve besturing in het spel nietmogelijk. Ook met de manier waarop de moeilijkheidsgraad oploopt, smakt SkyDiving genadeloos ter aarde. Je moet simpelweg steeds meer punten of meerformaties halen, verder blijft alles bij het oude. Motivatie om verder tespelen, is er daardoor niet.